Hej,

Jag har en lång tråkig grässlänt mellan min tomt och grusvägen nedanför som mest består av långt "dikesgräs". Det är för brant för att köra gräsklipparen där och alldeles för stor yta för att orka gå med en grästrimmer regelbundet. Jag har därför funderat på att piffa upp den med en marktäckare som är både vacker och skötselfri.

Funderar på en av tre varianter- rosenplister, penningblad eller myskmadra. Färg spelar inte så stor roll, det viktigaste är att jag kan plantera den på ett par olika ställen och att den konkurrerar ut det tråkiga långa "dikesgräset". Vet ni om någon av dessa sorter är så tuffa att de kan konkurrera ut gräs av sig självt? Har ingen lust eller ork att försöka svåla av hela slänten för att därefter plantera en marktäckare. :sweat:

Eller har ni tips på andra bra marktäckare som kan göra det jobbet åt mig?

• Marktäckare med gröna blad och lila blommor som kan konkurrera ut dikesgräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tätt grönt lövverk av marktäckaren penningblad med gula blommor.
    Skapa konto
  • Tätt växande marktäckare med små vita blommor och mörkgröna blad, troligtvis myskmadra.
    Skapa konto
BirgitS
Tror inte de konkurrerar ut befintligt gräs däremot om det blir tätt i framtiden blir det svårt för nya frön att gro. En släkting hade flocknäva i en slänt och den band jorden rätt bra samt var mycket tät men inte konkurrerade den ut gräset utan det kom ju in varje år från gräsmattan bredvid.

Eftersom slänten är lång tycker jag att du ska växla om mellan några olika sorter så det inte blir så enformigt utan det kan bli blommor vid lite olika tillfällen under sommaren i stället för bara under några få veckor.

Buskar som har lite höjd är ju i så fall bättre på att i alla fall dölja gräset.

• Gilla
Uppsaladröm
  • Laddar…
Som sagt, du kan inte sätta något och förvänta dig att det skall konkurrera ut gräset (om vi inte snackar riktigt häftiga grejer som vallört, vresros, lupin eller parkslide (varierande grad olämpliga att sätta). Däremot kan du fylla ytan med kraftigt växande perenner, kanske kan du börja med att täcka med marduk och plantera kraftiga perenner ganska tätt, du måste dock hålla rent från gräset även efter några år om du tar bort duken.

• Gilla
Uppsaladröm
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tror inte de konkurrerar ut befintligt gräs däremot om det blir tätt i framtiden blir det svårt för nya frön att gro. En släkting hade flocknäva i en slänt och den band jorden rätt bra samt var mycket tät men inte konkurrerade den ut gräset utan det kom ju in varje år från gräsmattan bredvid.

Eftersom slänten är lång tycker jag att du ska växla om mellan några olika sorter så det inte blir så enformigt utan det kan bli blommor vid lite olika tillfällen under sommaren i stället för bara under några få veckor.

Buskar som har lite höjd är ju i så fall bättre på att i alla fall dölja gräset.
Ah vad synd. Hade hoppats på nån supermarktäckare som åt upp allt gräs och snyggt spred sig med blommor och allt. :rofl:
Men att växla med olika sorter är en bra idé ändå.

H hapazard skrev:
Som sagt, du kan inte sätta något och förvänta dig att det skall konkurrera ut gräset (om vi inte snackar riktigt häftiga grejer som vallört, vresros, lupin eller parkslide (varierande grad olämpliga att sätta). Däremot kan du fylla ytan med kraftigt växande perenner, kanske kan du börja med att täcka med marduk och plantera kraftiga perenner ganska tätt, du måste dock hålla rent från gräset även efter några år om du tar bort duken.
Ja det är nog det alternativet jag får välja. Tråkigt att ha en blå skrikig markduk som syns i 1-2 år innan allt under dött. Men kanske funkar om jag förvarnar grannarna. Kraftigväxande perenner var en bra idé- ska kolla upp detta. (y)

BirgitS
U Uppsaladröm skrev:
Ah vad synd. Hade hoppats på nån supermarktäckare som åt upp allt gräs och snyggt spred sig med blommor och allt.
Sånt brukar kallas för invasivt ogräs för att de snabbt tar över hela tomten ;)

• Haha
  • Gilla
Uppsaladröm och 1 till
  • Laddar…
Undvik penningblad och hasselört. De kommer precis överallt i trädgården, penningblad slingrar sig i gräsmattan och går inte att klippa bort.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.