Tjena, jag har just monterat två sånna billiga klassiska (150 kr/st) 1000 w infravärmare på altanen på ca 2,5 m höjd. Jag tycker dock inte de ger tillräcklig värme.
Vad ska man välja istället?
Jag har kolla ex på K-rauta på Silverline vägghängd (900 w, kolfiberstav) som enligt uppgift ska ge 3 ggr mer värme än de vanliga som jag nu har. 795 kr/st (funderar på köpa 2 st).
Sen har ju även K-rauta den där "Heatlight" infra halogen 1500 w för 1600 kr. Fast den avger ju även svagt ljussken (vilket jag inte känner mycket för). Hur är värmen och värmespridningen från den?
Appliance har en rektangulär modell för 600 kr (2 st kolfiberrör eller halogen????) även med en lampa inbyggd.
Andra alternativ?
Vad tror ni som har erfarenhet?
/Urban.
Vad ska man välja istället?
Jag har kolla ex på K-rauta på Silverline vägghängd (900 w, kolfiberstav) som enligt uppgift ska ge 3 ggr mer värme än de vanliga som jag nu har. 795 kr/st (funderar på köpa 2 st).
Sen har ju även K-rauta den där "Heatlight" infra halogen 1500 w för 1600 kr. Fast den avger ju även svagt ljussken (vilket jag inte känner mycket för). Hur är värmen och värmespridningen från den?
Appliance har en rektangulär modell för 600 kr (2 st kolfiberrör eller halogen????) även med en lampa inbyggd.
Andra alternativ?
Vad tror ni som har erfarenhet?
/Urban.
Undrar hur dom tänker då om den ska ge 3 gånger mer värme.. En vanlig infravärme(oavsett prisklass) har otroligt hög verkningsgrad, förlusterna i form av synligt ljus är såpass små att de är försumbara. visst är det möjligt att öka verkningsgraden genom att minska mängden synligt ljus som avges, mätbart men knappast märkbart!
enda fördelen med den vägghängda är ju att man kan placera den närmare soffan och på så vis kan man tillgodogöra sig mer av värmen som avges
Skaffa fler infravärmare eller placera dom du har på lägre höjd.
enda fördelen med den vägghängda är ju att man kan placera den närmare soffan och på så vis kan man tillgodogöra sig mer av värmen som avges
Skaffa fler infravärmare eller placera dom du har på lägre höjd.
Kan det vara att de använder en annan våglängd som medför att man anser att de är 3 ggr effektivare?
De liksom "upplevs" som 3 ggr effektivare.
Jag menar att jmf en vanlig spisplatta på 900 w ger ju inte alls samma "upplevda" effekt som en microvågsugn på 900 w.
Nån fler som har nått att bidra med (kanske nån som provat båda typerna)?
/Urban.
De liksom "upplevs" som 3 ggr effektivare.
Jag menar att jmf en vanlig spisplatta på 900 w ger ju inte alls samma "upplevda" effekt som en microvågsugn på 900 w.
Nån fler som har nått att bidra med (kanske nån som provat båda typerna)?
/Urban.
Vad sägs som en gasol värmare då? Antingen en såndär som ser ut som en lyktstolpe eller en liten klump på marken med utblås. Jag har själv inget av dom för att jag bor i lägenhet. Men många av dom husägarna jag känner har bytt från infravärme till just såna klumpar på golvet.
Jag testade köpa en:
http://www.elgiganten.se/is-bin/INT...D=CCPD4QFHamUAAAEgM49bAw4g&CatalogCategoryID=
och det var MYCKE bättre drag i grejorna. Jag körde den på halv effekt (om ens det, steglös vridtermostat så det är lite svårt att veta) och det var ändå betydligt varmare vid sittplatserna. Värmen var också "mjukare". På de vanliga ir-värmarna känns huden ungefär som om man varit ute en hel dag och bränt en sig en aning i solen, vasst mot huden liksom. De har även en betydligt bättre spridning på värmen, även i ändriktningen (om ni förstår)!
Blir till att köpa en till då man ju kan ändra effekten efter förhållandena.
/Urban.
http://www.elgiganten.se/is-bin/INT...D=CCPD4QFHamUAAAEgM49bAw4g&CatalogCategoryID=
och det var MYCKE bättre drag i grejorna. Jag körde den på halv effekt (om ens det, steglös vridtermostat så det är lite svårt att veta) och det var ändå betydligt varmare vid sittplatserna. Värmen var också "mjukare". På de vanliga ir-värmarna känns huden ungefär som om man varit ute en hel dag och bränt en sig en aning i solen, vasst mot huden liksom. De har även en betydligt bättre spridning på värmen, även i ändriktningen (om ni förstår)!
Blir till att köpa en till då man ju kan ändra effekten efter förhållandena.
/Urban.
Någon som utforskat detta mer? Halogen, eller kvartsvärmare som de också kallas verkar mycket bättre enligt vad alla säger. Någon som testat?
Den där heatlight är nästan dubbelt så dyr som exempelvis ALF varför någon bör vara bättre?
http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/utomhusprodukter/infravarmare/heatlight-hlw15-vit
http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/utomhusprodukter/infravarmare/alf-alf-23
Driftskostnad, annat som fördel?
Den där heatlight är nästan dubbelt så dyr som exempelvis ALF varför någon bör vara bättre?
http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/utomhusprodukter/infravarmare/heatlight-hlw15-vit
http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/utomhusprodukter/infravarmare/alf-alf-23
Driftskostnad, annat som fördel?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Halogeninfra är bra, men dyra. Vi snackar en del tusenlappar för Frico.
Har man en inglasad balkong så kan vanliga infravärmare funka, men är det bara en altan eller dyl. så är det bättre med Halogeninfra.
http://frico.se/Produkter/Varmestralare/?node=1466
//Patrik
Har man en inglasad balkong så kan vanliga infravärmare funka, men är det bara en altan eller dyl. så är det bättre med Halogeninfra.
http://frico.se/Produkter/Varmestralare/?node=1466
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Kollade dina länkar och de var halogenvärmare. Haolgenvärmare och halogeninfra är tydligen två olika tekniker.
Halogeninfra känns overkill om det är inglasat. Halogenvärmare var ju lite billigare så den kanske är värd att köra på. Vet inte. Annars finns det ju många inglasade uterum med vanliga infravärmare.
Något som är väldigt bra att ha i alla fall är en effektregulator från Frico. Då kan du justera effekt och använda timerfunktionen så att man inte råkar glömma bort dem. Föreställ dig att du sitter ute, slår på infravärmarna, går in för att hämta något, råkar se att TV:n är på med något intressant program. Vips sitter du i TV-soffan några timmar och ute brassar värmarna tills att du upptäcker dem. http://frico.se/Produkter/Regleringar/?node=1519
//Patrik
Halogeninfra känns overkill om det är inglasat. Halogenvärmare var ju lite billigare så den kanske är värd att köra på. Vet inte. Annars finns det ju många inglasade uterum med vanliga infravärmare.
Något som är väldigt bra att ha i alla fall är en effektregulator från Frico. Då kan du justera effekt och använda timerfunktionen så att man inte råkar glömma bort dem. Föreställ dig att du sitter ute, slår på infravärmarna, går in för att hämta något, råkar se att TV:n är på med något intressant program. Vips sitter du i TV-soffan några timmar och ute brassar värmarna tills att du upptäcker dem. http://frico.se/Produkter/Regleringar/?node=1519
//Patrik
För en inglasad altan så är kanske billigaste sortens luft-luft-värmepump det som i längden är mest ekonomiskt, eller åtminstone lyxigast och acceptabelt ekonomiskt? Jag tänker alltså på en som kostar säg 4-5kkr och som man installerar själv (antingen med snabbkopplingar eller att man har möjlighet att låna vakuumpump. Termostatstyrd automatik, ingen del så varm att t.ex. barn, djur o.s.v. riskerar att bränna sig och en enhet som kan placeras i stort sett var som helst. (Det rekomenderas alltid att inomhusdelen monteras högt upp men det är egentligen bara bra om man kör den som AC, ska den användas för att få värme så kan den gärna sitta lägre ner).
De månader man vill sitta på en inglasad altan och man behöver värme alls så lär det vara såpass varmt ute att man får nära max COP på en värmepump, d.v.s. elkostnaden lär bli kanske en fjärdedel mot med någon slags direktverkande el.
Detta gäller förstås inte om man vill ha känslan av "värmestrålning", då är det infravärmare (eller teoretiskt nån slags kamin) som gäller såklart.
De månader man vill sitta på en inglasad altan och man behöver värme alls så lär det vara såpass varmt ute att man får nära max COP på en värmepump, d.v.s. elkostnaden lär bli kanske en fjärdedel mot med någon slags direktverkande el.
Detta gäller förstås inte om man vill ha känslan av "värmestrålning", då är det infravärmare (eller teoretiskt nån slags kamin) som gäller såklart.
En luft/luft-pump är nog inte en dum idé till en inglasad altan eller balkong. Går att få till dräglig värme på vintern med och framförallt så går den även att använda som luftkonditionering på sommaren. Även om man kan tycka att vi inte har så många extremvarma dagar i Sverige så blir det snabbt varmt inne i en inglasad altan.
En infravärme kan vara mycket olika beroende på vilken teknik den bygger på. En kvarts/halogen (kortvågs teknik) värmare är egentligen en lampa, som är modifierad för att ge värme. Den ger väldigt mycket ljus oavsett vilket märke man väljer. Sen har de billiga gamla långsmala infravärmarna som säljs för ett par hundringar, de borde inte få hete infravärmare för de strålar nästan inget alls, nästan bättre att använda en hårtork(!), ... gammal och förlegad teknik. Till sist har vi den senaste infravärme tekniken som strålar på mellanvåg, det finns inte lika stort utbud men ger den bästa strålningen (lite ljus, strålar långt, mycket effektiva). Har sett värmare från ALF, Frico och UFO som har denna tekniken.
Förmodligen kommer denna teknik vara den som gäller framöver.
Förmodligen kommer denna teknik vara den som gäller framöver.
I stället för att svamla om kortvågs, mellanvågs mm. IR värme kanske ni ska sätta er ner och förklara vilka vågländer det handlar om och hur dom skiljer sig i värmespridning/ värmeavgivning. Verkningsgraden är i i princip 100% på alla IR värmare all tillförd energi omvandlas till värme eller ljus. Påstår någon nått annat så är det lögn, energi kan inte försvinna/förstöras utan bara omvandlas.
Infraröd strålning anses vara våglängder mellan 0,72 - 1000μm. Det delas sedan in i tre grupper, kortvåg 0,72-1,5μm, mellanvåg 1,5-5,6μm och långvåg på 5,6-1000μm. Lite generellt kan man säga att kortvågs infravärme strålar kortast och lånvågig infravärme längst, medan styrkan är nästan tvärt om. Det är mycket att ta hänsyn till för att ge en riktigt svar såsom, reflektorns utformning och material val, vilket föremål ska uppvärmas, m.m..
Vad jag svarade på var vilka infravärmare som jag hört/läst och viss erfarenhet av, är bäst idag för normalt vardagsbruk.
Gällande verkningsgraden så strålningsgraden inte 100% utan vissa värmare ger mycket av tillförd energi till ljus och konvektionsvärme (spridning genom luftrörelse).
Det är här mellanvågs tekniken är mycket bra. Den ger lite ljus och lite konvektionsvärme. Det är ju strålningsvärmen man önskar få mest av från en infravärmare.
Vad jag svarade på var vilka infravärmare som jag hört/läst och viss erfarenhet av, är bäst idag för normalt vardagsbruk.
Gällande verkningsgraden så strålningsgraden inte 100% utan vissa värmare ger mycket av tillförd energi till ljus och konvektionsvärme (spridning genom luftrörelse).
Det är här mellanvågs tekniken är mycket bra. Den ger lite ljus och lite konvektionsvärme. Det är ju strålningsvärmen man önskar få mest av från en infravärmare.