Jag har element av denna typ. Termostaten har gått sönder och jag behöver en ny.
Jag beställde en "Danfoss Aero RA click" i tron att den skulle passa men det gjorde den inte. Det verkar som att det är större diameter på "ventilhuset" (eller vad det kallas) än motsvarande öppning på termostaten.
Så frågan är, vad är det för sort/storlek/variant som passar till mitt element?
/Michael

• Radiatorelement med trasig termostatventil, närbild på ventilhuset där termostat inte passar, enligt beskrivning i forumtråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en radiatorventil, utan termostat, med rost och vita målningsrester på ventilhuset, diskussion om rätt termostatstorlek.
    Skapa konto

Bästa svaret

Bild på termostaten hade varit en fördel.
Mät halsens diameter.
Beroende på diametern så är det RAV eller RAVL.

Termostatbilder visar att ventilhalsens diameter bestämmer RAV (34 mm) eller RAVL (26 mm), med illustration av gamla Danfoss-termostater.
Skapa konto

Bild av termostatmodeller RAV och RAVL, servicetermostat samt skiss över ventilhalsens diameter med jämförelser av termostattyper.
Skapa konto

Diagram visar olika radiatorventilkopplingar och termostater, jämförelse av RA och RAV med mått, samt termostatmodeller från 1943 till 2011.
Skapa konto

Översikt över olika typer av termostater från 1965 och framåt, med specifikationer för RAV, RAVL och RA 2000, samt diameter och ersättningsregler.
Skapa konto

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Aha, se där. Jag mätte och det var ca 25 mm så jag antar att det är ravl då.
Så här ser de ut

• Termostatventil på ett element, inställd på 5, med röranslutning i metall.
    Skapa konto
  • Radiatortermostat med röranslutning i metall, cirka 25 mm, mot vit bakgrund.
    Skapa konto
Ca 25 mm i diameter samt det utseendet på termostaten (från -71 till -79) ger att det är RAVL.

Man tackar för det.
🙏

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.