Guligan skrev:
Ni som kör helt rörlig ränta (dvs repokopplat), har ni fått några indikationer om bankerna hänger med ner på sista 0,25-sänkningen i veckan?
Repokopplat eller ej, Swedbank gick väl ut med att de sänker 3mån med 0.25%
 
Kan ge besked på fredag, har veckoränta.
 
Handelsbanken helt rörligt har jag och de har inte sänkt än i alla fall.

Hade bra ränta när vi tog lånet men nu har man helt klart hamnat efter. Ligger på 1,95%. Dags att titta på andra banker...
 
Mina rörliga låstes 1 Juli på 3 mån.

Toplån 350.000 1,7%
Botten 500.00 1,55%
Botten 2milj 1,49%
Swedbank.
 
Vår 3-månaders sänktes den 17 juni till 1.44%, SEB 2.9milj bottenlån.
 
Ser nu att HB:s rörliga sänks i morgon 8/7
 
Ryktas att SHB kommer ta bort de rabatter som ligger på helt rörliga lån för att styra över till lån med längre bindningstid.

Ni som har helt rörligt på SHB har ni också en rabatt inskriven i avtalet som banken kan ta bort? Förstår det som att den rörliga räntan efter borttagande av rabatt ligger kring 3%.
 
FredrikR skrev:
Repokopplat eller ej, Swedbank gick väl ut med att de sänker 3mån med 0.25%
Ja, det är just det jag undrar. Har mina lån helt rörliga, dvs följer "förhoppningsvis" reporäntans nedgång.
 
Nu är det fredag, och svar ja, räntan sjönk med 0,27%-enheter till 0,898%
 
0.847% sedan i onsdags. Det börjar bli rätt lågt nu.
 
Hmm. Mitt lägsta ligger på 1,2%, som jag är nöjd med.
(Trots att Era är lägre, sjuuuk lågt).
 
1,10% rörligt lån. Kul att Swedbank ännu en gång orkade hänga med styrräntan ner hela vägen.
 
Är påväg att byta bank från Nordea till SEB.

Lån 5.2 milj
Nordea erbjöd 1,39
SEB 1.29

SEB angav öppet sin uplåningsränta 0.79 vilket ger oss en marginal på 0.5.
Dock sjönk SEB 3-mån den 27:e till 1.64 men de säger att upplåningsräntan är samma vilket ger oss samma ränat 1.29 som innan sänkningen av 3-mån.

Ni som har SEB, är detta en bra deal?
 
SEB angav öppet sin uplåningsränta 0.79 vilket ger oss en marginal på 0.5.
Dock sjönk SEB 3-mån den 27:e till 1.64 men de säger att upplåningsräntan är samma vilket ger oss samma ränat 1.29 som innan sänkningen av 3-mån.
Jag får det till att dom ger er en rabatt på 0,35%, vi har 2,9 milj i lån 3-mån
hos Seb och en rabatt på 0,45% så ni borde kunna pressa dom mer.
 
Bara vi som har 2 lån på 600 000 bunda på 5 år till 5,18? Känns extra bittert efter allt man läst nu . *gråter*

Jag ska bli rådgivare på bank när jag blir stor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.