147 412 läst ·
1 024 svar
147k läst
1,0k svar
Vilken rörlig ränta har ni?
Skall byta till SEB i dagarna, fått deras upplåningsränta + 0.35% enheter. De säger att deras upplåningsränta är 0.63% så vi får 0.98%.
Någon som vet om man kan se bankernas upplåningsränta någonstans?
Någon som vet om man kan se bankernas upplåningsränta någonstans?
SEB publicerar sin "upplåningsränta" på Internetbanken. Jag vet ingen annan som gör det.nickeanderson skrev:
Vår rabatt har minskat varje ggn. vi varit in på banken (Swedbank) för att tex värdera upp huset och få in renoveringkrediten som använts vid garagebygget mm.
Lite märkligt, och tröttsamt.
Kanske värt att ta tag i det och kolla runt ett varv.
Lite märkligt, och tröttsamt.
Kanske värt att ta tag i det och kolla runt ett varv.
Jag tycker det låter som ni har fått ett bra erbjudande, vi blev lovade 0,45%nickeanderson skrev:
rabatt på 3-mån men det har i själva verket alltid blivit 0,54% rabatt jämfört med
3-mån.
Jag misstänker att även vi har ett pris som är baserat på upplåningsräntan
jag är nöjd med vårt pris så jag tänker inte fråga varför vi får för mycket rabatt.
Här är SEB:s aktuella räntor.
Räntebindningstid Upplåningsränta % Senaste ränteförändring
3 mån* 0.63 2009-11-12
1 år 0.96 2009-11-13
2 år 1.87 2009-11-13
3 år 2.67 2009-11-13
5 år 3.56 2009-11-13
10 år 4.29 2009-11-13
STIBOR (för alla löptider) publiceras på börsen men jag brukar läsa av den på riskbankens hemsida, där det även finns historiska data. Det är dock inte troligt att banken anser att STIBOR motsvarar bankens upplåniningskostnad (då banken inte enbart lånar från andra banker (STIBOR är just räntan som offereras för lån mellan banker i Stockholm) och då banken lånar på blandade STIBOR löptider) om det nu var "upplåningskostnaden" som avsågs.Nyfniken skrev:
Hos Swedbank betalar vi just nu 1,95 % rörligt 3månader. Känns som det legat där nu ett bra tag, känner mig lite lurad.
Swedbank har i kvartalsrapporten erkänt att dom tappat en väldigtcederbusch skrev:
stor del av sina bolånekunder samtidigt som dom tjänar lika mycket på
bolånen som tidigare.
Så det är inte konstigt att du känner dig lurad!
Hm.... får ju en att börja fundera. Vi har köpt hus, eller man ska kanske säga att vi skrivit avtal om hus med tillträde i mars. Swedbank har gett oss lånelöfte, och betalat handpenningen. Jag kommer absolut att köra rörligt vid upplägget. Men nu funderar jag på om det går/finns en vits med att se sig om efter en annan lånegivare?Peter2400 skrev:
Kanske bäst att vänta ut en 3 månaders och sedan "hota" med att jag byter bank? Är lite oerfaren på området, men jobbar i en servicebransch med starkt kundfokus och sådant här gör mig förbannad.
Har idag ett lån på stugan vi bor i nu hos Swedbank, därav de 1.95 %.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Tittar jag på hur det såg ut för ganska exakt ett år sedan så låg mina räntor runt 6%
och jag skulle ut med ca: 8700:- / månaden i räntor.
Idag och sen ganska lång tid tillbaka ligger räntorna runt 2% och jag ska ut med 3200:- / månad
Alltså 5500:- mindre utgifter / månad.
Har vääääldigt svårt att känna mig lurad och orkar inte ens tänka tanken
att försöka känna mig lurad för att någon annan har 1.67% på sina lån.
Är faktiskt mer än nöjd med en boendekostnad på...
Räntor: 3200:- -skattereduktion på ca: 900:- = 2300:- /mån
Driftskostnad på ca: 2200:- i månaden = 2200:- /mån
TOTALT BOENDEKOSTNAD: 4500:- /mån
...för ett hus på 220 kvm där vi trivs underbart bra. d^_^b
och jag skulle ut med ca: 8700:- / månaden i räntor.
Idag och sen ganska lång tid tillbaka ligger räntorna runt 2% och jag ska ut med 3200:- / månad
Alltså 5500:- mindre utgifter / månad.
Har vääääldigt svårt att känna mig lurad och orkar inte ens tänka tanken
att försöka känna mig lurad för att någon annan har 1.67% på sina lån.
Är faktiskt mer än nöjd med en boendekostnad på...
Räntor: 3200:- -skattereduktion på ca: 900:- = 2300:- /mån
Driftskostnad på ca: 2200:- i månaden = 2200:- /mån
TOTALT BOENDEKOSTNAD: 4500:- /mån
...för ett hus på 220 kvm där vi trivs underbart bra. d^_^b