15 803 läst ·
14 svar
16k läst
14 svar
Vilken kabeltyp utomhus på vägg?
Ska ha en 5G2,5 kabel som är synlig 1m på vägg utomhus sen ska den gå i en PEM slang över till en bod bredvid mitt garage. Ett vanligt garage hos en privatperson och ingen verksamhet eller liknande.
Är det ok/godkänt med en vanlig EKK?
Är det ok/godkänt med en vanlig EKK?
Ja, om du inte ska lägga den i mark OCH att det fabrikat du tänker använda är godkännt för utomhusbruk utan skydd mot UV-ljus. Vissa "billiga" EKK måste skyddas mot UV utomhus. Ska den ligga i mark ska det vara typ EKLK, eller jordkabel och då är väl en pex 5x2,5 det billigaste alternativet.
Är PEM verkligen en "elslang" och inte bara en typ av "vattenslang"?
Om PEM bara räknas som "vattenslang" så tror jag att du ändå måste ha kabel som är godkänd att förläggas helt fritt i mark utan skyddande slang.
Om PEM bara räknas som "vattenslang" så tror jag att du ändå måste ha kabel som är godkänd att förläggas helt fritt i mark utan skyddande slang.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 180 inlägg
Slang eller inte (oberoende av typ) så ska kabeln vara godkänd för markförläggning, om så är fallet här?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 180 inlägg
Jo visst. Men jag tror Suhagg har fått svar på sin fråga.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 194 inlägg
Jepp, t.ex. EKLK, EQLQ osv.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 180 inlägg
Då är en EKK tillåten.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 194 inlägg
Är det inte snyggare att spänna upp en vajer och strippa kabeln då?
//Patrik
//Patrik
Hur långt ska kabeln hänga i luften? Frihängande kablar har en tendens att vickas av med tiden tack vare vindpåverkan, om man inte gör slingor i ändarna för rörelsemån.
Det är 3m den ska hänga.
Får se vad det blir till slut. Behöver en slang eller liknande som rymmer en 5G2.5 EKK, 3G1.5 EKK och en tryckluftslang. Tyckte det skulle vara snyggare med en svart slang men jag har inte mätt ännu men jag misstänker att det kanske inte går i en 32mm PEM.
Får se vad det blir till slut. Behöver en slang eller liknande som rymmer en 5G2.5 EKK, 3G1.5 EKK och en tryckluftslang. Tyckte det skulle vara snyggare med en svart slang men jag har inte mätt ännu men jag misstänker att det kanske inte går i en 32mm PEM.
Klicka här för att svara