estwing skrev:
hej. bundit mitt lån. 3 år med rörlig ränta med fast tak!
kanon.

mvh
snickar estwing
Sedär, vilka fördelar/nackdelar? Hur högt tak? Och framför allt, vilken bank?
Bara så man har lite argument vid förhandlingar.

Kjell G

gullegrizen skrev:
Fram till idag hade jag ett lån på ca 700.000 SEK med helt rörlig ränta hos SEB. Den sk. "dag-för-dag" rörliga räntan låg idag på 4,95% men jag hade 0,95 i rabatt, dvs. 4,0%. Fr.o.m. den 28 nov 2008 ger inte SEB några helt rörliga lån utan enbart sk. 3-månaders rörligt. Och denna var idag 3,14%, dvs. betydligt lägre än mitt rörliga.

Ringde genast bankmannen och undrade varför i h-e det var så! Han ursäktade sig och sa att dom höll på att ringa runt till kunderna med helt rörligt för att erbjuda 3-månaders istället. Jag sa att jag genast ville ha detta och det var inga problem, fick dessutom 0,19 i rabatt, dvs. en ny ränta på 2,95%.

Så med ett enkelt telefonsamtal fick jag ner räntan 1,05 (från 4% till 2,95%) vilket på mitt lån innebär ca 600 spänn i månaden. Och det är ju pengar det också!
Inte för att strö salt i såren ment nu har SEB sänkt till 2,54 % på tremånaders från och med i morgon. Du sitter alltså fast med en för hög ränta på 2,95 % i nästan tre månader. Förstår att de var glada att binda upp dig bara några dagar innan en räntesänkning.

estwing skrev:
hej. bundit mitt lån. 3 år med rörlig ränta med fast tak!
kanon.

mvh
snickar estwing
Till vilken avtalad ränta / maxränta ?

Har spanat på Handelsbankens variant av detta och insåg att 3-månadersräntan på denna var alldeles för hög för min smak.

...och idag sänktes alltså repo-räntan med 1%. Då kanske 2,35 t.o.m är lite högt!?

Nåväl, eftersom räntan för min del sattes innan Riksbankens sänkning så kvarstår frågan; hur mycket info får bankerna i förväg?

Kjell G

daddydj skrev:
Inte för att strö salt i såren ment nu har SEB sänkt till 2,54 % på tremånaders från och med i morgon. Du sitter alltså fast med en för hög ränta på 2,95 % i nästan tre månader. Förstår att de var glada att binda upp dig bara några dagar innan en räntesänkning.
Vilket ingen visste. Nog för att man kunde ana det men det är ju inte hela världen att ha 2,95 istället för 2,54 i 3 månader. Den ena är jättelåg, den andra JÄTTELÅG. :)

På SEBs hemsida står det:

"Till följd av sänkta marknadsräntor sänker vi den rörliga bolåneräntan med 1,00 procentenheter. Övriga lån och krediter för privatpersoner sänks med 0,75 procentenheter."

Betyder inte det att 3-månaders räntan bör hamna på 2.39 och inte 2.54 som du skriver daddydj?

// Jonas

Kjell_G skrev:
...och idag sänktes alltså repo-räntan med 1%. Då kanske 2,35 t.o.m är lite högt!?

Nåväl, eftersom räntan för min del sattes innan Riksbankens sänkning så kvarstår frågan; hur mycket info får bankerna i förväg?

Kjell G
Bankerna får ingen info om riksbankens beslut.

imported_Anders_S skrev:
Bankerna får ingen info om riksbankens beslut.
OK, men lek med tanken att det inte blivit nån sänkning, har/hade bankerna så stora marginaler innan? Mig veterligt har de inte sänkt i förväg tidigare, iaf inte så nära riksbankens nivå?

Men de kanske är väldigt goda prognosmakare helt enkelt.

Kjell G

"OK, men lek med tanken att det inte blivit nån sänkning, har/hade bankerna så stora marginaler innan?"

Ja..

// Jonas

Kjell_G skrev:
OK, men lek med tanken att det inte blivit nån sänkning, har/hade bankerna så stora marginaler innan? Mig veterligt har de inte sänkt i förväg tidigare, iaf inte så nära riksbankens nivå?

Men de kanske är väldigt goda prognosmakare helt enkelt.

Kjell G
De flesta var ganska övertygade om en sänkning. Frågan var snarare hur stor?

Marginaler har dom förstås. Men låt säga att riksbanken hade lämnat ränta oförändrad, ja då kanske SEB hade justerat tillbaka sin 3-månaders efter några veckor för att dom "hade fel". Men nu blev det ju en ganska rejäl sänkning som alla trodde och vad vann dom, jo dom var / är först med att sänka..

Sanoj_lidatorp skrev:
På SEBs hemsida står det:

"Till följd av sänkta marknadsräntor sänker vi den rörliga bolåneräntan med 1,00 procentenheter. Övriga lån och krediter för privatpersoner sänks med 0,75 procentenheter."

Betyder inte det att 3-månaders räntan bör hamna på 2.39 och inte 2.54 som du skriver daddydj?

// Jonas
Nej det är bara att läsa vidare på deras hemsida:

SEB sänker räntan
Till följd av sänkta marknadsräntor sänker vi den rörliga bolåneräntan med 1,00 procentenheter. Övriga lån och krediter för privatpersoner sänks med 0,75 procentenheter. Företagsutlåningen sänks med 0,50 procentenheter. Ränteändringen börjar gälla den 18 februari och syns på ditt Internetkontor den 19 februari. Dessutom sänker vi tremånadersräntan till 2,54 procent från den 12 februari.

Där har du Daddydj fel som tur är, alla med 3-månaders ränta hos SEB
har gemensamma räntejusteringsdagar.
Räntan ändras den tredje onsdagen i var tredje månad, nästa gång är den
18 mars, så med andra ord har Gullegrisen och vi andra en dryg månad till
nästa sänkning.

Ok, det var ju bra. Men ändå lite småfult av SEB att vara så snabba med att binda upp kunden på en skenbart bra ränta strax före en given räntesänkning.

Som kronisk konspirationsteoretiker undrar man ju ändå om inte nån läcker hos Riksbanken. Tycker det är skumt att de sänker räntan i förväg, tror inte de skäms för att tjäna pengar (se ex Handelsbanken.) Tidigare har det ju alltid dröjt med deras sänkningar, så varför nu???

Eftersom jag har Swedbank och de gått med, tror jag, i bankpaketet kanske de känner sig tvingade att anpassa sin räntenivå, då kan jag iofs förstå att de sänker i förväg. Blir kul o se om det blir nåt genomslag de närmaste dagarna.

Kjell G

Surt att sitta fast med 3 månaders ränta på 3.73. Min ränta justeras upp den 1 April. 2,53 står räntan hos swedbank på. Över 1 % högre ligger jag. Det är surt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.