S skalman76 skrev:
Har projekterat 100-tals hyreshus och aldrig att man förlägger rörledningarna med mindre fall än 1%.
Det är inte förrän man kommer upp i dom riktigt stora stammarna man lägger med mindre fall. När jag var praktikant var jag med och la en 800ø spill med 4‰ fall.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kan vi få en kommentar kring för stort fall, det ständigt återkommande argumentet att "vattnet rinner ifrån skiten och det blir stopp"? Finns detta representerat i någon projektering på något sätt eller är det verkligen en myt rakt igenom?
Jag hade problem nåt år då jag hade kraftigt fall, 3m på 15m, problemen försvann då jag gjorde klart luftningen ordentligt upp på taket. När jag hade problem var det luftat med vakuumventil typ
https://rorfokus.se/produkt/83140878/
Provisorium Tills jag fixat riktig luftning, då blev det inte rätta skjutsen på varken vattnet eller skiten, men så fort luftningen blev schysst så slutade problemen med stoppen

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
L Lellemars skrev:
Jag hade problem nåt år då jag hade kraftigt fall, 3m på 15m, problemen försvann då jag gjorde klart luftningen ordentligt upp på taket. När jag hade problem var det luftat med vakuumventil typ
[länk]
Provisorium Tills jag fixat riktig luftning, då blev det inte rätta skjutsen på varken vattnet eller skiten, men så fort luftningen blev schysst så slutade problemen med stoppen
Låter som att du har problem på utloppssidan för din avloppsstam, att mottagande avloppsledning var helt sluten och ej uteluftsventilerad. Eller att det fanns bakfall längre ned på ledningen som fungerade som ett vattenlås. Då blir det väldigt känsligt med att ha riktig luftning över tak så att luften kan ta sig ut ur rörsystemet när man spolar i toaletten.

P Prodigys skrev:
Det är inte förrän man kommer upp i dom riktigt stora stammarna man lägger med mindre fall. När jag var praktikant var jag med och la en 800ø spill med 4‰ fall.
Ja när man kommer till större dimensioner så stämmer det. Men inom byggnad är det sällan 800-ledningar. Ytterst sällan man kommer över 200 i byggnad.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S
S skalman76 skrev:
Att sätta 2x45 vid övergång från stående till liggande är branschpraxis och inga problem alls. Däremot en normal 90-böj är ytters olämpligt, finns 90 graders långböj som kan fungera i nödfall.
Fascinerande ändå att det är så oproblematiskt. Jag kanske har föreställt mig alldeles för smala rör. Tack!

BebHbg BebHbg skrev:
Skrev detsamma som du, vet man svaret så skriver man det och fyller inte tråden med gissningar. Det var samma attityd som du.
Nej, det gjorde du inte. Du får gärna ringa in var du skrev samma sak som mig i ditt inlägg för jag kan faktiskt inte se det trots att jag har väldigt god läsförståelse.

Ditt inlägg:
Forumdiskussion mellan användare, citat från Dilato och svar från BebHbg med humoristisk ton om gissningar och inläggsantal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mitt inlägg:
Inlägg i diskussionsforum där användare mexitegel svarar kritiskt på ett annat inlägg, diskuterar kommunalt avlopp och rekommenderar spolbrunnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit: jag lägger in en punkt från diskussionsteglerna för forumet om du glömt av dem:
§ 5.9 från diskussionsregler: "Kvalitet, inte kvantitet" uppmanar till konstruktiva inlägg och att undvika irrelevanta poster för bättre diskussion.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.