Thomas59 skrev:
Lås ordentligt och det finns fler rapporter (många!). Jag referade senast bara till rubriken "Sega gubbar" men visst det finns flera förklaringar till den låga effektiviteten. Ingen har påstått något annat.

Men ok, vi säger så här då: Det finns inga problem bland hantverksföretagen, ni gör alltid toppenjobb och missnöjda kunder är bara gnällspikar, effektiviteten är på topp och ni älskar förändring och utveckling. Är det det ni vill att vi ska tro?

Nu börjar jag hålla med Rrrrr. Är detta avskrivningsplatsen för "missnöjda" konsumenter? där jag jobbar nu har jag inte hört talas om att kunderna är missnöjda, eller jo en gång det var när jag höll på att koppla en central och pratade i telefon (headset) samtidigt som jag jobbade och när kunden kom och hälsade på så blev han rasande att jag pratade i telefon, det var inte effektiv nog tyckte han. Var det möjligt vis ditt hus som jag arbetade i Thommas?

som många här skriver Thommas så ge konkreta riktlinjer på hur du tycker att systemet ska fungera? och du som har läst igenom alla dessa rapporter som finns spessifisera VAR nånstans det står och inte skriv på denna domumentet på 280 sidor står det att elektriker är ineffektiva tar för mycket betalt och att det är ett stort samhällsproblem (eftersom du säger att det är så inne h***te många som klagar så måste det ju vara ett samhällsproblem)
Även varför är det inte mer upptrappat nu eftersom att avtalet går ut snart jag försöker att läsa i tidningen varje dag när jag hinner men jag läser inget som du skriver om.

orkar inte skriva mer har jobbat idag så ska sova.

Thomas59
Nä jag ids inte kommentera detta mer.

Enligt er så finns det ju inga problem. Är ni inte läskunniga? Snacka om att stoppa huvudet i sanden.

jo men hur många skriver på detta forumet om man jämför med hur många som köper tjänsten väldigt få/försumbart jag vill ha fakta inte några som skriver på ett forum att dem är missnöjda ta det med företaget istället så händer det nått.
Håller inte en du med detta. om konsumenterna inte är nöjda varför köper så många fortfarande tjänsterna? Borde inte det vara väldigt många firmor som måste lägga ner / upptrappas mer?

Det som du skrev att lägga huvudet i sanden. det är precis vad du gör nu!

Thomas59 skrev:
Nä jag ids inte kommentera detta mer.

Enligt er så finns det ju inga problem. Är ni inte läskunniga? Snacka om att stoppa huvudet i sanden.
Man kanske blir mer effektiv om man slutar läsa massa konstiga statistiska undersökningar/rapporter.

Jag tycker inte att de finns några problem. Självklart så går all verksamhet att effektivisera, men man kan ju inte bara effektivisera och effektivisera hela tiden. Tillslut är verksamheten så "effektiv" att ingen vill jobba kvar längre. Man måste få ha pauser och inte bara springa runt som en dåre för att hinna med så mycket som möjligt. Det ska vara roligt att jobba också.

Tänkte på en dokumentär om fabriker i Kina jag såg. De var nog väldigt effektiva! 10åriga flickor som jobba 12tim/dag för lite fickpengar. Om de hade tur så kanske de fick gå på toaletten en snabbis då de var nödiga. De sov inträngda i ett hus nära fabriken så de skulle snabbt ta sig dit nästa dag.

LAINE skrev:
Vad tjänar du då Rrrrr?:cool:
Den yngsta på vår firma (iofs inte lärling, men nästan) tjänar ca 20k

Thomas59
swebulldog skrev:
jo men hur många skriver på detta forumet om man jämför med hur många som köper tjänsten väldigt få/försumbart jag vill ha fakta inte några som skriver på ett forum att dem är missnöjda ta det med företaget istället så händer det nått.
Håller inte en du med detta. om konsumenterna inte är nöjda varför köper så många fortfarande tjänsterna? Borde inte det vara väldigt många firmor som måste lägga ner / upptrappas mer?

Det som du skrev att lägga huvudet i sanden. det är precis vad du gör nu!
Det är inte undertecknad som äger problemet.

Vad menar du med att jag stoppar huvudet i sanden?

Är det för att jag inte idkar högläsning ur de mänder av rapporter som beskriver problem i branachen, för att jag inte listar de mängder med trådar som tar upp problemen eller är det för att jag inte via ett diskussionsfoum ger specifika råd till företagare som förnekar att branschen har problem eller är det något annat?

För den som är intresserad och orkar läsa har jag faktiskt tagit upp massor med saker som kan förbörbättras. Ericc och hans gelikar har tydligen missuppfattat vad effektivisering handlar om och då är det ju svårt att ta en diskussion.

Att problemen bara skulle drabba få kunder eller är försumbart är bara rent nonsens, branchen har mångder av problem på flera olika områden. Att det inte gäller alla hantverkare är ingen ursäkt för att tala om problemen vilket några tyckes tro.

Så du menar på fullt allvar att alla missnöjda konsumenter kan lösa sina (icke existerande?) problem med hantverkare bara genom att sluta köpa den typen av tjänster - jösses!

Hur gör vi med de stackare som inte förstår att det kan vara ett lotteri i den högre skolan att köpa hantverkartjänster - kan du berätta det?

Ring TV4 och berätta om dina teorier (det är väl lämpligt att Ericc gör det också) det skulle säkert vara en kul motvikt mot det nya programmet som tar upp bluffmakarna och fuskbyggarna i hantverkarbranscherna. Är ni så säkra på att det jag tar upp inte förekommer borde ni väl också bvara intresserade av att gå ut med det publikt.

LAINE skrev:
Ovanstående kostnader är ju mycket låga egentligen om man jämför med städbolag som satsar på utbildningar.:O
Jasså? Jag "känner" flera städare. Jag har aldrig hört talas om att de gått på någon utbildning överhuvudtaget.

Thomas59
Rrrrr skrev:
Man kanske blir mer effektiv om man slutar läsa massa konstiga statistiska undersökningar/rapporter.

Jag tycker inte att de finns några problem. Självklart så går all verksamhet att effektivisera, men man kan ju inte bara effektivisera och effektivisera hela tiden. Tillslut är verksamheten så "effektiv" att ingen vill jobba kvar längre. Man måste få ha pauser och inte bara springa runt som en dåre för att hinna med så mycket som möjligt. Det ska vara roligt att jobba också.

Tänkte på en dokumentär om fabriker i Kina jag såg. De var nog väldigt effektiva! 10åriga flickor som jobba 12tim/dag för lite fickpengar. Om de hade tur så kanske de fick gå på toaletten en snabbis då de var nödiga. De sov inträngda i ett hus nära fabriken så de skulle snabbt ta sig dit nästa dag.
Att ta del av undersökningar som rör den egna branschen är för de flesta en helt naturlig sak och bidrar i de flesta fall till nyttig input om hur man kan utveckla den egna verksamheten.

Att du och Ericc inte är intresserade av utveckling vet vi redan så det behöver du inte berätta igen.

Att avfärda rapporter som man inte gillar (och tydligen inte heller läst, det är inte bara "sega gubbar" vi talar om) är väl om något att stoppa huvudet i sanden och låtsas som om problemen inte finns.

"Jag tycker inte att de finns några problem" skriver du. Nej det framgår ju ganska klart att du och Ericc inte upplever några problem men det säger nog mer om er verklighetsbild än det faktiska läget.

"men man kan ju inte bara effektivisera och effektivisera hela tiden" Jo det kan man och det måste alla verksamheter. Det går inte bara att blunda för utvecklingen. Dina två ovanstående uttalanden som jag citerat är ganska talande för många företagare i hantverkarbrancher och dig och Ericc i synnerhet.

Det finns inga problem och det går inte att utvecklas mer.

"Tillslut är verksamheten så "effektiv" att ingen vill jobba kvar längre" skriver du. Verkligheten är den rakt motsatta. Om du och ditt företag inte utvecklas har du snart inget företag att gå till. Du är borta från marknaden.

Du och Ericc har totalt snöat in på att man ska jobba snabbare (Ericc har iofs också snöat in på det faktum att jag är konsult, vad det nu har med saken att göra) som den enda tänkbara effektiviseringsåtgärden. Jag säger det IGEN; då har ni missuppfattat vad effektivisering handlar om. Orkar ni inte sätta er in i det är det helt meningslöst att diskutera.

Om ni tar er tid att läsa vad jag skrivit tidigare ska ni se att jag fram till det tillfälle jag tog upp de rapporter som ni inte orkar läsa, i princip inte alls talat om "hur fort arbetet utförs" som ett problem. Problemen i er bransch finns på helt andra områden, även om själva arbetet säker kan göra på ett produktivare sätt.

Sök på missnöjda kunder, dålig kundservice, märklig prissättning, fuskjobb osv osv osv osv osv så hamnar du närmare sanningen.

Det gäller inte mig säger du. Nej det är möjligt. Jag har ingen aning om hur ni bedriver er verksamhet och har heller inte uttalat mig om era företag specifikt.

Det exempel om barnarbete du tar upp är förfärligt i två bemärkelser. Dels för att det ur mänskligt perspektiv är beklämmande att barn (och vuxna) utnyttjas på detta sätt men också för det faktum att du faktiskt tar upp det som exempel. Vad är det du försöker säga med ditt exempel? Att jag förordar barnarbete eller?

Exemplet har INGET med företagseffektivisering att göra och är bara ett ytterligare kvitto på att du inte förstår vad vi talar om.

Redigerat:
Thomas: Du "vet" hur det ska vara.. teoretiskt. Jag och och Ericc vet hur de är i verkligheten.

Varför skapa problem om man inte tycker att det finns några problem? Om vi är nöjda och glada. Mina anställda är nöjda och glada. Mina kunder är nöjda och glada.

Vad är problemet?

Ericc
Thomas59 skrev:
Ring TV4 och berätta om dina teorier (det är väl lämpligt att Ericc gör det också) det skulle säkert vara en kul motvikt mot det nya programmet som tar upp bluffmakarna och fuskbyggarna i hantverkarbranscherna. Är ni så säkra på att det jag tar upp inte förekommer borde ni väl också bvara intresserade av att gå ut med det publikt.
Otroligt, för jag har nämnligen kontakt med Lennart Ekdal. :)
Och det behövs motvikt, för ditt och mångas problem är att du kallar klåpare för hantverkare. Det finns många duktiga hantverkare som börjar tröttna på den här pajkastningen som bara blir värre och värre.
Tillsammans kan vi kanske försöka få bort klåparna men så länge du har likadant beteende mot hantverkare som klåpare så blir det svårt.

Rrrrr skrev:
Jag tror inte att man ska jobba med att få ner själva monteringstiden för materialet. Jag tror inte heller att man sparar in speciellt mycket tid på att ta bort fikapauserna heller.

Däremot finns det alltid förbättringspotential i
- Materialhantering
- Metoder att undvika stillestånd
- Offerering, se till att undvika jobb som man går back på
Ovanstående bygger i princip på bättre planering

Som enmansföretagare, kan du knappast göra något åt verksamheten, den är helt styrd av kundernas behov/nycker.

En devis som jag tror att man ska leva efter är att man måste utveckla sitt företag.
Om jag låter mitt företag tuffa på likadant år efter år, kommer mina konkurrenter att utveckla sina företag och jag kommer att hamna på efterkälken.

Utveckling och avveckling står i motsatsförhållande, det finns ingenting däremellan.

De dyra organisationskonsulterna brukar hjälpa folk med att ställa frågor om var deras problem ligger, något som de redan vet. Men det konsulterna bidrar med är att bryta ner det stora omöjliga målet i mindre delmål, och för varje uppfyllt delmål, kommer man närmare och närmare, men då gäller det att välja ett nytt "omöjligt" mål.

magnu skrev:
En devis som jag tror att man ska leva efter är att man måste utveckla sitt företag.
Om jag låter mitt företag tuffa på likadant år efter år, kommer mina konkurrenter att utveckla sina företag och jag kommer att hamna på efterkälken.
Men enligt Thomas59 så har ju alla hantverkare gått ihop i nån slags kartell för att undvika utveckling.

För om Thomas59 har rätt så borde ju ett företag som utvecklas köra ifrån konkurrenterna i rekordfart. Men eftersom det inte verkar ske så måste det ju vara så att INGET företag i branschen vågar utvecklas? Då finns det ju en enorm potential, bara att starta ett företag som utvecklas så har man på några år slagit ut alla konkurrenter och är ensam på marknaden.

Thomas59
Rrrrr skrev:
Thomas: Du "vet" hur det ska vara.. teoretiskt. Jag och och Ericc vet hur de är i verkligheten.

Varför skapa problem om man inte tycker att det finns några problem? Om vi är nöjda och glada. Mina anställda är nöjda och glada. Mina kunder är nöjda och glada.

Vad är problemet?
Jag arbetar i verkligheten precis som du gör.

Att du inte upplever några problem i din verksamhet betyder inte att problem inte existerar. Att just du inte ska lösa branschens problem är väl kanske för mycket begärt men att förneka att problem existerar är lite väl magstarkt.

Vad säger du till alla som lägger upp trådar och beskriver jobb som är så klantigt utförda att man häpnar. "Det har inte hänt" eller......?

Ska försöka hålla mig borta från den här typen av diskussioner ett tag, eftersom det ju faktiskt inte finns några problem:S.

Det kanske skulle vara läge för vissa konsulter i denna tråd att starta egen hantverksfirma! Det verkar ju vara rena vinstprojektet eftersom ingen av de nuvarande lever upp till ens konsultbasis lägstanivå... Jag skulle gärna satsa mina pengar i den firman, var kan jag göra det? Nej visst ja, ursäkta mig! Den tid som vissa konsulter har ägnat 5 - 10 års tid på att se var andra gör fel(läs inneffektiva enl. prognos) har nog de flesta hantverkare ägnat åt att bli bättre på det som dom tar betalt för, DVS:
ARBETET DE UTFÖR!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.