Hejsan,
Håller på bygger hus i utlandet och elektrikerna har inte installerat någon jordfelsbrytare än.
De sa att det inte behövdes, men eftersom jag vill vara på den säkra sidan så vill jag ha en.
Jag tänkte köpa en här i Sverige och ta med.
Har ni några tips på jordfelsbrytare för denna elcentral?
2-pol eller 4-pol? Vad är skillnaden?
Huset har 3-fas anslutning...
Tacksam för hjälpen!
Håller på bygger hus i utlandet och elektrikerna har inte installerat någon jordfelsbrytare än.
De sa att det inte behövdes, men eftersom jag vill vara på den säkra sidan så vill jag ha en.
Jag tänkte köpa en här i Sverige och ta med.
Har ni några tips på jordfelsbrytare för denna elcentral?
2-pol eller 4-pol? Vad är skillnaden?
Huset har 3-fas anslutning...
Tacksam för hjälpen!
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
jag skulle avråda från att köpa här för att ta med. Du vet inget om hur elsystemet ser ut i landet ifråga. Och elektrikern som du förhoppningsvis anlitar för att sätta in den kanske inte känner igen materialet som görs för det svenska systemet. Finns en del möjligheter till fel.
Att montera en jordfelsbrytare ger flera möjligheter till felkopplingar som är direkt akut livsfarliga. Och dessutom lite oväntade för den som inte har full koll på vad han håller på med. Typ "hur kunde huset brinna ned för att jag råkade glömma en tråd???", vilket inträffar lite då och då.
Att montera en jordfelsbrytare ger flera möjligheter till felkopplingar som är direkt akut livsfarliga. Och dessutom lite oväntade för den som inte har full koll på vad han håller på med. Typ "hur kunde huset brinna ned för att jag råkade glömma en tråd???", vilket inträffar lite då och då.
Klicka här för att svara