Byggahus.se

Vilken kabeltyp utomhus?

1. P
    Medlem Nivå 3
    Hej

Jag ska dra ca 30 meter kabel för att koppla in ett par utomhushögtalare.
    Jag vill använda en elkabel med 4 ledningar (eller 5 som verkar vanligare och kanske billigare) men jag lyckas inte läsa mig till vilken kabeltyp som är lämplig! :thinking:
    Jag vill ha en vit kabel som tål väder och vind, 4-5 flerkardeliga trådar med 2,5mm2 kabelarea.
    Vore väldigt tacksam för tips på kabel och gärna inköpsställe där man kan köpa löpmeter eller en 50meters längd.

2. P
    Medlem · Nivå 7
    https://www.bauhaus.se/kabelbobin-draka-exlq-pure-5g2-5-150m

3. A
    Medlem · Nivå 7
    EXLQ är inte flerkardelig, men jag tycker nog inte man automatiskt skall diskvalificera den ändå. Dra den till en kopplingsdosa och skarva till traditionell högtalarkabel sista biten. Utomhushögtalare kör man ju inte för optimal kjudkvalitet, i den mån kabeln nu skulle påverka det.
    Sen kan man kanske fundera på om det finns någon annan lösning som skulle vara mer praktisk och kostnadseffektiv än att dra högtalarsignaler långa vägar.

4. P
    Medlem Nivå 3
  5. P
    Medlem Nivå 3
    Skarva kan ju absolut vara en lösning. Kan iof också löda på lämpliga kontakter om det inte finns flerkardeliga kablar för utomhusbruk.

Ang. andra lösningar så är jag öppen för förslag, men jag har ett par kanaler över i receivern och högtalarna finns redan, så lite kabel och spikklammer känns ändå ganska prisvärt för att få ljud på altanen.

6. GK100
    Medlem · Nivå 22
  7. P
    Medlem Nivå 3
  8. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Ja det är det så om du ser flerkardeligt som viktigt passar den bra. Se bara till att du vet kostnaden innan du beställer, den är mer ovanlig och som privatperson kan den då närma sig "Svalanderklass" i pris. Nåja inte så vansinnigt men ändå kan det lätt bli orimligt jämfört med EXLQ.

9. E
    Medlem Nivå 1
    Kolla på en kabel som heter aceflex. Den är exakt en sån du vill ha

10. A
    Medlem · Nivå 7
    Lite därför jag ansåg att man inte skulle nobba EXLQ för att den är enkardelig, Ser inte att vitsen med FXLQ är så stor, för även om den är flerkardelig så har den ju absolut inte samma smidighet som en normal högtalarkabel.

• Laddar…
  11. P
    Medlem Nivå 3
    Tack, men jag hittar bara svart kabel när jag söker på den, och det blir inte godkänt av den estetiska avdelningen.
    Annars verkar den utmärkt :)

12. P
    Medlem Nivå 3
    Det var just smidigheten jag var ute efter, men det får naturligtvis inte kosta vad som helst!
    FXLQ hittar jag bara hos elgrossisterna i 500m längder :sweat: så det blir nog bra med enkardeligt :D