Då vi ska flytta kopplade jag bort diskmaskinen idag. Allt gick bra tills jag insåg att jag behöver nån annan typ av propp på avloppsanslutningen. Den lutar nämligen lite ner så det räcker inte att hålla dålig lukt borta utan även en del av vattnet som rinner ner från diskhon... Jag har nu täppt till med silvertejp plus Conturas svarta propp (provade först bara proppen med slangklämma men det läckte - proppen är mer åt det hårda hållet, dvs ej gummi). Vad rekommenderar ni? Vad är det för propp jag ska byta till? De som flyttar hit efter oss kommer bygga om i köket så proppen kommer nog få sitta i ett tag tills ny diskmaskin är på plats. Tacksam för alla tips!

• Diskbänkens avloppsrör med en svart propp täckt med silvertejp. Slang och kopplingar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Är det 17 eller 19 mm.

Här är en propp för 17 mm. Finns för 19 mm också på Hornbach. Googla propp diskmaskinsanslutning så hittar du.

tommib tommib skrev:
Är det 17 eller 19 mm.

Här är en propp för 17 mm. Finns för 19 mm också på Hornbach. Googla propp diskmaskinsanslutning så hittar du.
Tyvärr större. Hade både 19 och 17 från Gelia redo, få jag trodde de skulle räcka men behöver vara närmare 30 (yttermått).

tommib
Aha, ok. Udda mått. Vad hade du för slang till diskmaskinen där egentligen? Jag trodde att de alla var standardiserade.

En billig enkel lösning är att täta med gladpack först och sedan på med tejp/propp för att hålla gladpacken kvar.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Här bilder på avloppsslangen, med en klämma.

• Avloppsslang med en klämma, en linjal visar diameter, mot en suddig bakgrund.
    Skapa konto
  • Avloppsslang med metallklämma på texturerat underlag.
    Skapa konto
  • Avloppsslang med en klämma syns i närbild mot en suddig bakgrund, sannolikt ett hemprojekt.
    Skapa konto
tommib
Lustigt. Det ser väldigt mycket ut som en uttänjd 19 mm anslutning (jag får det till att slangens innermått är 22 mm).

Hur får du det till att yd är 30? Det är väl anslutningen till avloppet vi pratar om?

Du hade så rätt. Fick en 19 på den bara jag värmde upp den först i vatten. Och på med ny slangklämma på den sen. Nu hoppas vi den håller då vinkeln är fortfarande sned nedåt 🤞

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.