1,77%, seb, helt rörligt, 60% belåning. >3 milj. Nästan helkund.

Swedbank (3-mån) 2,05%

Har i banken:
Lönekonto
Pensionsspar
Fondspar

1,75%. Bara transaktionskonto.

Vi har 30 punkters påslag på SEB 3-mån ränta, just nu har vi 1,71 men med dagens ränta
skulle vi hamna på 2,28%. Vi har knappt 3-milj i lån.

Är 1 år 2,45% samt 2 år 3,04% bra erbjudanden?

Linisen_01 skrev:
Är 1 år 2,45% samt 2 år 3,04% bra erbjudanden?
Är man inte en jättebra kund så är det inget skambud i alla fall.

Någon som har hört spekulationer hurvida man tror att ränterna kommer att utvecklas?

En bra uppfattning om hur det troligtvis kommer att gå är att se på riksbankens prognoser, går repan uppåt gör även bolånen det. Sedan är det bara att ta reporäntan och lägga till det glapp som idag finns mot bankernas 3 månaders. Det är den lätta varianten. Man kan också se till STIBOR räntan och prognoserna fär denna.

Linisen_01 skrev:
Någon som har hört spekulationer hurvida man tror att ränterna kommer att utvecklas?
Riksbankens prognos är väl ca 3% till 2012, så för bolånen torde det innebära ca 0.5 - 1.2% enheter högre (beror på din relation till banken osv osv) - dvs ca 4% då...

/K

Dom väntas ju höja repo med 0.75% till mars .. Tankar om hur man bör göra med sitt lån? Med sveriges vansinnigt höga bnp-tillväxt finns kanske risken att räntan går upp fortare?

il_duce skrev:
Dom väntas ju höja repo med 0.75% till mars .. Tankar om hur man bör göra med sitt lån? Med sveriges vansinnigt höga bnp-tillväxt finns kanske risken att räntan går upp fortare?
Det kan man inte veta förstås...
Om den Europeiska oron sprider sig så finns en risk att räntan inte höjs också - även med 6.9% BNP tillväxt så har ju vår inflation inte rusat...

Om du får problem vid framtida höjningar så bör du binda och ta den extrakostnaden...rent ekonomiskt brukar rörligt alltid löna sig i längden - och om det nu förväntas högre räntor till Mars så har nog marknaden redan prisat in dessa i de bundna lånen...

Ett alternativ är att göra så att du sparar en buffert motsvarande en högre räntesats, lite kort om tid att börja nu iof, men det är adrig försent :)
Jag "betalar" 5% ränta på mitt konto, men har strax under 2% rörligt just nu - resten står kvar på kontot - till den dan jag antingen amorterar bort en del, räntan springer eller dyl...
/K

Vårt lån som har förfallodag idag har vi 1,67% på.

klaskarlsson skrev:
Om den Europeiska oron sprider sig så finns en risk att räntan inte höjs också - även med 6.9% BNP tillväxt så har ju vår inflation inte rusat...

Om du får problem vid framtida höjningar så bör du binda och ta den extrakostnaden...rent ekonomiskt brukar rörligt alltid löna sig i längden - och om det nu förväntas högre räntor till Mars så har nog marknaden redan prisat in dessa i de bundna lånen...

Ett alternativ är att göra så att du sparar en buffert motsvarande en högre räntesats, lite kort om tid att börja nu iof, men det är adrig försent :)
Jag "betalar" 5% ränta på mitt konto, men har strax under 2% rörligt just nu - resten står kvar på kontot - till den dan jag antingen amorterar bort en del, räntan springer eller dyl...
/K
Ett Bokonto helt enkelt :D

Något det nyligen kom en artikel här på siten om:
https://www.byggahus.se/ekonomi/banken-enda-skra-vinnaren-om-du-binder-rntan

klaskarlsson skrev:

/K
Hmm .. tack för synpunkterna. Känns som det är en soppa att försöka få koll på vad räntan hamnar på inom överskådlig framtid. Dels reporäntan (olika faktioner inom RB som verkar ha olika syn på hur man ska göra saker), dels banksystemet hur det funkar med upplåning mellan banker nationellt och internationellt (kris i utlandet verkar gynnsamt?, kriser i P.I.G-länderna som drar ned resten av euroländerna), bnp, inflation m.m. etc.

Visst är rörlig bättre på sikt, men känns som om det är turbulent på marknaden just nu, ingen kontinuitet över huvud taget. Känns som man behöver ha en masters-examen i ekonomi för att ha nån koll.

il_duce skrev:
Känns som man behöver ha en masters-examen i ekonomi för att ha nån koll.
Inte ens det hjälper för att förutspå ränteutvecklingen. Sannolikheten - ja, den faktiska utvecklingen - nej.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.