Martin_B
Har en 3-raders (3 rader, 9 kolumner = 27 säkringar) elcentral med porslinssäkringar där översta skenan är L3, mittenskenan L2 och understa skenan L1.
Upptäckte det häromdagen när jag kollade ordningen på faser (hoppas apparaten mäter rätt bara).

Hur är det med det egentligen?
1. Kan faserna placeras på vilken skena som helst utan att det för den sakens skull är fel?
2. Skall det enligt regelverket placeras i en viss ordning, och i så fall vilken?
3. Om det ej spelar roll enligt regelverket, bör det inte vara i ordningen L1, L2, L3 med L1 överst, för tydlighets skull?

Antar att den är kopplad så från när det var installerat. Men det kan ju hända att de har råkat förväxla faserna av misstag när de bytt elmätare för några år sedan?

Vad tror ni, skall man se till att växla om de så de hamnar i "rätt ordning"?

Jag tror att det ska vara fullt lagligt. Det kan ju ha varit andra lokala bestämmelser att L1 börjar räknas från botten och uppåt. Eller så är det bara rent "slarv".

Nu ska vi säga så att det kan vara allt ifrån att nätägaren har skiftat om i kabelskåpen eller fått skarva kablar och fått någon fas fel och man vänt på faserna. Eller som du nämner att de råkat skifta vid elmätar bytet..

Nu har vi inte "rätt fasföljd" i hela landet utan man får mäta med instrument eller testköra lite snabbt om det inte finns risk för skador osv. Har en vedklyv med 3fas handske med vändbar fasföljd. Rätt ofta man får vända den fram och tillbaka då rotationsriktningen inte är den samma överallt där man har nyttjat den.

Enda faran är om det plötsligt byts rotationsriktning på pumpar och maskiner. Tex en mangel. Då kan det bli riktigt farligt! Ett element eller spis bryr sig inte ett skvatt om den "snurrar åt höger eller vänster". Men en pump kan ju göra rätt bra skador på egendom och motorer mm kan ju få frispel. Så Det viktiga är egentligen bara att man vet att de förbrukare som kräver att de snurrar åt rätt håll gör det verkligen gör det.

Bästa svaret jag fick på hur man säkerställer rätt rotationsriktning var att man skickade i tex Gr. 1 (a) var i L1 i 3fas uttaget och sen att man mätte och skickade i Gr. 1 (b) och kontrollerade att det var L2 som var på... Men det säger fortfarande inget om rotationsriktningen! Suck..

Jag anser dock att som Elektriker så bör man alltid utföra en kontinutetsmätning (Alltid) och rotationskontroll (där det går) för att man ska kunna sova gott på natten.

• Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Kan vara det ena eller det andra. Det man kan kräva av en ny installation är att det är lika överallt i uttag och centraler.

• Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
Ja problem blir det ju om nätägaren börjar skifta faser, då hjälper det ju ej hur noggrann och konsekvent man har varit vid installation.
Kanske lika bra och låta det vara som det är då, eftersom det ju kan påverkas externt. Vill ha konsekvens i ledarfärger redan från början så det blir lättare att hålla reda på det. Jag kör med L1 = brun, L2 = svart, L3 =grå eller vit. Har dock hört att det kan variera beroende på var i landet man är. Men nämnda ordning på färger är väl den vanligaste tror jag?

Använde en fasföljdsvisare från Conrad, hoppas den mäter korrekt: http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=101007&refKey=9lPpiFPPw
Billig var den ju iaf :D

Nätägare får inte skifta fasordningen hur som helst! Du ska kunna lita på att du har en och samma.

Du vet inte om du har L1 underst eller inte, även om jag minns att GK100 sagt att man faktiskt kan identifiera L1, hur det nu går till.
Det kan lika gärna vara L2, L1, L3 uppifrån och ned, du behöver i praktiken bara kasta om två faser för att det ska bli rätt (förväntad) rotationsriktning. Men har du CEE-uttag och trefasmotorer måste du skifta faser för dem också (om de just nu snurrar åt rätt håll).

Ja, denna färgföljd är den som rekommenderas.

• Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
Bo, du har rätt i att jag inte kunde vara säker på att L1 var underst eller inte. Har mätt om nu och om jag roterar mätkontakterna så kan jag få korrekt resultat ändå.
Rotationsriktningen är helt enkelt nerifrån och upp i mitt fall.
Min fasföljdsmätare har märkta mätkontakter med L1, L2, L3 så jag trodde den även kunde identifiera L1, men så var ju inte fallet.

Vad tycker du, bör 1:an och 3:an kastas om så rotationsriktningen blir uppifrån och ner istället? För tydlighetens skull?

Det beror på. Mitt råd är att inte försöka korrigera ett problem du inte har. Vänta tills den dag du råkar ut för att vedkapen går baklänges.

• Gilla
Martin_B
  • Laddar…
På den g:a goda tiden fick jag lära mig att fasföljden (då R(L1) S (L2) T(L3)) låg från vänster till höger, uppifrån och ner eller framifrån och bakåt. Och jag tror jag kan drista mig till att påstå att i hus byggda före 80 talet är så är risken att det är "fel" fasföljd minst 50%.

Martin_B
Jag har inga tekniska problem med det idag och kommer inte få i framtiden heller bara faserna kopplas till rätt skena. Tänkte växla faserna mest för tydlighets skull. Men jag har kollat nu och matningen till nedersta skenan från elmätaren är såpass kort så den går inte växla med den övre ändå. Och att växla vid huvudsäkringarna går ju inte heller, inte nog med att det är livsfarligt så blir ju fasföljden fel i elmätaren istället.
Så nä, det får väl vara så här då.
Men nu får man helt enkelt koppla bruna ledare till nedersta skenan och grå/vita till översta, så det blir konsekvent i alla fall.
Tack för bra svar alla! :)

Martin_B
elmont skrev:
På den g:a goda tiden fick jag lära mig att fasföljden (då R(L1) S (L2) T(L3)) låg från vänster till höger, uppifrån och ner eller framifrån och bakåt. Och jag tror jag kan drista mig till att påstå att i hus byggda före 80 talet är så är risken att det är "fel" fasföljd minst 50%.
Elen i detta hus installerades i slutet av 60-talet.
Har även märkt att huvudsäkringarna har rotationsriktning från höger till vänster, så även där är det tvärt om. Kanske inte var så noga förr då?

Installatören i mitt hus kanske var en vänsterhänt engelsman? :D

Bo.Siltberg skrev:
.. även om jag minns att GK100 sagt att man faktiskt kan identifiera L1, hur det nu går till...
Jag antar att man jämför med arkivfasen i Paris? :wow:

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Jag antar att man jämför med arkivfasen i Paris? :wow:
Jag har alltid fått lära mig att det inte "finns" någon L1, nåja, den kallades 'R' då, men ändå. Finns det alltså? Jag menar håller elverket reda på att "denna är L1" hela vägen från lindningen i generatorn? Och hur väljs den i så fall där?

På de två industrier jag arbetat med el så var det konsekvent fel fasföljd på den enda (SAAB). Så varje gång en "utomstående" elektriker varit där så fick vi gå och se till att motorerna snurrade åt rätt håll igen. På den andra (SKF) så var det olika i olika uttag. Var lite jobbigt att man inte bara kunde plugga en testrigg i det lediga uttaget utan att ta isär och vända i handsken. (Vet inte att det fanns handskar med inbyggd vändare då. Om det gjorde det så gjorde vi en stor miss som inte skruvade dit sådana överallt.)

Visst finns det både L1 och R, givetvis en konvention hur lindningar och härvor läggs i roterande elmaskiner och sen hur de tas ut i uttagslådorna. Detta sen mycket lång tid tillbaka slutet 1800-talet, och sen konsoliderat i standarder allt vartefter industrialiseringen växt fram. Som sagt fasrotation är en sak som ger tre fall av sex med respektive med/moturs rotation, nästa och för detta fallet viktigare är faslikhet, kommer in när man parallellar nät och även trafos. Men inte mycket som har med BH frågorna att göra, men då är det väsentligt att ha reda på det. Har även förvånat mig att man inte ser till att inom anläggningar stora som små hålla lika punkter lika vid anslutning så kan man skifta i en punkt vad gäller rotation och även lättare kunna fördela enfaslaster osv. Finns ställen med kadaverdiciplin på detta men ganska ovanligt trots allt.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
GK100 skrev:
Visst finns det både L1 och R, givetvis en konvention hur lindningar och härvor läggs i roterande elmaskiner och sen hur de tas ut i uttagslådorna. Detta sen mycket lång tid tillbaka slutet 1800-talet, och sen konsoliderat i standarder allt vartefter industrialiseringen växt fram.
Det låter ju spännande(!). Vad är fas "ett" i krafledningsnäten då? Dvs på generatorn(?) Finns dessa regler att läsa någonstans (elkludde listade ju några, men det känns inte som de täcker alla fall iaf vid generering)?

Martin_B
Med andra ord så har "äkta" L1 ingen betydelse alls i vanliga hem osv., varför ordningen förmodligen inte hålls reda på av nätägare heller antar jag? Spelar ju ingen roll för oss vanliga elkunder vad som är "äkta" L1, bara faserna ligger i rätt följd så vissa apparater som kräver korrekt fasföljd kan fungera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.