8 575 läst ·
28 svar
9k läst
28 svar
Vilken övervakningskamera för mörker?
Jag tror DMOL refererar till att killen ("han") som drev webbplatsen "networkcameracritic.com" är död. Och att "prylarna" var kameror etc.roland53 skrev:
Rätt synd, för den siten var bra. Finns det andra motsvarande siter? (Jag är själv i begrepp att köpa kameror och vet inte vad jag ska välja...)
Samma här, men jag vill byta befintlig till bättre.Anders243 skrev:
Alla kameror ger bilder dagtid och det är dessa bilder som försäljarna gärna visar upp. Tyvärr är de flesta kameror helt kass när det gäller bildkvalité på nattetid då en hel del pack är ute och rör sig. Ju mer jag läser desto närmre Axis kamera kommer jag, tyvärr kommer det att svida i plånboken då.
Har dock inte sett övertygande nattbildbevis ännu från Axis kameror men det kommer väl ....
En värmekamera är väl inte lösningen om man vill ha en bild på inkräktaren. En värmebild säger väl inte så mycket?? Blir just bara en indikering på att någon är där??RilleRock skrev:
Med en bättre värmekamera har man en väldigt skarp bild på tex kroppsform, tillhyggen etc.roland53 skrev:
Är kameran riktad mot en container med text på har kan man utläsa texten.
Men inte den sortens bild du tänker på.
Vill man identifiera på natten får man har flera hyggliga kameror med optimal placering samt ev tillägsbelysning.
Detektera eller känna igen är en annan femma än just identifiera.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Värmekamera fungerar inte för identifikation nej. Men du kommer inte heller identifiera någon person med en kamera som ska bevaka de områden Som beskrivs i förfrågan. Inte med ngn utrustning som går att få tag på på privatsidan iaf.
Ts måste försöka få ner området eller nöja sig med en översiktsbild.
För den intresserade så har skl tagit fram en karta som kan användas för att få en bra uppfattning om vad som krävs av din utrustning för att kunna identifiera en förövare. Och det krävs en jävligt bra bild kan man säga på ren svenska
)
För den intresserade så har skl tagit fram en karta som kan användas för att få en bra uppfattning om vad som krävs av din utrustning för att kunna identifiera en förövare. Och det krävs en jävligt bra bild kan man säga på ren svenska
Redigerat:
Jag uttryckte mig kanske lite otydligt när jag angav övervakningsområdet.norrbottenssnickaren skrev:Värmekamera fungerar inte för identifikation nej. Men du kommer inte heller identifiera någon person med en kamera som ska bevaka de områden Som beskrivs i förfrågan. Inte med ngn utrustning som går att få tag på på privatsidan iaf.
För den intresserade så har skl tagit fram en karta som kan användas för att få en bra uppfattning om vad som krävs av din utrustning för att kunna identifiera en förövare. Och det krävs en jävligt bra bild kan man säga på ren svenska)
Kameran sitter nära dörren och det är ju intressantast att få en klar och tydlig bild där. Men då får jag "överljus" från det inbyggda IR-ljuset i kameran.
Längre bort från kameran är det intressant att se om någon anländer och bonus är ju även klar och fin bild där också, men man får kanske nöja sig med en bild.
Om jag gör inställningar för att minska överljuset nära kameran så innebär detta mindre ljus i bakre delen av övervakningsområdet.
Det är väl där det skiljer sig mellan bra och dålig kamera inbillar jag mig.
Ett förslag var att installera extra IR. I så fall skulle jag vilja ha en rörelse och ljuskänslig styrning av denna. Är ju inte så smart att låta den lysa alltid.... Det verkar inte finnas sådant till vettiga priser. Någon som kan ge tips?
Man brukar kunna söka på Youtube, finns oftast nån demo eller testfilm.Anders243 skrev:
Här är lite olika samples från Hikv.
https://www.youtube.com/results?search_query=hikvision+night+vision
https://www.youtube.com/results?search_query=hikvision+night+vision
Hikv. håller en hög kvalite trots det lägre priset.roland53 skrev:
Skulle jag utökat hemma hade jag definitivt valt kameror ur deras sortiment då jag vill få mest för pengarna.
Dahua har med en del bra kameror om man sållar bort de billigaste.
Har samma intresse av att finna några vettiga källor för oberoende tester av kameror.
Hittade den här sidan som iof inte är uppdaterad men som ger endel inspel samt även hänvisning till review siter.
http://www.cctvforum.com/viewtopic.php?t=35868
Hittade den här sidan som iof inte är uppdaterad men som ger endel inspel samt även hänvisning till review siter.
http://www.cctvforum.com/viewtopic.php?t=35868
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Beror nog på. Vi har en kamera från Axis på sommarstugan. Den har suttit ute i alla tänkbara norrländska väderlekar i 4 år och funkar klanderfritt än så länge. I lantligt nattmörker filmar den ett urskiljbart område på uppskattningsvis 15-20 meter från där den sitter nu på 3 meters höjd.RilleRock skrev:
Kameran använder standardformat vilket gjort att jag har kunnat välja valfritt övervakningssystem utan att vara beroende av vare sig drivrutiner eller egna programvaror från Axis. Bara plugga in kameran och ansluta till kamerans IP-nummer.
Den erfarenhet jag har kring exempelvis D-links och Netgears grejer säger att dessa förmodligen inte hade fixat kraven lika smärtfritt men jag kan mycket väl tänka mig att komplettera en bra kamera med fler billigare för att täcka upp större yta.
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Med de kriterierna du ställer tror jag nog det blir svårt med någon billig random kamera utan du får nog titta på axis, truvision, samsung eller liknande.
Riktig WDR, BLC kommer krävas likaså bra IR. De flesta billigare modeller spec'as med IR upp till 10m, men i verkligheten brukar det snarare vara 5-6m.
Kolla gärna denna länk om WDR, BLC o HLC,
http://www.cctvcameraworld.com/blc-hlc-wdr-in-camera-image-sensors/
Riktig WDR, BLC kommer krävas likaså bra IR. De flesta billigare modeller spec'as med IR upp till 10m, men i verkligheten brukar det snarare vara 5-6m.
Kolla gärna denna länk om WDR, BLC o HLC,
http://www.cctvcameraworld.com/blc-hlc-wdr-in-camera-image-sensors/
Klicka här för att svara