Hej
Jag behöver köpa en ny bordsåg.

Jag tittar på dessa.

DEWALT DWE7485
https://www.bauhaus.se/bordssag-dewalt-dwe7485-qs-210mm-1850w

DEWALT DWE7492
https://www.bauhaus.se/bordssag-dewalt-dwe7492-250mm-2000w

BORDSSÅG SKIL 1340AA
https://www.bauhaus.se/bordssag-skil-1340aa-2000w

Förutom det självklara att DWE7492 är större och starkare och dyrare än än DWE7485 vad är det mera som skiljer? Vilken skulle ni välja? Eller har valt och varför?

Har sett på flera ställen att denna ska vara rätt ok också SKIL 1340AA och det är otroligt stor prisskillnad.
Ska man välja denna istället?

Vad jag förstår så är annhållet på dessa likvärdiga, vilket jag ser som en viktig sak, då annhållet på den jag har idag är jättedåligt.

En annan sak jag prioriterar är att kunna såga spår etc i bräder när spaltkniven sitter kvar, går det på dessa sågar? Det går inte på min såg, då sticker den upp över klingan.

Dewalten är säkert ett snäpp vassare en Skilen. Men priset på Skilen är fantastiskt.
Nog mitt bästa köp när det kommer till "bang for the buck".
Men installation av mjukstart krävs, men tror Dewalten saknar det också?

Det går med Skilen
"En annan sak jag prioriterar är att kunna såga spår etc i bräder när spaltkniven sitter kvar, går det på dessa sågar? Det går inte på min såg, då sticker den upp över klingan."

• Gilla
Nadron
  • Laddar…
  • Gilla
Nadron
  • Laddar…
Jag köpte 7492 för någon månad sedan, sjukt nöjd, kunde inte bli bättre.
Min gamla Makita är helt kass i jämförelse.
Anhållet och bredden är fantastisk.
Så jag kan absolut rekommendera den.
Säkert inget fel på lillebror heller men varför köpa en mindre, nog aldrig tänkt att jag borde haft en mindre, en större där emot... (det var alltså inte något snuskskämt... eller...?)
Skilen har jag ingen aning om.

• Gilla
Nadron och 1 till
  • Laddar…
K
Frågan är ju vad du ska använda din bordssåg till? Det borde ju rimligen sätta förutsättningarna för maskinen.

Har haft 7492, Skil, Bosch PTS 10 och Pela.
Pela var värdelös, anhållet kärva och gnisslade, och klingan som följde med hade väldigt ojämna tänder och lödrester.
PTS har kasst anhåll. Och med risk för att göra halva forumet upprört så var jag inte nöjd med Skil heller. Kändes plastig och inte alls lika bra som dewalten. Har således gjort resan med budget maskinen och det är verkligen så att man får det man betalar för. Så ska man ha en byggsåg är mitt val lätt 7492. Har man högre krav på tillämpningar och toleranser är det nog inte byggsåg man ska kolla på utan mer stationära sågar.

• Gilla
Nadron och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Nadron
  • Laddar…
Hej!

Jag har nyligen köpt min första bordsåg. Är långt ifrån något proffs men jag uppskattar att arbeta med bra maskiner. Innan jag köpte kollade jag på mycket tester på youtube och läste så mycket jag kom över. För min del föll valet på en Dewalt 7492. Även om det var ”mycket” pengar avser jag ha sågen under lång tid.

Jag övervägde DWE7485 men tyckte jag fick mer såg med 7492 för ett relativt litet pristillägg. Skil ger nog väldigt mycket valuta för pengarna. Men jag tyckte den var för ”rackig”. Den var helt enkelt inte lika stabil som Dewalten. Jag tyckte den sviktade när jag lade lite tryck på sågen.

När jag köpte sågen skilde det mycket i pris mellan olika butiker. Jag beställde från Computerselg i Danmark. Gick hur bra som helst. Ser att CDON har bra pris nu.

• Gilla
Nadron
  • Laddar…
B Bomba skrev:
Dewalten är säkert ett snäpp vassare en Skilen. Men priset på Skilen är fantastiskt.
Nog mitt bästa köp när det kommer till "bang for the buck".
Men installation av mjukstart krävs, men tror Dewalten saknar det också?

Det går med Skilen
"En annan sak jag prioriterar är att kunna såga spår etc i bräder när spaltkniven sitter kvar, går det på dessa sågar? Det går inte på min såg, då sticker den upp över klingan."
Tack för svar :)

J JFrisk skrev:
Ingen erfarenhet av någon av sågarna som diskuteras men även denna har synts i flödet senaste tiden: [länk]

Jag har själv en kombimaskin som i princip består av en Luna L18-såg nöjd med denna men trots den stått på plats ett par år är den av mig alldeles för lite använd för att kunna ge något ordentlig omdöme.

S Svanteman skrev:
Jag köpte 7492 för någon månad sedan, sjukt nöjd, kunde inte bli bättre.
Min gamla Makita är helt kass i jämförelse.
Anhållet och bredden är fantastisk.
Så jag kan absolut rekommendera den.
Säkert inget fel på lillebror heller men varför köpa en mindre, nog aldrig tänkt att jag borde haft en mindre, en större där emot... (det var alltså inte något snuskskämt... eller...?)
Skilen har jag ingen aning om.

K kniv skrev:
Frågan är ju vad du ska använda din bordssåg till? Det borde ju rimligen sätta förutsättningarna för maskinen.

Har haft 7492, Skil, Bosch PTS 10 och Pela.
Pela var värdelös, anhållet kärva och gnisslade, och klingan som följde med hade väldigt ojämna tänder och lödrester.
PTS har kasst anhåll. Och med risk för att göra halva forumet upprört så var jag inte nöjd med Skil heller. Kändes plastig och inte alls lika bra som dewalten. Har således gjort resan med budget maskinen och det är verkligen så att man får det man betalar för. Så ska man ha en byggsåg är mitt val lätt 7492. Har man högre krav på tillämpningar och toleranser är det nog inte byggsåg man ska kolla på utan mer stationära sågar.
Har nog inte rum för stationär såg tyvärr

The_Lexx The_Lexx skrev:
Hej
finns ju fler att välja på
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]

det som styr är ju budget och vad du vill att den skall göra och vad du vill göra med den och hur ofta du behöver flytta den o.s.v
//Johan
Sawstop hade jag inte koll på, nu satte du gillror i mitt huvudet, bra :) vore guld att ha en sådan ju.

F frewal skrev:
Hej!

Jag har nyligen köpt min första bordsåg. Är långt ifrån något proffs men jag uppskattar att arbeta med bra maskiner. Innan jag köpte kollade jag på mycket tester på youtube och läste så mycket jag kom över. För min del föll valet på en Dewalt 7492. Även om det var ”mycket” pengar avser jag ha sågen under lång tid.

Jag övervägde DWE7485 men tyckte jag fick mer såg med 7492 för ett relativt litet pristillägg. Skil ger nog väldigt mycket valuta för pengarna. Men jag tyckte den var för ”rackig”. Den var helt enkelt inte lika stabil som Dewalten. Jag tyckte den sviktade när jag lade lite tryck på sågen.

När jag köpte sågen skilde det mycket i pris mellan olika butiker. Jag beställde från Computerselg i Danmark. Gick hur bra som helst. Ser att CDON har bra pris nu.
Ja, jag är då inget proffs heller :) Håller med om att det är trevligare med bra verktyg, faktist stor skillnad på olika märken ibland. Ja, CDON verkar vara bästa pris just nu :)

N Nadron skrev:
Sawstop hade jag inte koll på, nu satte du gillror i mitt huvudet, bra :) vore guld att ha en sådan ju.
Hej
Att köpa verktyg är inte lätt men jag upplever att andra eller tredje av samma på är lättare då man vet vad man saknade på tidigare modell
sen det stora problemet är ju vad man tycker sig ha råd med
samt ett av mina problem är plats ( får inte in min drömsåg på 2x2 m)
//Johan

• Gilla
Nadron
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.