Vilken sida uppåt i trallvirke

  • Kärnan uppåt :-)

    11 Röster 44,0%
  • Kärnan nedåt :-(

    14 Röster 56,0%
  • Antal röster
    25
  • Omröstningen stängd .
Åsikterna går isär. Är det kärnsidan uppåt eller neråt som gäller för trallvirket?
Med andra ord ska ringarna bilda en glad gubbe :) (kärnan uppåt) eller ledsen gubbe :( (kärnan nedåt) sett från änden.
 
kärnan nedåt beroende på att brädan då inte böjer upp i ytterkanterna utan hålls på plats av skruvarna bättre
 
  • Gilla
Stig Ek
  • Laddar…
S
kärnan upp. för om trallen börjar torka så får man ingen kant att snubbla på.
 
  • Gilla
Stig Ek
  • Laddar…
Jag blandar, lägger den snyggaste sidan uppåt
 
Tycke och smak. Ofta vill man ju ha kärnan utåt i en konstruktion för att den sidan är röttåligast, men kör man tryckat är ju kärnsidan sämst impregnerad och därmed mest rötkänslig. Jag blandade när jag la trall, dvs snyggast uppåt. Argumentet för kärnsidan upp är att det inte ska bildas en skål utan hellre en kulle, men då är ju risken (som någon skrev) att skruvar/spikar dras ut. Mina trallbrädor har inte bildat några skålar, däremot har de med kärnsidan upp fler besvärande sprickor, så nästa gång lägger jag nog kärnan ner, dvs sur gubbe...
 
S
lättare att skruvas dras ut när det blir en gropp. ;-)
 
Pongu skrev:
Tycke och smak. Ofta vill man ju ha kärnan utåt i en konstruktion för att den sidan är röttåligast, men kör man tryckat är ju kärnsidan sämst impregnerad och därmed mest rötkänslig. Jag blandade när jag la trall, dvs snyggast uppåt. Argumentet för kärnsidan upp är att det inte ska bildas en skål utan hellre en kulle, men då är ju risken (som någon skrev) att skruvar/spikar dras ut. Mina trallbrädor har inte bildat några skålar, däremot har de med kärnsidan upp fler besvärande sprickor, så nästa gång lägger jag nog kärnan ner, dvs sur gubbe...

helt korrekt!d^_^b
alltid lagt med sur gubbe.
givetvis så skålar sig nåra åt andra hållet, likaså blir det med kärnan uppåt.
sämst ytskikt blir det med kärnan upp.
när man lägger så glöm inte att olja in alla ändskarvar... VIKTIGT!!!!!:wow:

mvh
estwing
 
Jan-Å skrev:
Jag blandar, lägger den snyggaste sidan uppåt
Så gjorde vi med.
 
Enligt mig spelar det ingen j-a roll, byggde för två år sen en alltan med pool på 130 kvm. La sur gubbe om sidan var fin, om inte sparades dessa brädor till slutet där det inte är lika mycket spring = det är lika mycket dalar som toppar över hela altanen. Summa summarum lägg snyggast sidan upp det spelar ingen roll.

Mvh j-enson
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.