657 läst ·
2 svar
657 läst
2 svar
Vilken typ av nockventilation
Hej!
Bygger garage med ryggåstak. Det kommer att finns loft och på sikt kommer dusch installeras.
Lagren (inifrån och ut):
- Ångbroms
- Isolering
- Luftspaltskiva
- Luftspalt
- Underlagsskiva
- Takduk
- Ströläkt
- Bärläkt
- TRP20
Alternativ 1
Låta luften komma ut under plåttaket (högra bilden i denna länk)
Alternativ 2
Köpa ventilerad nockplåt och luften kommer ut i det fria, exempelvis som i denna länk.
Är det inte bättre att låta luften komma ut i det fria (alternativ 2) då den kan vara fuktig? Alternativ 2 är dock sannolikt dyrare.
Tack på förhand!
Bygger garage med ryggåstak. Det kommer att finns loft och på sikt kommer dusch installeras.
Lagren (inifrån och ut):
- Ångbroms
- Isolering
- Luftspaltskiva
- Luftspalt
- Underlagsskiva
- Takduk
- Ströläkt
- Bärläkt
- TRP20
Alternativ 1
Låta luften komma ut under plåttaket (högra bilden i denna länk)
Alternativ 2
Köpa ventilerad nockplåt och luften kommer ut i det fria, exempelvis som i denna länk.
Är det inte bättre att låta luften komma ut i det fria (alternativ 2) då den kan vara fuktig? Alternativ 2 är dock sannolikt dyrare.
Tack på förhand!
Om jag inte missförstår något så ser jag inte att luft inifrån kommer ut någonstans, utan det är bara luften mellan plåten och takduken som kan ventileras med nockplåten. Den högra bilden från Träguiden ser ju ut att ventilera luftspalten men sen lägger de papp över så jag förstår inte riktigt hur det ska fungera.
Vill du ventilera ut fukt i luften från huset så får du kolla på andra lösningar.
Luftspalten i taket behöver nog en annan lösning för ventilation om du inte vill att det "bara" ska gå från takfot till takfot.
Vill du ventilera ut fukt i luften från huset så får du kolla på andra lösningar.
Luftspalten i taket behöver nog en annan lösning för ventilation om du inte vill att det "bara" ska gå från takfot till takfot.
Tanken med Träguiden är att luften går mellan ströläkt och bärläkt men den kommer inte direkt ut i det fria. Pappen ovanför är bara för att det inte ska komma in vatten ner genom luftningen.T Testarn skrev:Om jag inte missförstår något så ser jag inte att luft inifrån kommer ut någonstans, utan det är bara luften mellan plåten och takduken som kan ventileras med nockplåten. Den högra bilden från Träguiden ser ju ut att ventilera luftspalten men sen lägger de papp över så jag förstår inte riktigt hur det ska fungera.
Klicka här för att svara