Nyfniken skrev:
Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar. "Regeln" på 85% sätter ju tre begränsningar för den som inte har detta kontant eller att låna mot alternativ säkerhet:
Men om priserna stiger kan man låna mer, och det finns ju egentligen ingen gräns för hur långt priserna kan fortsätta stiga. Att ta 15% i topplån kan kännas tungt, men om man litar på att bostadspriserna kommer att stiga är det ju bara att värdera om bostaden om ett par år. (Sen kan det hända att en del banker försöker att hjälpa sina kunder komma runt regeln, men det är en annan sak.)

Visst kommer "regeln" att bromsa ökningen av utlåningen och priserna, men den kommer inte att stoppa någon av dem.
 
lurk12345 skrev:
Även med den nya 85%-regeln finns det ju egentligen ingen gräns för hur hög utlåningen kan bli. När priserna stiger kan banken låna ut mer. Då har folk möjlighet att låna mer, så de kan vara aggressivare på budgivningen, vilket trissar upp priserna. Och då marknadsvärdet stiger går det bra att låna mer...

Var tar det slut? När ränteutgifterna blir för höga, eller när bankerna får strängare regler om utlåning? Den som lever får se.
Det scenario du beskriver här ovanför låter väldigt likt kraschen i USA. Där fick vem som helst lån för priserna kunde ju bara gå upp och bostaden i sig var garant för lånet. Skillnaden mot Sverige är ju att bankerna åtminstone utåt verkar mer noggranna med vem som får låna och hur mycket. Men eftersom de flesta inparametrar för höga bostadspriser verkar ligga på topp just nu kan det ju vara bra för banken att ha lite marginaler för sin långivning.

Själv tror jag att 85% är för lite för att bromsa utvecklingen och det lär nog inte dröja innan FI får komma med nya regler om inte hårdare EU-regler och kapitaltäckningskrav hinner komma innan dess.
 
Deven skrev:
Själv tror jag att 85% är för lite för att bromsa utvecklingen och det lär nog inte dröja innan FI får komma med nya regler om inte hårdare EU-regler och kapitaltäckningskrav hinner komma innan dess.
Om det är Basel III du syftar på som kommer ju effekten bara bli en högre bolåneränta, vilket i sin tur betyder att RB inte behöver höja räntan lika mycket. Jag tror effekten för bolånekunden blir marginell.

(Det är väl redan bestämt att Basel III införs 1/1 2011?)
 
Deven skrev:
Det scenario du beskriver här ovanför låter väldigt likt kraschen i USA. Där fick vem som helst lån för priserna kunde ju bara gå upp och bostaden i sig var garant för lånet. Skillnaden mot Sverige är ju att bankerna åtminstone utåt verkar mer noggranna med vem som får låna och hur mycket. Men eftersom de flesta inparametrar för höga bostadspriser verkar ligga på topp just nu kan det ju vara bra för banken att ha lite marginaler för sin långivning.

Själv tror jag att 85% är för lite för att bromsa utvecklingen och det lär nog inte dröja innan FI får komma med nya regler om inte hårdare EU-regler och kapitaltäckningskrav hinner komma innan dess.
Om man ska jämföra med tidigare bostadskriser, varför inte nämna den svenska -91?

Jo, det är ju de generösa kapitaltäckningskraven som gör det så lönsamt för banker att ge bostadslån, och därmed att de är så ivriga på att få låna ut (som V8dc beskrev tidigare i tråden). En ändring här borde påverka bankernas beteende.

Nyfniken skrev:
Om det är Basel III du syftar på som kommer ju effekten bara bli en högre bolåneränta, vilket i sin tur betyder att RB inte behöver höja räntan lika mycket. Jag tror effekten för bolånekunden blir marginell.

(Det är väl redan bestämt att Basel III införs 1/1 2011?)
Det beror väl på hur höga kraven blir. Kapitaltäckningskravet är ju mycket lågt idag, så med en rejäl höjning blir det svårt för bankerna att kompensera genom att ta ut högre räntor.

Sen tror jag att det är ett misstag att tro att Riksbankens reporänta bara handlar om att reglera räntorna på bomarknaden--i så fall hade nog reporäntan varit högre.

Det var Basel III jag tänkte på och jag antar att Deven också har detta i åtanke.

Var hittade du uppgiften om när Basel III ska införas? Så vitt jag vet är regelverket inte färdigutformat än.

(Här http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article771593.ece?service=print finns lite att läsa om Basel 3, för den som är intresserad.)
 
lurk12345 skrev:
Det beror väl på hur höga kraven blir. Kapitaltäckningskravet är ju mycket lågt idag, så med en rejäl höjning blir det svårt för bankerna att kompensera genom att ta ut högre räntor.

Sen tror jag att det är ett misstag att tro att Riksbankens reporänta bara handlar om att reglera räntorna på bomarknaden--i så fall hade nog reporäntan varit högre.

Var hittade du uppgiften om när Basel III ska införas? Så vitt jag vet är regelverket inte färdigutformat än.
Jag har tyvärr inga källor. Jag vill bara minnas att reglerna nyligen röstats igenom, men att det var oklart om de skulle hinna verkställas till årsskiftet. Effekten på ett ränta till kund bedömdes bli +1 procentenhet.

Naturligtvis reglerar inte riksbanken bara boräntan (även om det till största delen handlar om just bolån). Men kapitaltäckningskraven gäller väl alla lån? Och om räntan är 2% och RB tycker att den ska vara 4% så höjer man ju givetvis med 2%. Men om ett nytt regelverk innebär en höjning med 1% så höjer man ju naturligtvis bara med 1%.
 
Deven skrev:
Jag ser det nog snarare som att någonting i vårt samhälle är sjukt när bankerna försöker få privatpersoner att belåna siga ännu mer än nödvändigt för konsumtion. Någon form av ekonomiskt ansvar i form av långivare borde man ändå kunna kräva av bankerna. Fast de anställdas bonus påverkas antagligen av hur mycket pengar de kan låna ut oavsett risk.
Tror du privtapersoner bara kan låna till hus och konsumtion? Dålig fantasi du har Deven.
 
Deven skrev:
Det scenario du beskriver här ovanför låter väldigt likt kraschen i USA. Där fick vem som helst lån för priserna kunde ju bara gå upp och bostaden i sig var garant för lånet. Skillnaden mot Sverige är ju att bankerna åtminstone utåt verkar mer noggranna med vem som får låna och hur mycket. Men eftersom de flesta inparametrar för höga bostadspriser verkar ligga på topp just nu kan det ju vara bra för banken att ha lite marginaler för sin långivning.

Själv tror jag att 85% är för lite för att bromsa utvecklingen och det lär nog inte dröja innan FI får komma med nya regler om inte hårdare EU-regler och kapitaltäckningskrav hinner komma innan dess.
En viktig faktor var också att senaten faktiskt tvingade bankerna att låna ut till "vem som helst", även de som bankerna egentligen inte bedömde som kreditvärdiga. Ytterligare ett bra exempel på när statlig inblandning ger allvarliga konsekvenser, speciellt i kombination med USAs regler för defaults, där man kan gå från huset och bli skuldfri och därmed står banken där med ett hus som inte kan säljas till rätt pris. Bankerna är naturligtvis inte så dumma att de skulle ha gjort så dåliga affärer om de inte hade varit tvingade.
 
Nyfniken skrev:
Jag har tyvärr inga källor. Jag vill bara minnas att reglerna nyligen röstats igenom, men att det var oklart om de skulle hinna verkställas till årsskiftet. Effekten på ett ränta till kund bedömdes bli +1 procentenhet.

Naturligtvis reglerar inte riksbanken bara boräntan (även om det till största delen handlar om just bolån). Men kapitaltäckningskraven gäller väl alla lån? Och om räntan är 2% och RB tycker att den ska vara 4% så höjer man ju givetvis med 2%. Men om ett nytt regelverk innebär en höjning med 1% så höjer man ju naturligtvis bara med 1%.
Täckningsgraden för lån är olika för olika typer av lån. För bolån är den väldigt låg, under 5% i vissa fall, medan för andra betydligt högre.
 
BobbyEwing skrev:
Täckningsgraden för lån är olika för olika typer av lån. För bolån är den väldigt låg, under 5% i vissa fall, medan för andra betydligt högre.
Jag förstår inte riktigt vad du svarar på, men jag antar att du i alla fall menar 0,5%, och där är vi överens.
 
BobbyEwing skrev:
En viktig faktor var också att senaten faktiskt tvingade bankerna att låna ut till "vem som helst", även de som bankerna egentligen inte bedömde som kreditvärdiga. Ytterligare ett bra exempel på när statlig inblandning ger allvarliga konsekvenser.
Ironiskt att statliga SBAB pressade upp priserna genom att vara först med 95% bottenlån och nu tvingas FI införa en regel om max 85% bottenlån.
 
ass skrev:
Vi har just nu 1,59 på 3-månaders och 1,59 på topplån. Justeras till 1,95 på båda i slutet av aug om jag inte missminner mig. Resten av lånet (halva) band vi på 1 år till 1,69 i slutet av maj. Ser ut att bli en god affär för en gångs skull att binda räntan. Jag är normalt helt emot att ha bundna lån, men just vid det tillfället kändes det som att det skulle kunna gå att plussa på bundet.
Just nu ser det väldigt förmånligt ut att binda även på 5 eller tom 10 års sikt (4.37% på SEB på 10 år - innan prut).
Det gör mig misstänksam- de långa räntorna sätter bankerna efter att mängder av experter som inte gör annat än analyserar ekonomi har sagt sitt - och säger dom att snitträntan på 10 år, med vinstmarginaler, hamnar på 4.37% - då tror jag att den korta räntan kommer hålla sig relativt låg iaf ett bra tag till.
Inte alls orimligt att riksbanken gör en eller två höjningar till - så på 1-2 års sikt kanske man tom kan tjäna på bundet dock annars är det väl så att "försäkringskostnaden" är rel låg just nu...

Just nu ligger jag på 1.64% på 3 mån, och skulle troligen få ca 1.9% på 1 år och 2.4% på 2 år..
Jag skulle dock knappast tjäna mer än 150kr/mån om RB höjer räntan 0.25 i två omgångar och sedan låter den vara

/K
 
Redigerat:
Dammar av den här tråden för lite aktuella siffror. Har blivit erbjuden 0.22% i ränterabatt på 85% belåning på nytt hus från Swedbank, vilket innebär i skrivande stund 2.59% (landsort, lån < 1000tkr). Hur ser det ut för er övriga?
 
fredl skrev:
Dammar av den här tråden för lite aktuella siffror. Har blivit erbjuden 0.22% i ränterabatt på 85% belåning på nytt hus från Swedbank, vilket innebär i skrivande stund 2.59% (landsort, lån < 1000tkr). Hur ser det ut för er övriga?
25 punkter (2,5%), Handelsbanken, >3 mkr, 85%. Kund sedan länge men har inga andra affärer i banken (pensionssparande, försäkringar etc)
 
Nordea, 20 punkter, 2,38% i dagsläget, 1,8 Mkr i lån, kanske 75-80% belåning.
 
Nanny Fine
25 punkter rabatt på rörligt lån (3 månaders) om ca 800 000, Swedbank. Är helkund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.