147 377 läst ·
1 024 svar
147k läst
1,0k svar
Vilken rörlig ränta har ni?
Ännu en gång har Swedbank nu höjt våran boränta trots att den är knuten till reporäntan och reporäntan ej ännu höjts.
2,75% nu, rörligt. Enligt avtal skulle vi haft repo + 0,8%-enheter. Nu har vi repo+ 1,5%-enheter!!
Börjar faktiskt tröttna på Swedbank, men kanske alla banker är lika fula?
2,75% nu, rörligt. Enligt avtal skulle vi haft repo + 0,8%-enheter. Nu har vi repo+ 1,5%-enheter!!
Börjar faktiskt tröttna på Swedbank, men kanske alla banker är lika fula?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Seb har höjt kontinuerligt. Vi har nu ca 1.5% högre ränta än i somras. Repo är upp 0.5%ParkaKungen skrev:
/K
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Lade om lånen i höstas när jag fick ner topplånet i bottenlånet.
Samtidigt så gick det dyraste lånets bindning ut (6% tror jag)
Nöjd med att få "bort" topplånet och även räntan på det dyra, så valde jag att låsa 2/3 av huslånen. 1/3 på tre år och 1/3 på fyra år.
Säkert dumt tycker en del, men jag tänkte som så att jag hade redan sänkt boendekostnaderna ganska ordentligt och kunde då välja bundet.
Skulle säkerligen bli billigare om man jämför med rörligt, men jag ville inte bli girig
Med facit i hand så verkar det dessutom kunna bli ett hyffsat vägval.
3-åriga lånet är låst på 3,2 om jag minns rätt och det 4-åriga 3,4 eller liknande.
Sista 1/3 är "rörlig", dvs 3 månader. Har dock inte koll på vad den räntan är för tillfället :blushing:
TROR runt 3%
Samtidigt så gick det dyraste lånets bindning ut (6% tror jag)
Nöjd med att få "bort" topplånet och även räntan på det dyra, så valde jag att låsa 2/3 av huslånen. 1/3 på tre år och 1/3 på fyra år.
Säkert dumt tycker en del, men jag tänkte som så att jag hade redan sänkt boendekostnaderna ganska ordentligt och kunde då välja bundet.
Skulle säkerligen bli billigare om man jämför med rörligt, men jag ville inte bli girig
Med facit i hand så verkar det dessutom kunna bli ett hyffsat vägval.
3-åriga lånet är låst på 3,2 om jag minns rätt och det 4-åriga 3,4 eller liknande.
Sista 1/3 är "rörlig", dvs 3 månader. Har dock inte koll på vad den räntan är för tillfället :blushing:
TROR runt 3%
Vissa banker alltså *suck*, Swedbank tyckte det var en jättebra idé att flytta lånen till dem när de erbjöd hela 0,1% rabatt på 3mån PLUS att vi samtidigt fick ett roligt topplån. Detta när vi idag har 85% belåningsgrad - allt bottenlån och 0,3% rabatt... Dessutom erbjöd de en finfin hemförsäkring som var tre gånger så dyr som nuvarande samt ett sparkonto med obefintlig ränta. Ja jäklar, och den människan kallade sig för privatrådgivare - att de inte skäms!
Fick sedan 0,5% rabatt på 3mån på Danske Bank. Deras duoflex-konto är ganska trevligt då det ger samma ränta på lönekontot som på huslånet. Då behöver man inte gå back om sparkontot skulle ha lägre ränta än bolånet, som nu t.ex. då Hoist bara har 2,6% ränta.
Fick sedan 0,5% rabatt på 3mån på Danske Bank. Deras duoflex-konto är ganska trevligt då det ger samma ränta på lönekontot som på huslånet. Då behöver man inte gå back om sparkontot skulle ha lägre ränta än bolånet, som nu t.ex. då Hoist bara har 2,6% ränta.
Duoflex är trevligt. Tyvärr verkar det bara gälla lån över en miljon.Sailfast skrev:Vissa banker alltså *suck*, Swedbank tyckte det var en jättebra idé att flytta lånen till dem när de erbjöd hela 0,1% rabatt på 3mån PLUS att vi samtidigt fick ett roligt topplån. Detta när vi idag har 85% belåningsgrad - allt bottenlån och 0,3% rabatt... Dessutom erbjöd de en finfin hemförsäkring som var tre gånger så dyr som nuvarande samt ett sparkonto med obefintlig ränta. Ja jäklar, och den människan kallade sig för privatrådgivare - att de inte skäms!
Fick sedan 0,5% rabatt på 3mån på Danske Bank. Deras duoflex-konto är ganska trevligt då det ger samma ränta på lönekontot som på huslånet. Då behöver man inte gå back om sparkontot skulle ha lägre ränta än bolånet, som nu t.ex. då Hoist bara har 2,6% ränta.
Man slipper även tjäna pengar om sparkontot skulle ha högre ränta, som nu då Marginalen har 3,0% och lånet är på 2,1%Sailfast skrev:
(OBS! Har ej kollat mina räntor sedan dagens höjningar)
Om man hittar ett konto med högre ränta så är det ju bara att plocka bort pengarna från duoflex och flytta dem dit. Så det enda jag slipper är att gå back.-MH- skrev:
Jag har inte 450k löst så jag kvalificerar inte för marginalen-kontot tyvärr.
Jag har inte tecknat det ännu, men skulle få 40 punkter rabatt på rörliga räntan om jag ville ha duoflex. Det jag skrev tidigare, med 50 punkter, gällde tydligen endast om man körde på deras sparkonto XL på 1,8% ränta. Med ens blev erbjudandet mycket sämre så jag tror jag stannar hos nuvarande bank.-MH- skrev:
Hur gör du för att kunna ha pengarna på Marginalen etc.? När man blir helkund hos en bank så vill de ju ha alla sparpengar på sina dåliga sparkoton. Mörkar du helt enkelt dina Marginalen-pengar? I så fall vet du ju inte om du hade kunnat få bättre ränta på lånet.
Oss frågade de inte var vi har sparpengarna. Dock är vi "helkunder" sedan länge. Man kan ju alltid flytta sparpengarna senare. Men ränterabatten kanske är för stor för att riskeras. Jag skulle ställa en öppen fråga.Sailfast skrev:Jag har inte tecknat det ännu, men skulle få 40 punkter rabatt på rörliga räntan om jag ville ha duoflex. Det jag skrev tidigare, med 50 punkter, gällde tydligen endast om man körde på deras sparkonto XL på 1,8% ränta. Med ens blev erbjudandet mycket sämre så jag tror jag stannar hos nuvarande bank.
Hur gör du för att kunna ha pengarna på Marginalen etc.? När man blir helkund hos en bank så vill de ju ha alla sparpengar på sina dåliga sparkoton. Mörkar du helt enkelt dina Marginalen-pengar? I så fall vet du ju inte om du hade kunnat få bättre ränta på lånet.
Har blivit erbjuden en ränta på 3.12% hos handelsbanken är det bra/dåligt med tanke på den senaste räntehöjningen?
Lån: 3 550 000
Andra engagemang antingen fond eller pensionsparande (IPS) samt aktiesparande.
Fond: ca 500 000
Aktier: ca 500 000
Lån: 3 550 000
Andra engagemang antingen fond eller pensionsparande (IPS) samt aktiesparande.
Fond: ca 500 000
Aktier: ca 500 000