Ska lägga vinylklockgolv i groventrén. Är betonggrund där inne. Antar att det ska vara underlagsfoam under vinylklick. Spelar det någon roll vilken? Finns även de med fuktspärr, är det något man ska ha eller komma man låsa in fukten mellan fuktspärren och betongen? Andra sätt att isolera lite under golvet så det inte blir iskallt utan att installera golvvärme?

Tack för tips!

• Gilla
Byggwill
  • Laddar…
BirgitS
Vinylklickgolv tål inte fukt och om det är risk för fukt kommer upp genom betongplattan så måste man skydda vinylgolvet från fukt genom en fuktspärr.

Om man lägger en fuktspärr på en betongplatta som är fuktig så är det risk för att fukten går upp i väggarna, vilket är olämpligt.

Min slutsats är att det är olämpligt att lägga vinylklickgolv på en betongplatta som det kommer upp fukt genom. Klinker (små plattor, breda fogar) fungerar.

Ska man ha golvvärme bör man ha minst 20 cm isolering för att man inte ska få en kostnad för att värma upp marken under betongplattan.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vinylklickgolv tål inte fukt och om det är risk för fukt kommer upp genom betongplattan så måste man skydda vinylgolvet från fukt genom en fuktspärr.

Om man lägger en fuktspärr på en betongplatta som är fuktig så är det risk för att fukten går upp i väggarna, vilket är olämpligt.

Min slutsats är att det är olämpligt att lägga vinylklickgolv på en betongplatta som det kommer upp fukt genom. Klinker (små plattor, breda fogar) fungerar.

Ska man ha golvvärme bör man ha minst 20 cm isolering för att man inte ska få en kostnad för att värma upp marken under betongplattan.
Vad är det för vinylklickgolv du har som inte tål fukt?

• Gilla
Currywurst
  • Laddar…
BirgitS
B Byggwill skrev:
Vad är det för vinylklickgolv du har som inte tål fukt?
Jag personligen har inget vinylklickgolv, men jag har läst om dem och de verkar vanligen bestå av något trämaterial med plast ovanpå.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag personligen har inget vinylklickgolv, men jag har läst om dem och de verkar vanligen bestå av något trämaterial med plast ovanpå.
SPC (sten plast komposit) är ett vinylklick golv som tål fukt, då det är en stenkärna.

• Gilla
Currywurst och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.