1 320 läst ·
13 svar
1k läst
13 svar
Vilken plejd eller motsvarande?
Håller på att renovera min källare och har kommit till belysningen. Har en elektriker som ska koppla in allting men har gett mig klartecken att beställa delar själv. Så här ser det ut:
Har redan köpt downlights, Malmbergs 7w med eget drivdon. https://malmbergsprod.blob.core.windows.net/web/products/9974333/pdf/MS-9974333.pdf
Det kommer bli 2 slingor med 6st downlights var och 1 med 8st. Slingorna med 6st behöver bara kunna tändas/släckas från ett ställe, men den med 8 hade jag gärna velat ha dubbla strömbrytare till. Jag vill helst ha återfjädrande trådlösa strömställare till allt, då väggarna består av bohusgranit, så det blir minst fult. Kan någon vänlig själ guida mig vilken plejd eller liknande(billigare) behöver jag för detta?
Stort tack på förhand
Har redan köpt downlights, Malmbergs 7w med eget drivdon. https://malmbergsprod.blob.core.windows.net/web/products/9974333/pdf/MS-9974333.pdf
Det kommer bli 2 slingor med 6st downlights var och 1 med 8st. Slingorna med 6st behöver bara kunna tändas/släckas från ett ställe, men den med 8 hade jag gärna velat ha dubbla strömbrytare till. Jag vill helst ha återfjädrande trådlösa strömställare till allt, då väggarna består av bohusgranit, så det blir minst fult. Kan någon vänlig själ guida mig vilken plejd eller liknande(billigare) behöver jag för detta?
Stort tack på förhand
Innan man kan svara på ett bra sätt är det bra att veta hur pass intresserad du är av det smarta hemmet och tex även om du redan har något liknande redan. Gissar nej, eftersom frågan är ställd så. Har du bra wifi i källaren?
Är det bara en engångsföreteelse och inget du är intresserad av att vidareutveckla i huset så varför inte låta elektrikern köpa och koppla in Plejd? Inte säkert elektrikern är sugen på att installera tex Shelly (wifi ) eller Wiser eller något annat Zigbee, och då krävs lite egen insats, även om den är minimal. Annars hade jag själv undvikit Plejd. Det man sparar i pengar får man betala i tid och lite intresse, men man har igen det på sikt skulle jag säga.
Är det bara en engångsföreteelse och inget du är intresserad av att vidareutveckla i huset så varför inte låta elektrikern köpa och koppla in Plejd? Inte säkert elektrikern är sugen på att installera tex Shelly (wifi ) eller Wiser eller något annat Zigbee, och då krävs lite egen insats, även om den är minimal. Annars hade jag själv undvikit Plejd. Det man sparar i pengar får man betala i tid och lite intresse, men man har igen det på sikt skulle jag säga.
Redigerat:
Tack för svar.J Jocke Best skrev:Innan man kan svara på ett bra sätt är det bra att veta hur pass intresserad du är av det smarta hemmet och tex även om du redan har något liknande redan. Gissar nej, eftersom frågan är ställd så. Har du bra wifi i källaren?
Är det bara en engångsföreteelse och inget du är intresserad av att vidareutveckla i huset så varför inte låta elektrikern köpa och koppla in Plejd? Inte säkert elektrikern är sugen på att installera tex Shelly eller Wiser eller något annat Zigbee, och då krävs lite egen insats. Annars hade jag själv undvikit Plejd.
Jag har egentligen inget intresse alls av smart hem i källaren. Bara att det ska fungera och vara trådlöst. Elektrikern jag ska använda är en bekants bekant, och han ville bara att grejerna skulle finnas på plats så kommer han och kopplar in det. Därav ville jag bara bli pekad i rätt riktning vad jag behöver köpa som fungerat efter mina förutsättningar utan att behöva besvära honom mer än nödvändigt.
Då hade jag kört på Plejd eftersom det är något alla elektriker är vana vid och inte behöver forska vidare i. Är dock för dåligt insatt för att ge ett exakt tips på vilken puck du behöver med tanke på antal ingångar etc men du kommer säkert få bra svar under dagen.R Robbanj82 skrev:Tack för svar.
Jag har egentligen inget intresse alls av smart hem i källaren. Bara att det ska fungera och vara trådlöst. Elektrikern jag ska använda är en bekants bekant, och han ville bara att grejerna skulle finnas på plats så kommer han och kopplar in det. Därav ville jag bara bli pekad i rätt riktning vad jag behöver köpa som fungerat efter mina förutsättningar utan att behöva besvära honom mer än nödvändigt.
Gissar dock att dessa funkar.
https://www.plejd.com/sv-se/produkter/ctr-01
Stort tack för svar!👍J Jocke Best skrev:Då hade jag kört på Plejd eftersom det är något alla elektriker är vana vid och inte behöver forska vidare i. Är dock för dåligt insatt för att ge ett exakt tips på vilken puck du behöver med tanke på antal ingångar etc men du kommer säkert få bra svar under dagen.
Gissar dock att dessa funkar.
[länk]
Då avvaktar jag lite och ser om det dyker upp någon med ”exakt tips” innan jag beställer.
Ja att kunna dimma är ett måste. Då beställer jag 4st
Stort tack för svar👍
ja att kunna dimma är ett måste. Så då borde jag klara mig på 4st WPH-01 och 3st DIM-01 då om jag förstått det hela rätt?nisse123 skrev:
Stort tack för svar👍
Har varit med och lagt just sådan kabel, från Plejel. Rackarns styv! Det luriga är när det blir grunt och fartyget inte kommer in. Typ skärgårdsmiljön i Göteborg. Då får man stå och spola ner X antal meter på en flotte och sen köra på för hand. INTE kul, fast lite kul att ha varit med.
Har nog någon bild på hobbtelefonen, ska se om jag hittar!
????M MatsBengtsson89 skrev:Har varit med och lagt just sådan kabel, från Plejel. Rackarns styv! Det luriga är när det blir grunt och fartyget inte kommer in. Typ skärgårdsmiljön i Göteborg. Då får man stå och spola ner X antal meter på en flotte och sen köra på för hand. INTE kul, fast lite kul att ha varit med.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Ajdå.....R Robbanj82 skrev:
Hur det du att Plejd DIM lirar ihop med dessa? Jag rekommenderar att du provar 6 respektive 8 downlights i provbänk innan du monterar allting och kollar noga att dimringen fungerar fint med bra och jämnt reglerområde (främst hur lågt ner de kan dimmras), inget flimmer, inget blink (främst vid tändning) och inget surr eller annat oljud.
Köpet av dessa downlights ställer också krav på installationen. Det framgår inte av länken hur de ansluts. Är kanalisation eller ledning redan dragen? Vad för typ i så fall? Det beror mycket på hur seriös din elektriker här map valet av materiel. Bara så att han inte tvärvägrar när han får se vad du har köpt.
Jag läste galet här ett par gånger innan jag insåg vad du menade, trådlöst ska det va alltså, inte nödvändigtvis återfjädrande.R Robbanj82 skrev:
Klicka här för att svara