Jag är av den åsikten att man inte ska göra om ngt bara för att man ska veta att man har gjort det. Laga fogarna och sedan får det vara bra, då är skorstenen tät och det är mera normalt att inte ha den putsad, men vill man är det ju ok att putsa på det finns inget förbud

Nej jag menade bara om man behöver fylla i fogar är det inte bättre då att använda kalkbruk om man inte är säker på vad som används innan?
Sen angående puts eller inte är det väl som med mycket annat, olika tycke och smak ;)
Jag har sett en hel del bilder på gamla torp och hittat uppgifter om att det inte var så ovanligt, men det beror väl på
ålder på hus.

då blev det mur & putsbruk C över hela skorstenen... varför jag lade över puts över stenarna var för att stenarna var ganska söndervittrade de med på sina ställen, så när jag knackade fogarna så lossade det endel sten också.
men jag tyckte att resultatet blev ganska lyckat ändå, trots att den nu har en putsad yta.
tror att skorstenen över tak ändå måste muras om om några år...

"tror att skorstenen över tak ändå måste muras om om några år..."

Ja, om den är murad med kalkbruk och du bakat in den i cementbaserad puts är det nog troligt...

jo vi får sehur det blir. själva putsen är kanske en halv cm över ytan och i skarvarna/fogarna är det putsbruk C utan cement.
det skumma är ju att jag hörde mig om hos en byggare också, han sa murbruk C... verkar som ingen riktigt vet :S men men nu är det gjort iaf.

var det så här de gjort med eran skorsten över tak ?

Är inte C-bruk både kalk och cement?

nikke skrev:
jo vi får sehur det blir. själva putsen är kanske en halv cm över ytan och i skarvarna/fogarna är det putsbruk C utan cement.
det skumma är ju att jag hörde mig om hos en byggare också, han sa murbruk C... verkar som ingen riktigt vet :S men men nu är det gjort iaf.

var det så här de gjort med eran skorsten över tak .
Det är inget konstigt alls att dom rekommenderade vanligt mur- o putsbruk med cement. Det är vad dom flesta byggare använder. Det är det svaret du får om du frågar. Byggnadsvårdare rekommenderar dock kalkbruk eller hydrauliskt kalkbruk till gamla hus. Erfarenheten har visat att cementhaltig puts stänger in fukten och att man riskerar att tegelstenarna därför fryser sönder innanför putsen. Det har hänt min skorsten under tak, kan jag se. Cementhaltig puts är också stelare vilket är en nackdel med gamla hus som rör sig. Det blir sprickor där vattnet tränger in. Det finns byggare och försäljare av byggnadsmaterial som förstår sig på gamla hus, men man kan inte utgå från det utan söka informationen bland byggnadsvårdare.

Dr_jekyll:
det var det som jag fattade det som, att C-bruk skulle innehålla kalk och kunna flexa mer än de andra p.g.a. rörelserna i murstocken.

Hej.

Som vanligt har de ingen koll på byggnadsvård på byggvaruhusen. De svarar alltid det som man teoretiskt använder idag i nyare hus. Dessutom tjänar de mer på att sälja billig grus dyrt i färdigblandade säcker...

Generellt kan man säga att det "aldrig" blir fel om man lägger till ett flexiblare material. Däremot kan det bli fel om man väljer ett styvare material. Ett problem är som det skrivits redan att det kramar sönder den inneslutna men det kan lika gärna bli tvärtom att putsen lossnar i stora sjok. Bäst är att alltid ta reda på det som finns och jobba vidare med samma material.
Själv har jag ett hus från 1850 i Skåne där vi murat om skorstenen ovan nok med återvunnen tegel och "rent" kalkbruk dvs släckt murkalk E och mur- och putsgrus. (1 del kalk + 3,5 delar grus på ett ungefär) - dessutom gledgjöt vi med samma kalkbruk fast lite lösare blandat.

Glidgjutning är också något att prata om i sammanhanget. I princip alla murare kommer att rekommendera ett typgodkänt bruk med keramiska hokuspokus i. Materialet kostar 500spänn per löpmeter och när muraren tar sin del på det så kan man hamna på hiskeliga 2000spänn per löpmeter. Jag drog kanalerna med en murare till hjälp och allt arbete med murning och glidgjutninga av en fyra kanalers skorsten var över på två dagar, fixade ett släp med grus och 6 säckar kalk på egen hand. Ni kan ju själv räkna på det beroende på hur bra pris ni har på murare men det blir bra mycket billigare.
Nackdelen är att kalkbruk inte håller riktigt lika länge och man inte har samma garanti från materialleverantören. Men å sndra sidan garanterar de att kanalen står kvar - inte att skorstenen gör det...

Ditt materialval är nog rätt med tanke på åldern på ditt hus (mer info har vi ju knappast fått :) ) så det är nog ingen fara på taket med din nyputsade skorsten.
Sen beror det så klart på hur mycket du eldar, om du lagt en tät huv på och om det blir frostsprängningar men det är ju en annan fråga.

jo eldas kommer det att göras, har instalerat en kamin, dock försvinner oljan som huset värmdes upp med om några veckor, så det kan ju innebära en liten mer ojämn värme i murstocken.

sen kommer det att bli någon form av huv, just nu finns bara galler.

får tacka alla som varit med och disskuterat, en intressant läsning, som gett mig lite mer kött på benen.

Har du ingen bild på hur det blev? jag har ju tänkt putsa också.

N nikke skrev:
då blev det mur & putsbruk C över hela skorstenen... varför jag lade över puts över stenarna var för att stenarna var ganska söndervittrade de med på sina ställen, så när jag knackade fogarna så lossade det endel sten också.
men jag tyckte att resultatet blev ganska lyckat ändå, trots att den nu har en putsad yta.
tror att skorstenen över tak ändå måste muras om om några år...
Hur mår skorstenen idag? Vore intressant med en återkoppling så här 14 år senare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.