9 314 läst ·
77 svar
9k läst
77 svar
Vilken isolering är att föredra mellan takstolarna.
Ja vad du har i åtanke är totalt orelevant då du skriver rena felaktigheter och det var du som tog upp Hunton som en spånskiva på utsidan av en stomme vilket är helt fel benämning..Rabbithole skrev:
Jag har Pavatex Isolair i åtanke när jag pratar om spånskiva som alternativ till utegips. Det är inte en vanlig spånskiva i den bemärkelsen men min avsik är att man skall förstå de grundläggande fysikaliska principerna. Sen finns det en mängs olika kombinationer som fungerar bra, så länge man har ordning på fysikens lagar.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 333 inlägg
Kalla den vad du vill, i Huntons sortiment är t.ex. Hunton vindtät lämplig. Oavsett finns det alternativJ Jansson69 skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 333 inlägg
Hunton Vindtät är inte en Asfaltsboard. Vad är den då? Granflisskiva eller vad ska vi kalla den generiska termen av diffusionsöppna träbaserade skivor?J Jansson69 skrev:
Jag tycker specifika begrepp och termer eller handelsnamn är ganska ointressant för det viktiga är de fysiska egenskaperna
Enligt vem är inte en Hunton Vindskydd en Asfaltsboard?Rabbithole skrev:
Men du är den enda som kallar en Asfaltsboard spånskiva och då måste du väl förstå att du har fel..
Gå in i vilken trävarubutik du vill och fråga efter en spånskiva så kommer du aldrig få en Hunton vindskiva i handen då det är en Asfaltsboardsskiva..
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 333 inlägg
Detta är ett ämne jag råkar behärska tämligen väl. Om det är någon som avsiktligt saboterar tråden (Troll) är det Du, som börjar med att försöka underminera @Mikael_L för en petitess i en felbenämning i en annars utomordentligt väl utförd beskrivning om vad som är viktigt att beakta när det gäller byggnadsfysik.J Jansson69 skrev:
Den som kräver 100% korrekturläst underlag bör hålla sig till fackliteratur.
(Fast även där finns det felaktigheter hit och dit)
Nej det är ingen petitess när man såsom Mikael ger sig in och doktorerar och skriver spaltmeter efter spaltmeter och inte har koll på materialen..Rabbithole skrev:
Detta är ett ämne jag råkar behärska tämligen väl. Om det är någon som avsiktligt saboterar tråden (Troll) är det Du, som börjar med att försöka underminera @Mikael_L för en petitess i en felbenämning i en annars utomordentligt väl utförd beskrivning om vad som är viktigt att beakta när det gäller byggnadsfysik.
Likaså du som påstår att Hunton vindskiva inte är en Asfaltsboard gång på gång utan att ha några belägg för det, så är det någon som trollar och är ett troll så är det du!
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 333 inlägg
Den innehåller inte asfalt. Enkelt va?J Jansson69 skrev:Enligt vem är inte en Hunton Vindskydd en Asfaltsboard?
Men du är den enda som kallar en Asfaltsboard spånskiva och då måste du väl förstå att du har fel..
Gå in i vilken trävarubutik du vill och fråga efter en spånskiva så kommer du aldrig få en Hunton vindskiva i handen då det är en Asfaltsboardsskiva..
Jag kanske använder begreppet spånskiva lite för generellt. Ska tänka mig för framöver
Gör det inte läs ovanstående inlägg och återkom!Rabbithole skrev:
Det innehåller 11.3% råasfalt kan jag tala om för dig!
Du har så mycket fel och aldrig kan inse det, det gör dig till ett troll.
Redigerat:
Jansson69 är en användare som jag har på min 10st användare korta ignore-lista.
Så att jag slipper se vad han skriver.
Men nu börjar jag alltmer ana att det pågår något i den här tråden som jag inte har koll på, så jag öppnar några inlägg på måfå och inser att han angriper mig på något sätt (igen).
Nu orkar jag vare sig hålla på och läsa allt, och inte heller lägga tid på att gå i svaromål.
Men om det är något som någon annan undrar över, om jag varit otydlig, eller kanske haft fel, så får ni jättegärna ställa frågan rakt upp och ner här i tråden, för det läser jag ju.
Och kommer att svara.
Jag känner bara att jag antagligen bör berätta detta, för troligen verkar tråden konstig för den som läser alla inlägg, jansson kanske har ställt någon fråga till mig som jag inte har besvarat, t.ex.
Så att jag slipper se vad han skriver.
Men nu börjar jag alltmer ana att det pågår något i den här tråden som jag inte har koll på, så jag öppnar några inlägg på måfå och inser att han angriper mig på något sätt (igen).
Nu orkar jag vare sig hålla på och läsa allt, och inte heller lägga tid på att gå i svaromål.
Men om det är något som någon annan undrar över, om jag varit otydlig, eller kanske haft fel, så får ni jättegärna ställa frågan rakt upp och ner här i tråden, för det läser jag ju.
Och kommer att svara.
Jag känner bara att jag antagligen bör berätta detta, för troligen verkar tråden konstig för den som läser alla inlägg, jansson kanske har ställt någon fråga till mig som jag inte har besvarat, t.ex.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 333 inlägg
Om du nu inte har använt Hunton och ändå går så tvärsäkert och både kallar skivan med fel benämning, påstår saker som inte är sanna som att den inte innehåller asfalt och allmänt är trotsig.Rabbithole skrev:
Ser du då inte att du gör bort dig totalt?
Redigerat:
Summa sumarum Mikael skriver felaktigheter efter ett tag kommer någon in och försvarar dessa (Rabbithole) och kommer med egna felaktigheter som leder till långa helt onödiga diskussioner men till slut så visas ändå sanningen genom att någon vågar bemöta dessa forum veteraner.
Jag diskuterar och skriver om hur vi bygger hus i Sverige för det är där TS bor..J JohanLun skrev:
Tror inte att någon i tråden har en susning om världens alla byggsätt så det faller på sin orimlighet att påstå det i efterhand att det var det man menade..