24 480 läst ·
8 svar
24k läst
8 svar
Vilken sida uppåt i trallvirke?
Tycke och smak. Ofta vill man ju ha kärnan utåt i en konstruktion för att den sidan är röttåligast, men kör man tryckat är ju kärnsidan sämst impregnerad och därmed mest rötkänslig. Jag blandade när jag la trall, dvs snyggast uppåt. Argumentet för kärnsidan upp är att det inte ska bildas en skål utan hellre en kulle, men då är ju risken (som någon skrev) att skruvar/spikar dras ut. Mina trallbrädor har inte bildat några skålar, däremot har de med kärnsidan upp fler besvärande sprickor, så nästa gång lägger jag nog kärnan ner, dvs sur gubbe...
Pongu skrev:Tycke och smak. Ofta vill man ju ha kärnan utåt i en konstruktion för att den sidan är röttåligast, men kör man tryckat är ju kärnsidan sämst impregnerad och därmed mest rötkänslig. Jag blandade när jag la trall, dvs snyggast uppåt. Argumentet för kärnsidan upp är att det inte ska bildas en skål utan hellre en kulle, men då är ju risken (som någon skrev) att skruvar/spikar dras ut. Mina trallbrädor har inte bildat några skålar, däremot har de med kärnsidan upp fler besvärande sprickor, så nästa gång lägger jag nog kärnan ner, dvs sur gubbe...
helt korrekt!d^_^b
alltid lagt med sur gubbe.
givetvis så skålar sig nåra åt andra hållet, likaså blir det med kärnan uppåt.
sämst ytskikt blir det med kärnan upp.
när man lägger så glöm inte att olja in alla ändskarvar... VIKTIGT!!!!!:wow:
mvh
estwing
Enligt mig spelar det ingen j-a roll, byggde för två år sen en alltan med pool på 130 kvm. La sur gubbe om sidan var fin, om inte sparades dessa brädor till slutet där det inte är lika mycket spring = det är lika mycket dalar som toppar över hela altanen. Summa summarum lägg snyggast sidan upp det spelar ingen roll.
Mvh j-enson
Mvh j-enson
Klicka här för att svara