30 644 läst ·
41 svar
31k läst
41 svar
Vilken ordning på faser är korrekt i 3-raders elcentral (porslinssäkringar)?
Nej vad som är äkta kan vi strunta i, däremot bra om fasföljd (+) medurs ligger som sagt vänster till höger, uppifrån och ned och konsekvent i alla uttag, centraler, förlängningssladdar motorer osv. Enkelt och bra av flera skäl, och samtidigt konstigt att även många elektriker inte försöker hålla en ordning inom ett jobb. På sikt blir det ju mer rätt om man alltid vet hur och städar lite.
Lika underligt är det att få kan koppla in en motor och garantera önskad riktning även om fasföljden in är känd.
Lika underligt är det att få kan koppla in en motor och garantera önskad riktning även om fasföljden in är känd.
Jo det var ju precis så jag tänkte, mer för konsekvensen och överskådligheten. För funktionen spelar det ju ingen roll.GK100 skrev:Nej vad som är äkta kan vi strunta i, däremot bra om fasföljd (+) medurs ligger som sagt vänster till höger, uppifrån och ned och konsekvent i alla uttag, centraler, förlängningssladdar motorer osv. Enkelt och bra av flera skäl, och samtidigt konstigt att även många elektriker inte försöker hålla en ordning inom ett jobb. På sikt blir det ju mer rätt om man alltid vet hur och städar lite.
Nu skall ju här kopplas in en del i centralen, bl.a. förbrukare som måste ha rätt fasföljd. Så jag tänkte att om man en gång för alla hade kopplat så allting blir "rätt" (medurs, vänster till höger, uppifrån och ner osv.) än att man fortsätter koppla på något som är "uppochnervänt" eller "tvärtom".
Men så märkte jag att matningen från elmätaren, vilken ju är plomberad, är för kort. L1 som går till understa skenan räcker inte för att dras om till översta skenan, därför kan man ju inte växla om översta raden med den understa utan att skarva ledaren, och det är väl inte att rekommendera.
Omväxling före elmätaren går ju inte heller för då blir det fel i mätaren.
Så det får väl vara som det är antar jag.
Känns så tråkigt bara att behöva bygga på någonting som är "felvänt" eller vad man skall kalla det - men visst fungerar det rent tekniskt, så på så sätt har det ju ingen betydelse.
Ingen aning men det låter som det skule kunna härstamma från placeringen i en trästolpe.
Funderar även på vad jänkarnas U V W kommer från.
Funderar även på vad jänkarnas U V W kommer från.
mortirolo skrev:
Är inte både RST och UVW utan betydelse egentligen? Snarare bokstäver för att identifiera första, andra och tredje helt enkelt, just eftersom R S och T är i rätt ordning i alfabetet. Likaså U V och W.Fotografen skrev:
Lite som 1 2 3 eller A B C, betyder ingenting mer än att man bara vill kunna identifiera första andra och tredje helt enkelt.
Jag kan dock ha fel, men så har jag uppfattat det.
Ofta stårdet i klartext i äldre anläggningar som nämnts tidigare Referens, Sekundär samt Tertiär vilket för mig låter fullt logiskt, men 1,2 och 3 funkar ju me',
Nätägaren ändrar inte fasföljden, i så fall gjorde de fel.
Du måste inte tvunget ändra mellan 1 och 3 utan 1-2 och 2-3 funkar lika bra men går det inte på nåt bra och lätt ställe, t.ex. HB hade jag nog skippat det så länge, gruppledningarna brukar gå lätt att ändra i ett senare skede om man vill.
Nätägaren ändrar inte fasföljden, i så fall gjorde de fel.
Du måste inte tvunget ändra mellan 1 och 3 utan 1-2 och 2-3 funkar lika bra men går det inte på nåt bra och lätt ställe, t.ex. HB hade jag nog skippat det så länge, gruppledningarna brukar gå lätt att ändra i ett senare skede om man vill.
När sån här distribution kommer ner i nivåerna slipper vi tänka på fasföljd och faslikhet, räcker med plus och minus. Enkelt att slänga in lite oordnad sol- vindproduktion eller ha elbilen som nätbuffer. Kan ju passa i forum för både korrekt skydd, läggning av kabel samt skarvning i mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det är länken, trots allt rejäla enledarkablar, ett solitt bygge alltigenom. Tekniken har gått snabbt framåt, inte så länge sen det var kvicksilverventiler i omformarstationerna för att inte tala om kvantsprånget till tyristorer av tidig modell.