elmont skrev:
Kan du förklara för mig hur det rent fysiskt går till när värmestrålning blåser bort???? Nått som jag var övertygad om att det var omöjligt att flytta elektronisk strålning med hjälp av luft. Eftersom infravärmen ligger väldigt nära, för oss, synligt ljus kanske man kan blåsa iväg även det ??
Kanon! Då placerar man en kraftig LED i ventilationsaggregatet och så får man ljus i samtliga rum via luften. Slipper fula armaturer i rummen. Måste patenteras.

elmont skrev:
Kan du förklara för mig hur det rent fysiskt går till när värmestrålning blåser bort???? Nått som jag var övertygad om att det var omöjligt att flytta elektronisk strålning med hjälp av luft. Eftersom infravärmen ligger väldigt nära, för oss, synligt ljus kanske man kan blåsa iväg även det ??
Mellanvåg och långvågiga ir-b och ir-c värmer upp mer luft än ir-a. Den uppvärmda luften är vindkänslig.

byggarätt skrev:
Ja allt låter bra tills vi kommer till saker som inte existerar i verkligheten strålning kan inte blåsa bort???
Menar du Hans att konvektionsdelen minskar vid vind eller att upplevelsen minskar vid vind???

Jag kan tänka mig att vår kropp upplever olika strålning olika som beskrivs och att effektutvecklingen i huden som belyses blir olika vid vind eller stiltje! Det dock upplevd värme då kylning ökar med vind.
Våglängderna påverkar huden olika...som sägs att mellanvåg innebär högre upplevd effekt.

Finns det någon länk till material kring hur strålvärme fungerar med bord o människor i vägen etc?
Exakt, ir-b värmer med en större del konvektionsvärme medans ir-c mer eller mindre endast är konvektionsvärme.

Pen skrev:
Kanon! Då placerar man en kraftig LED i ventilationsaggregatet och så får man ljus i samtliga rum via luften. Slipper fula armaturer i rummen. Måste patenteras.
Well...

Vilka frekvenser talar man om och vart går gränsen mellan dom olika och varför uppför sig den elektromagnetiska strålningen plötsligt annorlunda?

Hittade detta. Anger hur stor andel av strålningen som passerar genom 1 nautisk mil vid havsytan. Ganska lång sträcka alltså. Skulle vara intressantare med 1 meter. Visar också vilka molekyler som står för absorbtionen. Var i spektrat ligger de respektive infravärmarna?

• Graf som visar transmission av strålning genom atmosfären över våglängder, markerade absorbenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hans Wegendal skrev:
Rekommendationer för våra värmare är:
1400w montagehöjd 210cm, värmer upp till 14m2
2000w montagehöjd 250cm, värmer upp till 17m2
2500w montagehöjd 300cm, värmer upp till 19m2.
Jag har en nyrenoverad (grov)hall med mörk matt klinker, takhöjd 213cm.
Vi kommer att ha kallare i hallen under vintern och jag tror att golvet då kommer att kännas mycket kallt.
Kan Du rekommendera ett system eller en värmare? Jag tänker på vilken våglängd som skulle passa bäst för att få maximalt med värme på golvet.
Kan de regleras till en viss temperatur?

Jörgen

Hej,

Bor i en brf med balkong på ca 7 kvm där jag skulle vilja ha nån typ av värmare till sittgruppen med 2 stolar. Balkongen är öppen utom mot fasad och ett "plank" som delar av balkongen mot grannen. Ligger rätt högt så är blåsigt emellanåt. Räcke, tak och fasad är i trä och takhöjden 2,3 från trallen.
Vad rekommederas i detta fall?
Vill ej ha något fast anslutet utan vill ha stickkontakt. Fungerar det med något golvstående på ett sånt litet utrymme? Verkar som man annars behöver lite min avstånd att ta hänsyn till om man ska skruva fast nåt i vägg eller tak. Slipper helst något som ger starkt sken.

Pen skrev:
Hittade detta. Anger hur stor andel av strålningen som passerar genom 1 nautisk mil vid havsytan. Ganska lång sträcka alltså. Skulle vara intressantare med 1 meter. Visar också vilka molekyler som står för absorbtionen. Var i spektrat ligger de respektive infravärmarna?
Enligt wikipedia så ligger kort på 1.4-3 um, mellan på 3-8 um, och lång 8-15 um.

Som du mycket riktigt är inne på så är absorption vid de här korta sträckorna inte mycket att räkna med.

• Gilla
Pen
  • Laddar…
H Hans Wegendal skrev:
Hej alla,
Ställ era frågor gällande värmelampor/infravärmare/halogenvärmare till mig.
Arbetar med dessa produkter och kan (förhoppningsvis) svara på era frågor.
Representerar ett tyskt premiumbrand i Sverige, vet inte om man får outa. Vi har iaf värmare för uteplatsen, inbyggnad i tak, industri, till parasoll, med dimmer, utan dimmer, stativ, hantverkare mm. Reglera värmen med olika fjärrkontroller, bluetooth app, separata wifisystem eller Knx. Från 500w och uppåt. Halogenteknik, med allt från mycket ljusstrålning (HeLeN) till våra unika no-glare rör som lyser 90% mindre än övriga värmare med HeLeN-rör. Livslängd på 10000 timmar och fem års garanti. Chassi i kraftig aluminium, isolering och reflektorer i rostfritt stål eller silverpläterade för att få värmen dit man vill och ej bakåtvärme mot träfasader eller markisväv/terrasstak.

Rekommendationer för våra värmare är:
1400w montagehöjd 210cm, värmer upp till 14m2
2000w montagehöjd 250cm, värmer upp till 17m2
2500w montagehöjd 300cm, värmer upp till 19m2.
Alllt enligt tester gjorda av TÜV som även korar dem som bäst i test senaste 6åren.

Precis som tidigare inlägg talar om så finns det kort, mellan och långvågiga ir-värmare. Kortvågiga ir-strålar är vindstabila, nackdel är ljusutstrålningen. Mellan och långvågiga är mer vindkänsliga och blåser bort lättare, men kan ej heller "kasta" värmen lika långt. Det optimala är att hitta en gyllene medelväg för att få en vindstabil värmare med mindre ljusstrålning och bra täckning på ytan.

Bring it on! ��
Hej Hans, tack för info. Nu svarar jag i en gammal tråd men enligt det du beskriver ovan så låter det som produkter som jag tittar på från Solamagic. Det jag inte förstår är skillanden mellan en 1400w värmare som kostar 3600kr
https://www.plantagen.se/varmelampa-solamagic-1400-eco+-pro-vit-1027406.html
och en infravärmare Opranic eco 1200-2300w som kostar 1600kr
https://www.k-rauta.se/produkt/infr...MEi5qiM3MemfPqSKctYTORHkUdba33i8o2Tkw7XyLe92c

Vilken teknik använder Solamagic i gemförelse med Opranic som gör det dyrare och vad blir då vinsten. Jag köper heller dyrare bara det finns anledning till det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.