13 777 läst ·
3 svar
14k läst
3 svar
Vilken sättsand till plattläggning
Vad ska man använda som sättsand när man lägger marksten? Ytan ska bli körbar.
Vissa hävdar att inget annat än stenmjöl 0-4 fungerar, andra hävdar att 0-8 är bäst, ytterligare en falang förordar makadam 2-4 och slutligen påstår vissa att det inte spelar någon roll utan att man kan ta lite vad man känner för inom rimliga gränser.
Jag är lite inne på makadam 2-4 (eller flis som jag också har sett det benämnas). Fördelarna som förespråkarna framhäver är att det inte behöver paddas utan man drar bara av det och lägger plattorna på det. Dessutom har jag sett att 2-4 är det som har använts här i trakten när kommun och Trafikverket har lagt plattor på gångbanor etc. Vad jag har förstått så har de inte paddat sättsanden utan de har bara lagt ut 2-4, dragit av det och sedan lagt markstenen på det.
Några tips inom ämnet från proffsen till en hobbystenläggare?
Vissa hävdar att inget annat än stenmjöl 0-4 fungerar, andra hävdar att 0-8 är bäst, ytterligare en falang förordar makadam 2-4 och slutligen påstår vissa att det inte spelar någon roll utan att man kan ta lite vad man känner för inom rimliga gränser.
Jag är lite inne på makadam 2-4 (eller flis som jag också har sett det benämnas). Fördelarna som förespråkarna framhäver är att det inte behöver paddas utan man drar bara av det och lägger plattorna på det. Dessutom har jag sett att 2-4 är det som har använts här i trakten när kommun och Trafikverket har lagt plattor på gångbanor etc. Vad jag har förstått så har de inte paddat sättsanden utan de har bara lagt ut 2-4, dragit av det och sedan lagt markstenen på det.
Några tips inom ämnet från proffsen till en hobbystenläggare?
Moderator
· Stockholm
· 58 005 inlägg
Skall det bli körbart så är det ju vad du har under sättanden som är viktigt. Har du dåligt underlag, som lera så kan du behöva 30cm eller mer med bärlager, 0-32 eller grövre. Sedan gärna ett avjämnande lager med 0-16. Som sättsand (ca 30, max 50mm) är 0-8 bra. Det är då bättre att fraktionen är kross än natursand.
Tack för svar! Jo underarbetet har jag ganska bra koll på men där är inte så många olika bud heller utan mer eller mindre alla säger samma som du. Vad gällande det översta lagret som man lägger plattorna i verkar det dock finnas många skolor. Enligt vissa är 2-4 det bästa som finns och enligt andra så blir allt utom 0-4 skit.
Jag tänkte använda järnrör med ytterdiameter 32mm som avdragsbanor så det borde ge ett lagom tjockt lager sättsand.
Jag tänkte använda järnrör med ytterdiameter 32mm som avdragsbanor så det borde ge ett lagom tjockt lager sättsand.
Moderator
· Stockholm
· 58 005 inlägg
Har du så fin sand som 0-4 eller 2-4 så blir ytan inte stadig. Den lite grövre varianten blir så hård efter avdragning och lite vattning att du kan gå på den utan att det blir märken. Kör du 0-4 så blir det samma som en sandlåda, försök gå där utan att sätta spår.
Klicka här för att svara