Hej,
Fått hem en sol och vindsensor till markisen.
När jag öppnar för att titta på anslutningen, så är det jättetrångt. En 3x1.5mm2 kabel kommer definitivt inte att få plats. Dessutom är det bara anslutning för nolla och fas, eftersom apparaten är dubbelisolerad.
Jag lutar mot att sätta upp ett eluttag på vinden.
Sedan monterar jag ett sladdställ med platt kontakt på vindsensorn. Den platta kontakten kan man sticka in under takfoten för anslutning till det nyuppsatta eluttaget.
Fått hem en sol och vindsensor till markisen.
När jag öppnar för att titta på anslutningen, så är det jättetrångt. En 3x1.5mm2 kabel kommer definitivt inte att få plats. Dessutom är det bara anslutning för nolla och fas, eftersom apparaten är dubbelisolerad.
Jag lutar mot att sätta upp ett eluttag på vinden.
Sedan monterar jag ett sladdställ med platt kontakt på vindsensorn. Den platta kontakten kan man sticka in under takfoten för anslutning till det nyuppsatta eluttaget.
Tack,
Men det finns faktiskt en kabel till. Motorn kom med 5m kabel, som är rätt smidig, RK. Om jag klipper av 2m till vindsensorn, så går allt ihop!
Är det något i reglerna som förbjuder ett sånt förfarande?
Motorns kabel borde tåla UV och utomhusbruk, eftersom den redan exponeras utomhus.
Men det finns faktiskt en kabel till. Motorn kom med 5m kabel, som är rätt smidig, RK. Om jag klipper av 2m till vindsensorn, så går allt ihop!
Är det något i reglerna som förbjuder ett sånt förfarande?
Motorns kabel borde tåla UV och utomhusbruk, eftersom den redan exponeras utomhus.
Den kabeln lär vara 0,75 kvmm. Normalt ska fasta installationer vara gjorda med minst 1,5 kvmm. Kabeln till motorn räknas som en anslutningskabel.
Visst kan man argumentera att Solirisen är en apparat som ansluts med flexibel kabel men det ser i mitt tycke också fult ut.
Visst kan man argumentera att Solirisen är en apparat som ansluts med flexibel kabel men det ser i mitt tycke också fult ut.
Tack igen,
Jag bedömer att 0.75 faktiskt är OK i det här fallet. Kabeln är fritt förlagd med kortaste väg till dosan. Då blir inte temperaturhöjningen i kabeln vid kortslutning farlig (13A kontnuerligt). Den fria förläggningen gör att man inte når till kritisk antändningstemperatur.
Min värmepanna hade 0.75 på korta kablar säkrade med 10A.
Sedan blir den synliga förläggningen endast några dm!
Vad tror ni om resonemanget?
Jag bedömer att 0.75 faktiskt är OK i det här fallet. Kabeln är fritt förlagd med kortaste väg till dosan. Då blir inte temperaturhöjningen i kabeln vid kortslutning farlig (13A kontnuerligt). Den fria förläggningen gör att man inte når till kritisk antändningstemperatur.
Min värmepanna hade 0.75 på korta kablar säkrade med 10A.
Sedan blir den synliga förläggningen endast några dm!
Vad tror ni om resonemanget?
Såhär ser eländet ut.
Sedan ska vindgivaren upp strax under takfoten på vårt tvåvåningshus.
Att ansluta en installationskabel, stående på en stege är garanterat tråkigt.
Men det srår ju made in France på utrustningen.
Sedan ska vindgivaren upp strax under takfoten på vårt tvåvåningshus.
Att ansluta en installationskabel, stående på en stege är garanterat tråkigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men det srår ju made in France på utrustningen.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Den brukar man ansluta med en kort stump anslutningskabel typ ÖLFLEX 2x0,75 eller liknande som sedan går till en kopplingsdosa med dragavlastning. Till den dosan drar man 3G1,5. Se till att dosan är lämplig klass och material för där den kommer att sitta.
Tack, det är planen. Markisen kommer med 5m kabel, jag ska använda 2m av markisens kabel.
Markis och vindgivare sitter strax under takfoten, så dosan får sitta inne på vinden. Det blir inte mer än 3-4dm sladd utomhus.
Då kan jag dessutom ansluta vindgivarens kabel vid köksbordet. Det är lättare att göra ett bra jobb när man sitter ner.
Markis och vindgivare sitter strax under takfoten, så dosan får sitta inne på vinden. Det blir inte mer än 3-4dm sladd utomhus.
Då kan jag dessutom ansluta vindgivarens kabel vid köksbordet. Det är lättare att göra ett bra jobb när man sitter ner.
Klicka här för att svara
