7 784 läst ·
35 svar
8k läst
35 svar
Vilken lutning på avloppsrör ner till sluten tank?
Bäst är väl att det finns så lite skit i röret att det inte behövs någon hög vattennivå.G Greger_08 skrev:
Bra med swush så åker allt med, inget stannar kvar.
Det stämmer ju, här ett exjobb från KTH som går igenom fördelarna med tysk 90 mm WC-ledning i förhållande till svensk standard på 110 mm vid låga lutningar och spolvolymer. Men om jag förstår det rätt så försvinner denna fördel med högre uppfyllningsgrad av röret vid mer fall på ledningen:G Greger_08 skrev:
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1896451/FULLTEXT01.pdf
Jag tänkte att avföringen + pappret flyter iväg bättre när nivån i röret är högre om nivån är låg så kanske det fastnar i skarvarna.D Dilato skrev:
Ja vill man slippa problem så är swush bra..
Ursäkta, men vad är det för attityd? Den är inte på något sätt ok här i forumet. På vilket sätt tillför ditt inlägg att tråden kommer framåt? Vi håller en god ton och låter alla komma till tals. Om du vet svaret på frågan som TS ställer så skriver du den, annars låter du bli att posta.BebHbg skrev:
Till TS: Vi har liknande förutsättningar och då vi grävde in kommunalt avlopp med en höjdskillnad på ca 5 meter på kort sträcka (ca 25-30 grader) passade jag på att fråga de som projekterade va-nätet hur jag skulle tänka och de svarade att det inte kommer ge några problem. Vi har hittills inte haft problem iallafall efter 6 år. Det är dock så klart ändå att rekommendera att du sätter en eller flera rens/spolbrunnar på vägen.
Utanför oss finns en rejält brant backe där de grova kommunala VA-rören (i plast) går och även där ligger de med jämnt fall hela vägen.
Samma i mitt område, det drogs avloppsledningar för fyra hushåll för några år sedan. Jag tittade naturligtvis i schakten som den man jag är. Man drog 200 mm markrör och fallet följde terrängen i den branta backen.mexitegel skrev:
Har projekterat 100-tals hyreshus och aldrig att man förlägger rörledningarna med mindre fall än 1%.Bono_R skrev:
Jag byggde en anläggning 1988 med kraftig lutning och cirks 20-25m till trekammarbrunnen från två hus och det funkar fortfarande vad jag vet. Det är mycket viktigt med riktig luftning när rören lutar kraftigt inga luftningsventiler utan upp på taket ordentligt för varje del i huset.
Skrev detsamma som du, vet man svaret så skriver man det och fyller inte tråden med gissningar. Det var samma attityd som du.mexitegel skrev:
Ursäkta, men vad är det för attityd? Den är inte på något sätt ok här i forumet. På vilket sätt tillför ditt inlägg att tråden kommer framåt? Vi håller en god ton och låter alla komma till tals. Om du vet svaret på frågan som TS ställer så skriver du den, annars låter du bli att posta.
Till TS: Vi har liknande förutsättningar och då vi grävde in kommunalt avlopp med en höjdskillnad på ca 5 meter på kort sträcka (ca 25-30 grader) passade jag på att fråga de som projekterade va-nätet hur jag skulle tänka och de svarade att det inte kommer ge några problem. Vi har hittills inte haft problem iallafall efter 6 år. Det är dock så klart ändå att rekommendera att du sätter en eller flera rens/spolbrunnar på vägen.
Utanför oss finns en rejält brant backe där de grova kommunala VA-rören (i plast) går och även där ligger de med jämnt fall hela vägen.
Kan vi få en kommentar kring för stort fall, det ständigt återkommande argumentet att "vattnet rinner ifrån skiten och det blir stopp"? Finns detta representerat i någon projektering på något sätt eller är det verkligen en myt rakt igenom?S skalman76 skrev:
Minfallet är som sagt 1% (10 promille), men jag har under mina 30 år aldrig stött på något ”maxfall”. Har heller aldrig varit med om att det blivit problem när rörledningarna (oftast utomhus i mark) legat med ett högt fall.Claes Sörmland skrev:
Tack! Vi är många här som har misslyckats med att hitta något "maxfall" i någon fackkälla men det sitter ändå djupt i många att det finns och att "vattnet kan rinna ifrån skiten och orsaka stopp". Kommer alltid upp i trådar som denna.S skalman76 skrev:
Jag skulle gardera med två spolbrunnar på vägen ner om man får problem och måste ta ut en spolbilKoKarlsson skrev:
Halloj, jag håller på att anlägga nytt avlopp vid vårat hus. Problemet är dock att huset ligger en bra bit ovan den slutna tanken, totalt är det en höjdskillnad på 6 meter mellan tank och husgrund. Hur ska man anlägga rören så att lutningen blir rätt för skiten? Bifogar en bild på två alternativ som jag har tänkt på som möjliga.
[bild]
Det första alternativet är att ha flera 45 eller 30 graders böjar för att bygga en trappa som går mellan platåer med den korrekta lutningen. Men med det alternativet är frågan hur lång sträckan mellan två böjar för vara (höjden på trappsteget)? I så fall skulle jag inte bara direkt kunna lägga rören i tex en 20 graders lutning genom marken för att få en jämn lutning genom hela eller blir det för aggressivt?
I det andra alternativet så sätter man in brunnar där skitvattnet kan falla rakt ner i rätt lutning till ett annat rör som har rätt lutning samtidigt som det är en tratt på insidan av brunnen som fångar upp skiten och guidar den ner till nästa rör. Skulle det här konceptet kunna förenklas genom att sätta ett rör lodrätt och sedan ha två 45 graders böjar i vardera ände för att få fallet och en stor radie på böjen?
Om det finns fler alternativ att grunna över tar jag tacksamt emot dessa också, förutom att anlägga en serpentinväg för avloppet![]()
Jag kommer att hamna i liknande läge snart, har en fundering som kan vara relevant här. Förstår att man kan ha brant fall, men lite förvånad över att man inte diskuterar böjarna i övergång mellan brant och flackt. Det är väl rimligtvis där som det skulle kunna ansamlas fast material? Jag har lite svårt att föreställa mig att det räcker med två 45° i en övergång från lodrätt rör till 1% lutning, men kanske det gör det? Man lär väl vilja ha så svag och lång böj som möjligt när avloppsrör behöver ändra lutning väsentligt? Finns riktlinjer här, t.ex. "max 45° + 45°"eller något annat liknande som jag kan stödja mig mot när jag designar avloppslösning på landet?
Att sätta 2x45 vid övergång från stående till liggande är branschpraxis och inga problem alls. Däremot en normal 90-böj är ytters olämpligt, finns 90 graders långböj som kan fungera i nödfall.S stugfar skrev:Jag kommer att hamna i liknande läge snart, har en fundering som kan vara relevant här. Förstår att man kan ha brant fall, men lite förvånad över att man inte diskuterar böjarna i övergång mellan brant och flackt. Det är väl rimligtvis där som det skulle kunna ansamlas fast material? Jag har lite svårt att föreställa mig att det räcker med två 45° i en övergång från lodrätt rör till 1% lutning, men kanske det gör det? Man lär väl vilja ha så svag och lång böj som möjligt när avloppsrör behöver ändra lutning väsentligt? Finns riktlinjer här, t.ex. "max 45° + 45°"eller något annat liknande som jag kan stödja mig mot när jag designar avloppslösning på landet?