Vi får väl se, men jag tror snarare att det är det lånet som banken smyghöjer stup i kvarten. Det var lika som de andra lånen för två år sedan.
 
Såg nu att min 3-månaders hade höjts från 2,25% till 3,13% i december, hos SEB. Är ingen stor kund direkt, har ganska lite i lån men det är ju ändå en 40%-ig ökning, så klart det märks i lädret.
 
Våran ränta ökade ifrån 1.66 till 2.55 i slutet av dec 2010
 
Gissar att flertalet som diskuterar i denna tråd har lån med en ränta som är bunden på 3-månader. Helt rörliga lån erbjuds välidgt sällan av någon bank idag, def inte för nya lån.

Så om en jämförelse ska göras så måste oxå dagen för senaste räntejusteringen tas med i beaktande. Speciellt med de kraftiga svängarna vi idag ser på räntemarknaden. Och jag menar då inte i början på december, utan just den 1:a, 2:a el 3:e exempelivs.
 
Jag har helt rörlig enligt de gamla reglerna och sedan i somras har repo gått upp med 0,75 %-enheter och mitt lån med det dubbla dvs ca 1,5 %-enheter . Detta har sett ut som så att före varje riksbankshöjning har banken förutsett den och höjt någon vecka innan och sedan också höjt någon vecka efter. Fiffigt.

Jag tog mitt lån i januari 2008 och då var repo 4 % och min ränta var 4,65 % dvs 0,65 % över repo. Nu är repo 1,25% och min ränta är 3,45 %. Alla som kan + och - kan räkna ut att banken har höjt min ränta med 2,2 - 0,65 = 1,55%-enheter utöver vad som motiveras av marknadsräntan. Jag har även räknat ut vilken extra kostnad detta har givit för mig och det är ca 63.000 kr på tre år. Hur kan det vara möjligt att det blivit så mycket dyrare för en bank att låna ut pengar för en enskild kund.
 
hasseklas skrev:
Jag har helt rörlig enligt de gamla reglerna och sedan i somras har repo gått upp med 0,75 %-enheter och mitt lån med det dubbla dvs ca 1,5 %-enheter . Detta har sett ut som så att före varje riksbankshöjning har banken förutsett den och höjt någon vecka innan och sedan också höjt någon vecka efter. Fiffigt.

Jag tog mitt lån i januari 2008 och då var repo 4 % och min ränta var 4,65 % dvs 0,65 % över repo. Nu är repo 1,25% och min ränta är 3,45 %. Alla som kan + och - kan räkna ut att banken har höjt min ränta med 2,2 - 0,65 = 1,55%-enheter utöver vad som motiveras av marknadsräntan. Jag har även räknat ut vilken extra kostnad detta har givit för mig och det är ca 63.000 kr på tre år. Hur kan det vara möjligt att det blivit så mycket dyrare för en bank att låna ut pengar för en enskild kund.
Läs boken bankbluffen så kommer det att klarna. Men i korthet så kom det under den tiden en ny sorts lägre rörlig ränta som erbjöds nya kunder, de som inte specifikt bad om att lägga om till den nya tre månadersräntan har gått miste om mycket av räntenedgången och fått betala extra. Om man frågar banken varför den helt rörliga räntan ligger så högt så får man inget bra svar, inte får man heller något bra besked om varför de så kallade rådgivarna inte informerar om ändringen.
 
hasseklas skrev:
Jag har helt rörlig enligt de gamla reglerna och sedan i somras har repo gått upp med 0,75 %-enheter och mitt lån med det dubbla dvs ca 1,5 %-enheter . Detta har sett ut som så att före varje riksbankshöjning har banken förutsett den och höjt någon vecka innan och sedan också höjt någon vecka efter. Fiffigt.

Jag tog mitt lån i januari 2008 och då var repo 4 % och min ränta var 4,65 % dvs 0,65 % över repo. Nu är repo 1,25% och min ränta är 3,45 %. Alla som kan + och - kan räkna ut att banken har höjt min ränta med 2,2 - 0,65 = 1,55%-enheter utöver vad som motiveras av marknadsräntan. Jag har även räknat ut vilken extra kostnad detta har givit för mig och det är ca 63.000 kr på tre år. Hur kan det vara möjligt att det blivit så mycket dyrare för en bank att låna ut pengar för en enskild kund.
Du behöver nog ta ett snack med din banktjänsteman och diskutera rimligheten i detta. Det kan vara lönsamt för dig. Liksom du har jag helt rörligt lån, och har ringt och "bråkat" en del med dem. Det har varit framgångsrikt och min ränta är nu 2,40%.
 
Låste i förra veckan på 1 år till 3,04. Borde ha varit på 2,96 men dom rackarna han höja medan jag tog en funderare. SEB, marginalpåslag 42 punkter.
 
Vi har också gett upp vår 3-månaders och bundit räntan 1 år i mitten av januari till 2,89 hos Seb.
 
Vi skulle ha fått 3.21 för ettåringen hos SEB den 1/2, istället valde vi att lägga allt på 3-mån som var 2.88. 85% belåning.
 
fredl skrev:
Vi skulle ha fått 3.21 för ettåringen hos SEB den 1/2, istället valde vi att lägga allt på 3-mån som var 2.88. 85% belåning.
Även om 1 år verkar stiga lite mer nu så är skillnaden mellan 3mån och 1 år fortfarande så liten att det borde vara rätt att låsa nu. Det finns väl inte någonting som inte tyder på att riksbanken kommer höja flera gånger under året. Glöm inte att du kan låsa närsomhelst hos SEB, du behöver inte vänta tills 3mån perioden passerat. Ska man låsa är det nog klokt att göra det innan riksbankens justering (i februari?).
 
2.55% helt rörligt, bundet till repo.
Dock har Swedbank höjt med 0,5% extra med hänvisning till förhöjda upplåningskostnader.
Skulle egentligen haft 2,05%. :@
 
2,68% Swedbank
 
2.41 %, helt rörligt, Swedbank.
 
Binder halva lånet på 1 år till 3,40, 3-mån hade blivit 3,15 (eller högre) 9 mars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.