3 mån 3,76% SEB :=(

4,04 effektiv. 2år. 560000, 90000 kontant, 470000 lån. gård/14ha/norra västernorrland

Har kompisar i sthlm som har ränta på 2. Vad beror det på? Säkrare att låna i storstad?

teamswix skrev:
4,04 effektiv. 2år. 560000, 90000 kontant, 470000 lån. gård/14ha/norra västernorrland

Har kompisar i sthlm som har ränta på 2. Vad beror det på? Säkrare att låna i storstad?
Än en gård i Västernorrland? Absolut!

Dina kompisar i Stockholm har helt enkelt låst räntan tidigare när räntan var lägre.....

Eller så jobbar de på bank.

Pongu skrev:
Eller så jobbar de på bank.
Då hade de troligen haft ännu lägre ;)

teamswix skrev:

Antaligen är de större kunder också med 6x större lån eller liknande.

Tror inte det räcker. Kanske eget företag också?

Får man lägre ränta om man har eget? Tänkte starta två olika bolag utan lån, finns det nåt omsättningskrav el dylikt för att få lägre bostadsränta?
Vi pytsade in 20000 på ytterligare avbet av topplånet så där är det snart bara 4siffrigt kvar, troligtvis bortamorterat i feb-12 (5,5 ränta..)samtidigt som vi ökat sparandet med 20000 vilket bör jämna till in/ut siffrofna
Nån som har ett bra tips på hög avkast o relativt säker placering?

teamswix skrev:
Nån som har ett bra tips på hög avkast o relativt säker placering?
Amortering. :D

Finns ingen sån gräns, utan lönsam företagskund innebär låg privatränta för att det inte kostar så mycket extra, samtidigt som banken vinner en viktig företagskund.

Per Eskilsson skrev:
3 mån 3,76% SEB :=(
Ledsen gubbe?
Skrev igår på rörlig 3 mån 3.86.
Men egentligen håller jag helt med dig, det är på tok för högt både din och min ränta.

Vid 2,14, hade jag börjat dra på smilbanden, motsvarande ränta (dagens repo jämfört med repon då) hade i när vi skrev på för huslånen 2007.

Hur många punkter kan man pruta ner? Ser att vissa lyckas få ner räntan med 60-90punkter på rörliga räntan. Ska in på måndag och förhandla om ett lån.

Redigerat:
Det bästa just nu vara SEB, vi fick 0,7 påslag på deras inlåningskostnad

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.