K karkka skrev:
[bild]

Vart i detta sista stycke som han skrev, som jag refererar till i mitt inlägg skriver han 2,5mm?
Och var i mitt sista stycke skriver jag något annat än att det är helt OK att dra 1,5mm2 till en lampa på/i uthus?

Med ditt sätt att se så skulle ju Sverige utanför storstäderna bli helt nattsvart...

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
G grovspacklarn skrev:
Att räkna på lite grejerna är inte särskilt svårt men det är ett hantverk också att montera rätt. Jämför gärna med våtrum, men misstag medför direkt livsfara istället för lite mögel...
Nej, det där är det minsta av problemet skulle jag säga. Och lagstiftaren håller med mig eftersom det är tillåtet att byta ut t ex ett vägguttag mot ett nytt.

Då anses alltså gemene man klara av kontaktering, som får anses vara en av de få momenten inom elhantverket där det kan blir farligt (brand) om det går snett.

Att spika upp en kabel mellan två dosor är plättlätt i sammanhanget, ja om man inte spikar i kabeln då, men det får man ändå förutsätt att den händige fattar.

Nej, det är teorin som är problemet. Inte främst kanske då ledningsdimensionering; det är ändå försvinnande få elektriker som gör det i den så kallade verkligheten, utan man kör på tumregler men är (förhoppningsvis) medveten om när situationen är så eljest att man måste räkna, och gör det då.

Istället så är det kunskap om hur det faktiskt fungerar med skyddsjordning, flerfassystem, tändtrådar/mellantrådar, vad färger kan betyda och att de långtifrån alltid gör det, möjliga effektuttag på en grupp, osv. osv. som är det man måste kunna för att göra en säker installation.

Hantverksskickligheten kommer in i att spika kabeln rakt, med rätt (snygga) klammer på snyggt avstånd. Om man får det fel så blir det dock inte farligt. Bara fult.

Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Ah, laddat hem och testat runt lite. Den verkar nästan alltid säga "Kabellängden är inte lämplig då totala spänningsfallet uppgår till: x,xx%" med ganska standard settings...
Hmm, om det är en "normal" situation så skall du inte få det felet. Så jag skulle gått tillbaka och sett att du faktiskt fyllt i allt korrekt och att du inte missat på någon/några tiopotenser med enheter eller dylikt.

Om du provkör ett scenario med en mycket lång matning så är det nog faktiskt korrekt. Om man har JFB och därför längre tillåtna tider för att säkringen skall hinna lösa ut vid kortslutning, så blir det så att spänningsfallet sätter gränsen innan skyddet av kabeln (dvs säkringen) i många (de flesta?) fall. Många fler fall än man kanske skulle tro iaf.
J JohanLun skrev:
Jag har 25A, iom vi har effektavgift skiljer inget på vilken huvudsäkring man har, när jag installerade min laddare så bytte han upp huvudsäkringen. Att jag sen ställt ned laddaren är ju en annan femma...
Jo, men du kan inte få i en större huvudsäkring än den du har nu. Och den räcker som sagt inte att ladda två bilar samtidigt med 11kW var, eller en med 22kW. Så du har måst ställa ner din laddare från max-kapaciteten i vilket fall. Du har helt enkelt inget val där.
J JohanLun skrev:
Jag skulle faktiskt kunna göra en kompromiss, dra en 2.5mm 5G kabel men bara använda 1 fas och säkra av med 10A. Det räcker för behovet jag har nu och jag kan, om jag vill, säkra upp till16A och lägga till faser senare. Utan att byta kabel.
Ja, om man ändå drar kabeln så är inte det någon dum idé. Bara isolera och lägg undan de ledare du inte använder. (Även om GK100 tidigare i tråden är skeptisk till att "förbereda för utbyggnad", antagligen eftersom det sedan sällan händer. Och han har glömt mer om el än vad jag någonsin kunnat, så vem vet? ;))

Redigerat:
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Hantverksskickligheten kommer in i att spika kabeln rakt, med rätt (snygga) klammer på snyggt avstånd. Om man får det fel så blir det dock inte farligt. Bara fult.
Elektrikern som vi hade när vi byggde för 28 år sedan tyckte att jag gärna fick montera de kablar som var klamrade i pannrummet för det blev "alltid snett" när han gjorde det själv. jag gjorde mycket av elarbetet själv, monterade rör och dosor, drog kablar mm mm utifrån elritningar upprättade av elektrikern. Sedan kom han och kopplade ihop och spännings satte.

R roli skrev:
Elektrikern som vi hade när vi byggde för 28 år sedan tyckte att jag gärna fick montera de kablar som var klamrade i pannrummet för det blev "alltid snett" när han gjorde det själv. jag gjorde mycket av elarbetet själv, monterade rör och dosor, drog kablar mm mm utifrån elritningar upprättade av elektrikern. Sedan kom han och kopplade ihop och spännings satte.
Ja, och det var alltså olagligt... Men inte osäkert på något sätt.

(Själv så gör jag tvärtom. När jag hade elektriker hemma för köksrenoveringen så gick han hem när han hörde att jag jobbat som elektriker: "Skitbra, då kan du ju göra klart så slipper jag komma imorgon!"

Så jag låter elektriker spika kabel, dra rör osv så det blir snyggt, och så kopplar jag själv så att jag vet att det blir rätt! ;))

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
J
Hmm, om det är en "normal" situation så skall du inte få det felet. Så jag skulle gått tillbaka och sett att du faktiskt fyllt i allt korrekt och att du inte missat på någon/några tiopotenser med enheter eller dylikt.
Jag får testa att starta om och vara nogranare när jag fyller i.
Om du provkör ett scenario med en mycket lång matning så är det nog faktiskt korrekt. Om man har JFB och därför längre tillåtna tider för att säkringen skall hinna lösa ut vid kortslutning, så blir det så att spänningsfallet sätter gränsen innan skyddet av kabeln (dvs säkringen) i många (de flesta?) fall. Många fler fall än man kanske skulle tro iaf.
Jag har ganska långa ledningar mellan huvudsäkring och elcentral, då det var luftledning från början. Jag flyttade ned elcentralen i källaren (från vinden), men ingående ledning kommer in på ett lite tokigt ställe så det är 6-7m kabel mellan dem, jag vet att han valde kabel för att kunna använda alla 25A, men jag ska dubbelkolla om det betyder 6mm2 eller mer. Det är 10 år sen detta gjordes så jag minns inte.
Jo, men du kan inte få i en större huvudsäkring än den du har nu. Och den räcker som sagt inte att ladda två bilar samtidigt med 11kW var, eller en med 22kW. Så du har måst ställa ner din laddare från max-kapaciteten i vilket fall. Du har helt enkelt inget val där.
Nej, jag är nöjd med det. Man kan iofs ha lastbalansering på båda laddare, om man nu tycker det är roligare att ladda en bil i taget snabbt än båda lite långsammare. Jag har bara en elbil och sannolikt kommer jag som sagt inte ha behov av två bilar, knappt ens nu och än mindre i framtiden. :)
Ja, om man ändå drar kabeln så är inte det någon dum idé. Bara isolera och lägg undan de ledare du inte använder. (Även om GK100 tidigare i tråden är skeptisk till att "förbereda för utbyggnad", antagligen eftersom det sedan sällan händer. Och han har glömt mer om el än vad jag någonsin kunnat, så vem vet? ;))
Skillnaden mellan 1.5 3G och 2.5 5G är liten (eller totalpriset är så lågt att det kvittar), med 1.5 behövs inga kapslingar och JFB, däri ligger väl skillnaden egentilgen... Kanske lika bra att köra 3-fas och 2.5mm2 kabel och göra allt direkt.

Jo, när man väl har en lampa och ett uttag så är det enklare att lägga en lös skarvkable från mitt nuvarande 3-fas uttag än att bygga om anläggningen. Jag har hitills anldrig använt mitt 3-fas uttag, jag har helt enkelt inget som använder 3-fas (med kontakt). Min 30 år gamla Esab miggy svets tror jag går att skruva om till 3-fas, men den är enfas nu och det är 5-år eller mer mellan gångerna jag svetsar nåt. :D Så med den vetskapen så har jag inte så stort behov...

Och var i mitt sista stycke skriver jag något annat än att det är helt OK att dra 1,5mm2 till en lampa på/i uthus?

Med ditt sätt att se så skulle ju Sverige utanför storstäderna bli helt nattsvart...
Med ditt sätt att se så skulle ju Sverige utanför storstäderna bli helt nattsvart... Förklarar för mig vilka delar i mitt inlägg som får dig att tolka det på det sättet?

Jag frågade dig var i stycket jag refererade till hade han skrivit 2,5mm2 att han skulle använda. Jag kan bara läsa 1,5,mm2 och 6mm2.

K karkka skrev:
Jag frågade dig var i stycket jag refererade till hade han skrivit 2,5mm2 att han skulle använda. Jag kan bara läsa 1,5,mm2 och 6mm2.
Nej egentligen inte eftersom du varken kan citera originalinlägget, eller ens de efterföljande korrekt. (Vad f-n har en screenshot i den här diskussionen att göra. Vad tillför det?)

Jag skrev inte att han sade det i det inlägget (som du fö inte citerade). Han skrev det tydligat i ett tidigare inlägg, som du inte läste. Läs hela tråden innan du kommenterar, eller åtminstone det som är relevant när den "kapas" som här.

Men även med detta taget i beaktande så är din invändning, som innehåller ganska förklenande omdömen helt utan anledning, obegriplig. Vad precis är det du invänder emot? (Både en 25W och en 60W lampa ryms väl inom effektbudgeten för en 10A grupp).

Var det tydligt nog?

P.S. Vi har normalt en ganska trevlig ton här på byggahus. Och jag försöker lägga mig vinn om att upprätthålla den. Men här måste jag erkänna att jag lackar ur... Den moderator som vill stryka hela delkonversationen får gärna göra det.

• Gilla
datja och 2 till
  • Laddar…
Håller med, inläggen kan tas bort då det råder missförstånd som ej bidrar till tråden.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.