Byggahus.se
TF83
Hejsan!

Har behövt rivit bort en av våra gammal vedspisar och har även reglat nytt bjälklag, som skall fyllas med träfiberisolering.
Men hur kan man göra i facket som får natursten som "trossbotten"? Har fått lite olika tips, men de flesta menar att man bara kan lägga vind duk och sedan samma isolsering som övriga golvet då det är mitt i huset och stenarna är snustorr? Jag funderade även på om ett alternativ kan vara att fylla det med lättklinkers kulor typ 12-20? Eller är det för kasst lamda värde på dem tro?

Har inga riktiga bilder nu när det är klart, men lägger ut någon så man kansk får ett humm om vad jag menar.. här har vedspisen stått, och nu är det renskottat tills själva naturstenen som murstocken står på, och det är även reglat.
fa0ZFAm.jpg

Principen kan ses i ett annat rum där vi har vedspis kvar, men där det också ska isoleras "mot natursten".
z6jZC8r.jpg

S
Är det bara träbjälklag du ska ha
Lecakulor är bra om det inte ska bära något , går att gjuta på med en duk emellan

Det är inte många isoleringsmaterial som samtidigt kan ligga mot sten och trä. Lecakulor kan fungera. Markskivor av mineralull går bra att använda om ni fuktisolerar mot träreglarna, som ni gjort delvis.

TF83
Tack för svar! :)
På bilderna ovan är det inte helt klart än, jag hade inga nyare bilder tyvärr, idag är det reglat även över naturstenen så att säga, så det är facken som har natursten i sig som skall fyllas med något isolerande.

Sedan kommer vanlig golvspån och trägolv läggas på reglarna, se eventuell leca kommer ej bära upp något. Har du någon koll på hur pass bra lecakulor är om man jämför med "vanlig" isolering kanske?

På nedersta bilden som jag la upp, vid vedspisen som skall vara kvar så tänkte jag gjuta upp med Eps-Betong varm på påse, men jag tyckte det vart lite väl stort fack att gjuta för hand på den ytan som den övre bilden visar (och dyrare), där av att jag funderade på att fylla det med leca eller någon annan typ av isolering.

Lecasten har ett isoleringsvärde på mellan 1/4 till 1/3 av mineralull. Jag misstänker att samma gäller för lösa lecakulor också. I det här fallet tycker jag den skillnade är försumbar.

TF83
Tack så mycket för informationen! :)
Jag tar nog och fyller det med lecakulor, det funkar alldeles säkert till belåtenhet på den lilla plätten av rummet det till trotts blir. Sen ska även en 3,5 meter lång garderob stå där sen så det är ju inget man direkt kommer gå på i första taget heller, så skulle golvet bli lite kallare just där så har det ingen större betydelse.

Bara ett litet PS. Att golvet känns kallt att gå på beror också i hög grad på golvmaterialet och dess värmeledande förmåga. Sten är alltid kallt, hur mycket isolering du än har. Det stjäl värme från fotsulorna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.