746 läst ·
9 svar
746 läst
9 svar
Vilken sida uppåt på spiktejp under ströläkt?
Jag har precis lagt en takduk (RAW HP 235) ovanpå råspont och ska sätta ströläkt. Taket kommer att stå utan pannor ett tag och då rekommenderas spiktejp under ströläkten för bättre tätning så jag har köpt spiktejp. Spiktejpen är ca 3 mm tjock och har en sida med "klister" och den andra sidan är belagd med någon slags plast.
Ska spiktejpen klistras mot underlagsduken eller mot ströläkten??? Dvs vilken sida ska vara upp på spiktejpen?? Eller spelar det ingen roll?
Det framgår inte in instruktionen eller när jag googlar vilken sida man ska ha mot takduken / ströläkten...
Ska spiktejpen klistras mot underlagsduken eller mot ströläkten??? Dvs vilken sida ska vara upp på spiktejpen?? Eller spelar det ingen roll?
Det framgår inte in instruktionen eller när jag googlar vilken sida man ska ha mot takduken / ströläkten...
Jag spekulerar nu. Om klistret vore viktigt för tätningen borde det finnas på båda sidor. Är det bara klister på ena sidan känns det mer som en hjälp för montaget. Och det verkar enklare att klistra den på läkten innan man sätter dit den än att klistra den i raka linjer på taket som man sedan skall följa med läkten. En annan aspekt är att om det spelade roll hur man vände den borde det anges av instruktionen.
Så kan det också vara. Själv hade jag mitt tak blottat i många månader med läkt men utan pannor. Såg trots det inget läckage alls. Så TS. Det låter som Avemos teori är enklare än min och antagligen lika bra eller dålig.A Avemo skrev:Jag spekulerar nu. Om klistret vore viktigt för tätningen borde det finnas på båda sidor. Är det bara klister på ena sidan känns det mer som en hjälp för montaget. Och det verkar enklare att klistra den på läkten innan man sätter dit den än att klistra den i raka linjer på taket som man sedan skall följa med läkten. En annan aspekt är att om det spelade roll hur man vände den borde det anges av instruktionen.
Tack för svaren! Jag satte tejpen med klistret mot underlagsduken, köper resonemanget med att det är mindre risk att det kommer in vatten då 👍
Å andra siden håller jag med om att det borde framgå tydligt av instruktionen / manualen om det vore viktigt med vilken sida man har nedåt....Hade ju varit enklare att sätta den på råsponten innan man fäste dem...Lite konfunderad av att det inte framgår av instruktionen hur man ska göra... skapade en del huvudbry.
Å andra siden håller jag med om att det borde framgå tydligt av instruktionen / manualen om det vore viktigt med vilken sida man har nedåt....Hade ju varit enklare att sätta den på råsponten innan man fäste dem...Lite konfunderad av att det inte framgår av instruktionen hur man ska göra... skapade en del huvudbry.
Klicka här för att svara