15 566 läst · 11 svar
16k läst
11 svar
Vilken sida på trallvirket uppåt?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Alt 1 gör att mitten på brädan kupar uppåt när träet
torkar, och är väl att föredra.
Alt 2 så drar sig kanterna uppåt vid torkning.
//KoW
torkar, och är väl att föredra.
Alt 2 så drar sig kanterna uppåt vid torkning.
//KoW
Jag valde att lägga mitt trallgolv åt "fel" håll mao så dom skålar sig uppåt, detta för att slippa sprickor uppe på brädan. nackdelen är givetvis att det blir stående vatten när det regnar, det torkar dock fort undan.
Enligt gammalt så så lade man alltid kärnsidan uppåt.
Dels för kupningens skull men också för att träet är tåligare på den sidan.
Virke som är sågat när det är fuktigt kan dock kupa sig åt fel håll. Gäller ofta virket på brädgården som är av lite sämre kvalitet jämfört med långsamvuxet bondsågat virke.
/Thrax
Dels för kupningens skull men också för att träet är tåligare på den sidan.
Virke som är sågat när det är fuktigt kan dock kupa sig åt fel håll. Gäller ofta virket på brädgården som är av lite sämre kvalitet jämfört med långsamvuxet bondsågat virke.
/Thrax
Det fnns olika skolor och båda alternativen har sina för-/nackdelar.joakim99 skrev:
Kärnsidan uppåt ger en skålad översida som lätt samlar vatten och vatten blir "stående" längre än om splintsidan vänds upp. Samtidigt spricker virket mer på splintidan än kärnsidan vilket gör att man får mer vatten in i virket om splintsidan vänds upp. Sedan är det inte så dekorativt med sprickor, vilket talar för att vända kärnsidan upp. Kärnsidan är hårdare än splintsidan vilket också betyder bättre hållbarhet.
Kärnsidan upp:
+ Mindre sprickor
+ Mindre vatten in i virket, pga färre sprickor
+ Hårdare, mer hållbar
- Samlar vatten
- Skålade som skapar kanter mellan trallen
Splintsidan upp:
- Fler sprickor, ger vatten in i virket
- Mjukare virke
+ Vattnet rinner av, fortare torrt efter regn
+ Mjukare övergång mellan trallen
Ungefär så...
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Jag håller på 0840, lägg den bästa sidan upp.
Denna fråga är snarlik den när man ska sätta upp husfasad, att kärnvirket på bottenbräda och täckbräda ska vara åt olika håll, men vem håller på med att titta på detta? Det är ju för det första den ohyvlade sidan som vätter utåt, så man har oftast inte så mycket att välja på
Denna fråga är snarlik den när man ska sätta upp husfasad, att kärnvirket på bottenbräda och täckbräda ska vara åt olika håll, men vem håller på med att titta på detta? Det är ju för det första den ohyvlade sidan som vätter utåt, så man har oftast inte så mycket att välja på
ja, men det är ett problem om man köper från brädgård för där är ju baksidan hyvlad och brädorna är klyvda fram mao så blir varannan felvänd. När jag klädde om mitt hus så köpte jag bonnsågat då har brädorna sågad yta runtom och man kan således vända alla brädorna rätt med kärnsidan utåtLeif... skrev:
Enligt mej är det OK när dom pressas mot varandra och stänger vid fuktig väder för att öppna upp en springa och torka vid soligt väder. Så var det tänkt på gamla hus. Nu målas plankor med andra färger och då är det kanske fel att dom vädrar sej själv?. Eller spelar det ingen roll längre?Leif... skrev:
gaia