5 921 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Vilken termostat till kylskåpet?
Hej!
Jag är ny på forumet (och ny som husägare), hoppas att den här posten hamnar rätt.
Upptäckte att kylen i vårt kyl/frys-skåp från hade lagt av (Electrolux TR1230A från 90-talet någon gång).
Har googlat och läst här på forumet om att det antingen är kompressorn eller termostaten som är trasig. Så jag kopplade förbi termostaten och nu kommer det kyla i skåpet så uppenbarligen var det termostaten (men nu går ju kompressorn hela tiden å andra sidan...).
I och med att vi ska byta ut köket under detta år så vill jag bara fixa det här så billigt så möjligt för sedan kommer det att ryka ändå. Frågan är nu vilken termostat man kan köpa? Kan man köpa vilken "universal" som helst? På nätet har jag hittat från 150 kr till 700 kr (t.ex. här: http://www.vitavaror.se/reservdelar-kylskaap-termostat-c-171_180.html?language=se). Är det något särskilt man ska tänka på när man väljer?
Tillägg: Hur det ser ut eller om det är enkelt att ändra temperaturen spelar inte så stor roll eftersom det är en tillfällig lösning.
Tacksam för hjälp.
Jag är ny på forumet (och ny som husägare), hoppas att den här posten hamnar rätt.
Upptäckte att kylen i vårt kyl/frys-skåp från hade lagt av (Electrolux TR1230A från 90-talet någon gång).
Har googlat och läst här på forumet om att det antingen är kompressorn eller termostaten som är trasig. Så jag kopplade förbi termostaten och nu kommer det kyla i skåpet så uppenbarligen var det termostaten (men nu går ju kompressorn hela tiden å andra sidan...).
I och med att vi ska byta ut köket under detta år så vill jag bara fixa det här så billigt så möjligt för sedan kommer det att ryka ändå. Frågan är nu vilken termostat man kan köpa? Kan man köpa vilken "universal" som helst? På nätet har jag hittat från 150 kr till 700 kr (t.ex. här: http://www.vitavaror.se/reservdelar-kylskaap-termostat-c-171_180.html?language=se). Är det något särskilt man ska tänka på när man väljer?
Tillägg: Hur det ser ut eller om det är enkelt att ändra temperaturen spelar inte så stor roll eftersom det är en tillfällig lösning.
Tacksam för hjälp.
Redigerat:
Det enklaste sättet kanske är att sätta en timer på kylskåpet och koppla förbi termostaten som du redan gjort. Så gjorde jag när vår kyl gick sönder tills jag fick en ny termostat. Jag har för mig att den gick 15min/h och det blev lagom kallt.
Sök på ditt kylskåp på reservex t.ex. så bör du hitta rätt. Det finns några olika lev. där man kan söka reservdelar på modellbeteckning.
Sök på ditt kylskåp på reservex t.ex. så bör du hitta rätt. Det finns några olika lev. där man kan söka reservdelar på modellbeteckning.
Tack för tipset. Nu har vi kyl & frys kombinerat i ett skåp och frysen fungerar som den ska så jag vill helst köra den i "normalläge".
Jag pratade med det lokala serviceföretaget (Berndt Tvätt och kyl) och de sade att det som var viktigt vid byte var att man visste vilket kylmedium (tror jag det var) som det var i kylet. R12 hade jag. Det var tydligen en vanlig variant så det gick bra med en "universal"-termostat (Danfoss) som de hade på lager. 350 kr gick den på.
Så lyckas jag montera den känns det som en prisvärd lösning.
Jag pratade med det lokala serviceföretaget (Berndt Tvätt och kyl) och de sade att det som var viktigt vid byte var att man visste vilket kylmedium (tror jag det var) som det var i kylet. R12 hade jag. Det var tydligen en vanlig variant så det gick bra med en "universal"-termostat (Danfoss) som de hade på lager. 350 kr gick den på.
Så lyckas jag montera den känns det som en prisvärd lösning.
Så här ett och ett halvt år senare kan jag (gladeligen) meddela att bytet av termostat gick bra och kyl har inte krånglat något sedan dess.
Det enda som inte fungerar nu är att reglera termostaten "utifrån" utan man behöver öppna upp "locket" på kylen för att reglera direkt på termostaten. Men har man väl fått det bra en gång så behöver man ju inte röra den mer.
...så får vi se om det blir byte av kök det här året istället kanske
Det enda som inte fungerar nu är att reglera termostaten "utifrån" utan man behöver öppna upp "locket" på kylen för att reglera direkt på termostaten. Men har man väl fått det bra en gång så behöver man ju inte röra den mer.
...så får vi se om det blir byte av kök det här året istället kanske
Klicka här för att svara