Hur är det, ingår låneskydd automatiskt hos SHB?
Eller är det som med så mycket annat, en förhandlingssak?

Vi har haft låneskydd sedan 2003 så jag vet inte hur det är med det på nya lån om man inte har det sedan gammalt.

zno skrev:
Menar du att de inte erbjuder de (oprutade) räntor de anger på hemsidan?
Det är precis vad jag menar. Eller rättare sagt, jag har inte kollat på det lokala bankkontorets hemsida men om räntan enligt Prisjakt (eller var jag kollade) var t.ex 3,2% så har vår bank här räntan 3,4% med hänvisning till att det andra är "Stockholmsräntor" som de inte kan/får erbjuda.
Tycker att det låter mycket märkligt. Dessutom vill de ju att jag ska byta bank så då borde man ju åtminstone kunna kräva samma räntor som i övriga landet.

Till saken hör att vi har bra kontakt med vår bankperson och hon fixade riktigt bra ränta på vårt billån, så jag tror inte hon försöker blåsa oss. Det verkar vara nån slags konstig policy som fattats högre upp.

Det var nog bland det dummaste jag hört. Räntor som en bank bl apublicerar på sin nationella hemsida och som är tillgängliga i var och varannan nyhetstidning är inte några "stockholmsräntor".

injonil skrev:
Det var nog bland det dummaste jag hört. Räntor som en bank bl apublicerar på sin nationella hemsida och som är tillgängliga i var och varannan nyhetstidning är inte några "stockholmsräntor".
Jag kanske ska förtydliga att det rör sig om Länsförsäkringar Bank och de olika Länsförsäkringsbolagen är väl egna fristående banker om jag förstått det rätt. Kanske är där skon klämmer? Å andra sidan om inga andra banker måste ha särskilda räntor i olika delar av landet ska väl inte heller de behöva det?

andreas_gbg_ skrev:
Surt att sitta fast med 3 månaders ränta på 3.73. Min ränta justeras upp den 1 April. 2,53 står räntan hos swedbank på. Över 1 % högre ligger jag. Det är surt.
Tror du har fel här, rörlig är rörlig, även fast den är bunden på 3 månader i taget, det är bara att knalla in på banken och skriva om, fast är man inte och ingen ränteskillnad behöver betalas,
kolla dock innan ifall du har ev rabatt då kanske du inte får lika bra om du lägger om och det kan då löna sig att vänta.

kimtommy skrev:
Tror du har fel här, rörlig är rörlig, även fast den är bunden på 3 månader i taget, det är bara att knalla in på banken och skriva om, fast är man inte och ingen ränteskillnad behöver betalas,
kolla dock innan ifall du har ev rabatt då kanske du inte får lika bra om du lägger om och det kan då löna sig att vänta.
Öhh, näe?

Rörlig är rörlig och tremånaders bunden är just bunden i tre månader. Två olika saker. Under dessa 3 månader är ett sådant lån lika bundet som alla andra lån med fasta löptider.

andreas_gbg_ skrev:
Surt att sitta fast med 3 månaders ränta på 3.73. Min ränta justeras upp den 1 April. 2,53 står räntan hos swedbank på. Över 1 % högre ligger jag. Det är surt.
Försök tänka lite positivt. Räntan du har är ju egentligen jävligt bra! Sedan så hinner du nog inte förlora så mycket pengar på 3 månader(6000?).

En tröst är att du nog hinner glädjas åt lägre ränta du med!

estwing skrev:
hej. bundit mitt lån. 3 år med rörlig ränta med fast tak!
kanon.

mvh
snickar estwing

Estwing,

Jag är nyfiken på vad du fick för ränta på denna? Ligger den med ett fast påslag på den vanliga 3-månadersräntan?

BiFuel skrev:
Jag kanske ska förtydliga att det rör sig om Länsförsäkringar Bank och de olika Länsförsäkringsbolagen är väl egna fristående banker om jag förstått det rätt. Kanske är där skon klämmer? Å andra sidan om inga andra banker måste ha särskilda räntor i olika delar av landet ska väl inte heller de behöva det?
Kollar jag på Länsförsäkringar (utan att välja län) står det 2.45% på 3-mån.
Klickar jag sen in på Dalarnas och kollar räntan står det även 2.45% där på 3-mån.

Detsamma gör det när jag kollar på LF Jönköping.. låter småmysko tycker ja, det din bankkvinna säger.

Angående bankernas inlåningsränta för de pengar som de sedan prånglar vidare till oss bolånekunder så är STIBOR en snittränta. Det finns alltså banker som betalar mer och banker som betalar mindre. De gör kreditbedömningar av varandra, precis som de gör kreditbedömningar av oss bolånekunder.
Så har i alla fall jag fått det förklarat för mig :-)

Fråga.
Jag har min rörliga 2månaders ränta hos Swedbank bunden till reporäntan. Den skall vara helt rörlig.
Enligt avtal så skall min ränta röra sig lika många hundradels procent som reporäntan gör dagen efter reporäntan sänks/höjs.
Problemet är att det står en klausul om att om banken får högre upplåningskostnader så kan de höja min ränta mer.
Var ser jag bankens upplåningskostnader?
Enligt mig så måste ju jag som kund kunna kolla detta, eller hur?
Är det fler än jag somhar detta upplägget?

Det där upplägget låter ju rätt krångligt måste jag säga.
"en klausul om att om banken får högre upplåningskostnader så kan de höja min ränta mer"
Att dom får högre upplåningskostnader blir väl mycket en tolkningsfråga och kanske mer eller mindre omöjligt att avgöra månad till månad. Eller?

Imported /
Precis, framförallt så är det ju svårt för mig som kund att kolla detta.

Exakt såhär står det,

" Räntesatsen kan under särskillda förutsättningar ändras av annan anledning än att referensräntan(repo) ändras, nämligen i den utsträckning som det motiveras av kreditpolitiska beslut, ökade upplåningskostnader för kreditgivaren eller andra kostnadsförändringar som kreditgivaren inte skäligen kunde förutse när krediten lämbades. Sådana ändringar som avses i detta stycke kommer att meddelas kredittagaren genom annonsering i dagspress eller genom särskilt meddelande till kredittagaren"

ParkaKungen:
Vi har vår rörliga ränta( helt rörlig ) knuten till reporänta. Och den har följt riksbankens sänkningar hitills i allafall. Vet dock inte om vi har samma klausul.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.