K karkka skrev:
Vad grundar du det på?
Att 1.5mm2 kommer klara av belastningen?
Just det.

Jag skippar 3-fasuttaget och då blir det bara småsaker kvar. Lampor på några watt…

J
Jag hänger på denna tråden med ett liknande scenario...

Våndas lite. Har byggt en enklare friggebod, slang för el finns redan nedgrävd till ett annat "uthus" med egen undercentral (25A, 3-fas, 6mm2 kabel dit).

Behovet är egentligen belysning och ett "motorvärmaruttag" (eller för enklare elverktyg).

Men jag tilltalas av möjligheten att sätta ett 3-fas uttag och/eller laddare för elbil då jag ordnat parkering här (jag har 2 ställen att ställa bilar, tyvärr inte ett ställe där två bilar kan stå bredvid varandra och betjänas av samma laddare). Jag har bara en elbil och inga planer på skaffa en till, men det hade vart fint att framtidssäkra och kunna mormorsladda (alt skaffa en portabel 3-fas laddare) istf att byta plats på bilar.

Om jag drar 6mm2 kabel så blir det nog ca 12-15m kabel som är rätt dyr.

Funderar om 2.5mm2 skulle räcka, men då lär man väl behöva säkra ned i den befintliga undercentralen och sätta en JFB i den nya undercentralen?

Jag har ändå nuvarande laddare nedställd i effekt. Skulle behov finnas att ladda snabbt just vid något enstaka tillfälle kan man få byta plats på bilar.

Är det då så att man kan sätta en kopplad 3-fas säkring på 16 A i den bef undercetnralen, i en ny undercentral en JFB A och en 10A säkring (för eluttag och belysning) (edit) och en kopplad 3-fas 16A säkring till 3-fasuttaget.

Nya undercentralen kan vara en billig 12-modulers
https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/normcentraler/normkapsling-12-moduler-2000054143
med:
Brytare
JFB A
3-fas 16A
1-fas 10A

Typ:

Inkommande 25A --- 6mm2 --- elcentral --- 6mm2 --- [ undercentral 1 (befintlig)-- 16A säkring ] --- 2.5mm2 --- [ JFB A -> 3-fasuttag 10A -> belysning och eluttag ]

Funkar kabeln nedan?

https://www.elbutik.se/product.html/n1xv-jordkabel-/-kraftkabel

Redigerat:
J JohanLun skrev:
Är det då så att man kan sätta en kopplad 3-fas säkring på 16 A i den bef undercetnralen, i en ny undercentral en JFB A och en 10A säkring (för eluttag och belysning) (edit) och en kopplad 3-fas 16A säkring till 3-fasuttaget.
Med brasklappen att jag kan ha missat något så "ja". Om det inte är ohemula avstånd eller hög förimpedans eller dylikt (som man i så fall måste räkna på; jag vet inte om vårt eget eldimprogram här fortfarande fungerar, men kolla) så är det rätt tänkt.

Dvs nedsäkrad matning till undercentral där du har JFB (anpassad för laddning, det beror på vilken laddare du har) samt säkringar för grupp samt tre-fas-uttag. Du kan då inte lasta både trefasuttaget och gruppledningen fullt samtidigt, men det behöver inte vara några problem.

Som du redan är inne på så är problemet med laddning av bilar snarare att de flesta ändå bara är max 11kW (dvs 16A trefas) så man behöver inte mer för en bil. Och har man två så blir det 32A vilket är större än man (typiskt) har som huvudsäkring så det faller på det.
J JohanLun skrev:
[länk]
I utförandet 5G2,5 så funkar den (antagligen) utmärkt.

Sedan så behöver inte kabelkostnaden vara det som knäcker en om det ändå inte är så långt och särskilt om man skall betala för någon annan att göra jobbet, så fundera på 6mm2 som läggs parallellt en vända till. Det förespråkas ofta här på forumet snarare än undercentraler med nedsäkrad matning. Som alltid så "beror det på."

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Med brasklappen att jag kan ha missat något så "ja". Om det inte är ohemula avstånd eller hög förimpedans eller dylikt (som man i så fall måste räkna på; jag vet inte om vårt eget eldimprogram här fortfarande fungerar, men kolla) så är det rätt tänkt.
Tack, jag är osäker på vilket program som avses. Jag bor i Sollentuna, osäker på hur långt från "min" transfomatorstation, men jag skulle tro att det ändå är nära jämfört med om man bor "på landet". Finns ett gigantiskt ställvärk ca 2-3 km bort (som ett tag hade en ständigt positionerad securitasbil vid grinden, så jag antar att det är något som är viktigt för fler än villorna).
Dvs nedsäkrad matning till undercentral där du har JFB (anpassad för laddning, det beror på vilken laddare du har) samt säkringar för grupp samt tre-fas-uttag. Du kan då inte lasta både trefasuttaget och gruppledningen fullt samtidigt, men det behöver inte vara några problem.
Nej, jag tänker att jag kan hålla koll så jag inte laddar bilar samtidigt som motorvärme eller liknande.
Som du redan är inne på så är problemet med laddning av bilar snarare att de flesta ändå bara är max 11kW (dvs 16A trefas) så man behöver inte mer för en bil. Och har man två så blir det 32A vilket är större än man (typiskt) har som huvudsäkring så det faller på det.
Just nu har jag en Zoe, som är en av få som klarar 22kw laddning. Men jag har ändå ställt ned min Easee laddare, jag har inget behov att ladda så snabbt.
I utförandet 5G2,5 så funkar den (antagligen) utmärkt.
Sedan så behöver inte kabelkostnaden vara det som knäcker en om det ändå inte är så långt och särskilt om man skall betala för någon annan att göra jobbet, så fundera på 6mm2 som läggs parallellt en vända till. Det förespråkas ofta här på forumet snarare än undercentraler med nedsäkrad matning. Som alltid så "beror det på."
Eftersom det är ~10 m från hus till hus och kabeln inte går spikrakt och elcentral sitter nån meter upp så räknar jag med att det är minst 13m kabel.

Jag har -host-host- kopplat ganska mycket el själv över åren, dock har jag hållit mig utanför elcentralen. Har en civilingenjörsutbildning och brukar läsa på innan jag gör nåt, så jag tror jag kan ta till mig tillräckligt för att lyckas göra jobbet själv.

Alternativet till undercentral är en 1.5mm2 enfaskabel ut till detta lilla friggebodsskjul. Det kanske räcker och blir ju billigast. Men det känns mer lockande att köra en något mer omfattande installation. Dock behöver inte framtidssäkras. Detta är just ett litet skjul, kanske släpar jag ut en svets, eller liknande, men det blir aldrig nåt "inrett". eller "uppvärmt".

Så, kör jag en budgetinstallation tror jag att jag kommer undan med 1500-2000. Då blir plötsligt en 6mm2 kabel rätt mycket dyrare totalkost och då faller jag nog tillbaka att det inte är värt det och kör en 1.5mm och en lampa i taket och ett uttag...

Hej, det är Eldim (https://sourceforge.net/projects/eldim/). Det jobbades även på en efterföljare för android, men jag vet inte hur det gick. Programmet är som sagt inte uppdaterat på länge men om det fortfarande går att köra så är det inte dumt.

Som du bor och med de avstånden så är det säkert inga problem. Så kör du som du tänkt.

(Och 22kW är som sagt 32A vilket blir 35A huvudsäkring. Har du det? Det är extremt ovanligt i en vanlig villa.)

Hmm. Civilingenjör, gjort elinstallationer själv, kan läsa hur man ska göra. För dyrt med en grövre kabel och anser att en budgetinstallation med 1.5mm2 bör räcka.

Alltså det är ju inte så att du bara kan säga nä jag tar en 1.5 istället för det är billigare. Du väljer liksom inte mellan 25w mot 60w lampa.

Nu kommer det säkert funka men ditt tankesätt är lite oroväckande. Framförallt om du tänkt så i dina övriga elinstalltionsjobb.

Kabeln ska inte bara klara av belastningströmmen utan även kunna skicka igenom rätt mängd ström för att lösa den säkring som skyddar kabeln vid ev kortslutning eller överbelastning.

• Gilla
grovspacklarn
  • Laddar…
K karkka skrev:
Hmm. Civilingenjör, gjort elinstallationer själv, kan läsa hur man ska göra. För dyrt med en grövre kabel och anser att en budgetinstallation med 1.5mm2 bör räcka.
Nej. Han skriver tydligt att han väljer mellan 2,5mm2 och 6mm2 när det gäller en undercentral.

Att dra 1,5mm2 till en "lampa" den korta biten är ju inget att orda om. Det skulle jag utan tvekan göra utan att räkna på det om jag bodde i "stan" vilket är fallet här.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
A
Hej, det är Eldim ([länk]). Det jobbades även på en efterföljare för android, men jag vet inte hur det gick. Programmet är som sagt inte uppdaterat på länge men om det fortfarande går att köra så är det inte dumt.

Som du bor och med de avstånden så är det säkert inga problem. Så kör du som du tänkt.

(Och 22kW är som sagt 32A vilket blir 35A huvudsäkring. Har du det? Det är extremt ovanligt i en vanlig villa.)
Det blev förändringar i beräkning av spänningsfall, kortslutningsströmmar som jordslutning/ikmin och ikmax där man använder 0,95/1,1 i spänningsfaktor nu. Vill minnas att man även räknade med 55c i begynnelsetemperatur i tabellerna för kabellängder i gamla handbok 421 utgåva 4. Det ger ju lite annorlunda kabellängder i så fall.
Man tar även höjd för att resistansen inte är likadan i mångtrådiga ledare som solida och flertrådiga m.m.
Jag kommer inte på om det är något av större magnitud som ändrats.

Det finns nog inget som talar för att det inte skulle bli minst lika säkra elinstallationer med de lite äldre metoderna. Det är mindre förändringar i det stora hela. Ohms lag gäller ju fortfarande.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
J
K karkka skrev:
Skulle du dra 6mm2 överallt i hela kåken? Fast det både blir klumpigt och dyrt?

6mm2 kabel kostar ca 3ggr mer än 2.5 och ca 6ggr mer än 1.5mm2. Om det inte behövs, varför ska jag?
K karkka skrev:
Alltså det är ju inte så att du bara kan säga nä jag tar en 1.5 istället för det är billigare. Du väljer liksom inte mellan 25w mot 60w lampa.
1.5mm2 lär väl räcka gott på en 60W lampa?
K karkka skrev:
Nu kommer det säkert funka men ditt tankesätt är lite oroväckande. Framförallt om du tänkt så i dina övriga elinstalltionsjobb.
Vaddå? Att säkra av och dimensionera kabel beroende på behov?
K karkka skrev:
Kabeln ska inte bara klara av belastningströmmen utan även kunna skicka igenom rätt mängd ström för att lösa den säkring som skyddar kabeln vid ev kortslutning eller överbelastning.
Jo, nu var ju detta precis det frågan gällde. Om det var OK att säkra av och dra en klenare kabel.

Att jag sen inte kan reglerna eller vad som är normalt sätt att koppla betyder ju inte att jag inte förstår ellära.
Jag har haft elektriker hemma och gjort om elcentral och dragit om endel el, en kille räknade lite snabbt på kablar, men jag skulle säga att de jag tror 3-4 olika "gubbar" jag haft här hemma verkar kört på det som man normalt gör utan att räkna på utlösningsvillkor och avstånd från transfomator osv. Om man inte ligger på gärsgårn så antar jag att det sättet funkar att tänka.

Skulle jag missbedömt mitt behov och ser att jag vill ha en kraftigare fast elbilsladdare så får jag dra en ny kabel. Min bedömning är att jag inte kommer ha behov av mer än en bil efter det att barnen flyttat hemifrån och att elbilar fram till dess kommer vara såpass dyra att barnen själva inte kommer köpa det som första bil. Jag hoppas jag kan bo kvar i huset till min ålderdom. Om nästa ägare får dra 6mm2 kabel den dagen hen vill ladda sin bil där må det vara hänt?

Hej, det är Eldim ([länk]). Det jobbades även på en efterföljare för android, men jag vet inte hur det gick. Programmet är som sagt inte uppdaterat på länge men om det fortfarande går att köra så är det inte dumt.
Ah, laddat hem och testat runt lite. Den verkar nästan alltid säga "Kabellängden är inte lämplig då totala spänningsfallet uppgår till: x,xx%" med ganska standard settings...
Tack, ja, det låter väl rimligt...
Jag har 25A, iom vi har effektavgift skiljer inget på vilken huvudsäkring man har, när jag installerade min laddare så bytte han upp huvudsäkringen. Att jag sen ställt ned laddaren är ju en annan femma...

Jag skulle faktiskt kunna göra en kompromiss, dra en 2.5mm 5G kabel men bara använda 1 fas och säkra av med 10A. Det räcker för behovet jag har nu och jag kan, om jag vill, säkra upp till16A och lägga till faser senare. Utan att byta kabel.

Nej. Han skriver tydligt att han väljer mellan 2,5mm2 och 6mm2 när det gäller en undercentral.

Att dra 1,5mm2 till en "lampa" den korta biten är ju inget att orda om. Det skulle jag utan tvekan göra utan att räkna på det om jag bodde i "stan" vilket är fallet här.
Textdiskussion om kabelstorlek för bygge av friggebod, ingen specifik nämning av 2,5 mm i det visade stycket.

Vart i detta sista stycke som han skrev, som jag refererar till i mitt inlägg skriver han 2,5mm?

J JohanLun skrev:
Skulle du dra 6mm2 överallt i hela kåken? Fast det både blir klumpigt och dyrt?

6mm2 kabel kostar ca 3ggr mer än 2.5 och ca 6ggr mer än 1.5mm2. Om det inte behövs, varför ska jag?

1.5mm2 lär väl räcka gott på en 60W lampa?

Vaddå? Att säkra av och dimensionera kabel beroende på behov?

Jo, nu var ju detta precis det frågan gällde. Om det var OK att säkra av och dra en klenare kabel.

Att jag sen inte kan reglerna eller vad som är normalt sätt att koppla betyder ju inte att jag inte förstår ellära.
Jag har haft elektriker hemma och gjort om elcentral och dragit om endel el, en kille räknade lite snabbt på kablar, men jag skulle säga att de jag tror 3-4 olika "gubbar" jag haft här hemma verkar kört på det som man normalt gör utan att räkna på utlösningsvillkor och avstånd från transfomator osv. Om man inte ligger på gärsgårn så antar jag att det sättet funkar att tänka.

Skulle jag missbedömt mitt behov och ser att jag vill ha en kraftigare fast elbilsladdare så får jag dra en ny kabel. Min bedömning är att jag inte kommer ha behov av mer än en bil efter det att barnen flyttat hemifrån och att elbilar fram till dess kommer vara såpass dyra att barnen själva inte kommer köpa det som första bil. Jag hoppas jag kan bo kvar i huset till min ålderdom. Om nästa ägare får dra 6mm2 kabel den dagen hen vill ladda sin bil där må det vara hänt?

Ah, laddat hem och testat runt lite. Den verkar nästan alltid säga "Kabellängden är inte lämplig då totala spänningsfallet uppgår till: x,xx%" med ganska standard settings...

Tack, ja, det låter väl rimligt...

Jag har 25A, iom vi har effektavgift skiljer inget på vilken huvudsäkring man har, när jag installerade min laddare så bytte han upp huvudsäkringen. Att jag sen ställt ned laddaren är ju en annan femma...

Jag skulle faktiskt kunna göra en kompromiss, dra en 2.5mm 5G kabel men bara använda 1 fas och säkra av med 10A. Det räcker för behovet jag har nu och jag kan, om jag vill, säkra upp till16A och lägga till faser senare. Utan att byta kabel.
Du kan inte kompromissa alls utan det här arbetet kräver behörighet och det är då elektrikern som får kompromissa

J
K karkka skrev:
Vart i detta sista stycke som han skrev, som jag refererar till i mitt inlägg skriver han 2,5mm?
Du har valt och bara läsa ett av inläggen. Du har missförstått helt. Om jag INTE sätter en undercentral så kommer jag att gå på det som kostar allra minst vilket är en lampa i taket och en utanför. Det är "basbehovet" och för det räcker 1.5mm2, ingen undercentral, bara en 10A säkring i den bef elcentralen.

J JohanLun skrev:
Har byggt en enklare friggebod, slang för el finns redan nedgrävd till ett annat "uthus" med egen undercentral (25A, 3-fas, 6mm2 kabel dit).

Behovet är egentligen belysning och ett "motorvärmaruttag" (eller för enklare elverktyg).

Men jag tilltalas av möjligheten att sätta ett 3-fas uttag...
Jag väljer altså mellan
J JohanLun skrev:
Om jag drar 6mm2 kabel så blir det nog ca 12-15m kabel som är rätt dyr.
Eller, åxå 3-fas;
J JohanLun skrev:
Funderar om 2.5mm2 skulle räcka, men då lär man väl behöva säkra ned i den befintliga undercentralen och sätta en JFB i den nya undercentralen?
Om jag INTE sätter en undercentral så kan jag gå på ett riktigt budgetalternativ, en enfas 1.5mm2 kabel vilket täcker det lägsta behovet jag har, en lampa i taket och ett uttag för att typ underhållsladda ett 12v bilbatteri. Skjulet inrymmer en plats för en gammal hobby-veteran-bil.
J JohanLun skrev:
Alternativet till undercentral är en 1.5mm2 enfaskabel ut till detta lilla friggebodsskjul. Det kanske räcker och blir ju billigast. Men det känns mer lockande att köra en något mer omfattande installation. Dock behöver inte framtidssäkras. Detta är just ett litet skjul, kanske släpar jag ut en svets, eller liknande, men det blir aldrig nåt "inrett". eller "uppvärmt".
Passusen svets kommer inte funka med 1.5mm kabel, jag kommer aldrig svetsa i skjulet, men isf utanför. Jag kan svetsa nån annanstans om jag har 1.5mm kabel, då jag vet att det inte funkar.

Jag tycker själv att detta är relevanta frågeställningar. Visst kan man få ha åsikten att man ska ha behörig elektriker till allt och alltid ta hängslen, livrem och dimensionera för att kunna ladda en elbil med 25A. Men många av oss vill veta vilka alternativ som finns, och jag tycker det är intressant att lära mig hur man ska tänka i detta... Därav är jag tacksam för lars-stefans svar - de lär mig något. Ibland inser jag att jag har fel i hur jag tänkt, att jag ska ta in hjälp. Ibland vet jag svaret på frågor och behöver inte ställa dem i forum. Denna fråga skulle jag kunna googla, chat-gpta och läsa mig till, eller fråga någon jag känner som kan detta eller har behörighet - jag har några jag kan fråga men som inte jobbar med det längre så de vill nog slippa att göra jobb åt alla de känner...

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
J
G grovspacklarn skrev:
Du kan inte kompromissa alls utan det här arbetet kräver behörighet och det är då elektrikern som får kompromissa
Att göra arbetet kräver behörighet. Att kompromissa med hur det kan dimensioneras och resonera om det på ett forum kräver INTE behörighet.

Som jag skrev, jag har haft elektriker hemma - de har varit vad jag kan bedöma duktiga. Ingen tror jag haft egen behörighet. Jag har kunnat diskutera och de har varit pragmatiska med att de sett och vet att jag dragit en hel del el själv. Ingen av dem har haft nåt att anmärka på och då har jag som sagt varit öppen för kommentarer och kritik.

Jag tycker heller inte att folk som inte har någon aning om vad de gör ska koppla el - men det finns trots allt många därute som gör bättre jobb än många elektriker som på pappret får göra jobben.

J JohanLun skrev:
Att göra arbetet kräver behörighet. Att kompromissa med hur det kan dimensioneras och resonera om det på ett forum kräver INTE behörighet.

Som jag skrev, jag har haft elektriker hemma - de har varit vad jag kan bedöma duktiga. Ingen tror jag haft egen behörighet. Jag har kunnat diskutera och de har varit pragmatiska med att de sett och vet att jag dragit en hel del el själv. Ingen av dem har haft nåt att anmärka på och då har jag som sagt varit öppen för kommentarer och kritik.

Jag tycker heller inte att folk som inte har någon aning om vad de gör ska koppla el - men det finns trots allt många därute som gör bättre jobb än många elektriker som på pappret får göra jobben.
Att räkna på lite grejerna är inte särskilt svårt men det är ett hantverk också att montera rätt. Jämför gärna med våtrum, men misstag medför direkt livsfara istället för lite mögel...

J
G grovspacklarn skrev:
Att räkna på lite grejerna är inte särskilt svårt men det är ett hantverk också att montera rätt. Jämför gärna med våtrum, men misstag medför direkt livsfara istället för lite mögel...
Här på forumet finns flera duktiga och som jag förstår behöriga elektriker som svarar på frågor utan att skriva folk på näsan att de måste vara behöriga.

Jag är av uppfattningen att det är bättre att informera om hur man ska utföra ett arbete än att säga att det är förbjudet. Folk kommer ändå koppla själva. Då är det bättre att det blir rätt.

Du har ju, efter att slarvigt läst nåt av mina inlägg här, väldigt svårt att avgöra om jag har förståelse och handlag att kunna koppla el själv. Det är trist när inläggen handlar om detta istället för hur en bra elinstallation görs.

Jag vill gärna förstå hur saker ska vara kopplade och även i de fall jag lejt bort jobbet vill jag förstå om det blivit rätt gjort. Både för att jag vill lära mig och för att jag lärt mig att alla man lejer in för att göra nåt har inte koll på hur det ska göras.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.