Nej, låter som nåt missförstånd.

öringen skrev:
Kan väl nämna att firman vill ha nästan 19 000:- för att sätta upp dessa lampor och tre uttag. Kan nämna att det inte handlar om några stora utrymmen så det är inga långa sträckor att dra kabel. Strömmen finns framdragen till ladan och inga centraler eller liknande skall sättas upp.
Verkar det rimligt?
Låter helt orimligt.
Ca: 2000 kr för material och en hel arbetsdag blir ju sammanlagt ca: 6500 kr inkl. moms. Om man räknar med två arbetsdagar blir det ca: 12000 kr, det är svårt att uppskatta tiden utan att veta hur det ser ut. Antingen har de en otroligt hög timpeng eller så mycket att göra att de egentligen inte hinner med ditt jobb och har tyckt att det det inte är värt att ta det för mindre. Byt firma!

Japp. Hade själv räknat med ca5000:- inkl moms. Blev lite smått fundersam när offerten damp ner.
Får väl kolla med fler firmor nästa vecka

Redigerat:
Har någon varit ute och tittat?
Ring och fråga hur de räknat.
Jag gjorde många liknande jobb när jag var elmoj och spika upp 25 m EKK och lite lyse i ett uthus tar en halvdag, kanske en hel dag om det är bökigt.

Ja det var en på plats och tittade

Jag ser två möjligen tre förklaringar, de har blandat ihop det med något annat, du har en gammal central+matning de vill byta, eller så vill de helt enkelt inte ha jobbet.

Är det någon som kan säga på ett ungefär vad kabeln bör kosta per meter om jag väljer att firman får ta med själv. Även vad en strömbrytare och ett uttag bör kosta hos elektrikern. Antar att uttagen skall vara med lock på.
Just för att kunna jämföra lite vad jag kan tjäna på att köpa materialet själv.

Kolla på elbutik.se

Kabeln bör vara EKLK eller EQLQ 3G1.5

Uttag, dosor, strömbrytare etc bör ha kapslingsgrad IP54 eller högre. Armaturer skall vara D-märkta.

Tack.
Vad kan jag räkna med att elektrikern tar per meter för eklk kabel. Förstår att det skiljer mellan olika firmor, men mellan tummen och pekfingret

Typ 40 kr/m

Jag tar 31 kr/m inkl. moms för EQLQ 3G1.5 och 24 kr/m om EXLQ Plus duger, den blir inte lika snygg att klamma men är lika bra föreskriftmässigt som EQLQ.

Det är bra grejer. Dock borde du ta en armatur som har IP 44 eller mer. Det är inte säkert det krävs men eftersom dina andra apparater är IP 44 så borde armaturen vara minst lika kapslad.
Fast som sagts tidigare, hör med elektrikern först, du kanske inte hittar någon som vill koppla in grejer som du köpt själv.

Den finns i två varianter ip20 och ip57 jag tänker mig den sistnämda

Ok, då ser jag inget fel med det du valt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.