9 310 läst ·
77 svar
9k läst
77 svar
Vilken isolering är att föredra mellan takstolarna.
Läs inlägg #31 och länken i den och läs vad Mikael skriver så ser du fort vad som inte stämmer om du kan något om byggnation.ahlmat0 skrev:
Han är väldigt duktig på skriva och argumentera men oj så allvarligt fel han har skrivit, men det är inte många som vågar bemöta vissa skribenter..
Jag har inte läst detta tillräckligt många gånger för att förstå vad du menar är fel, men länken du lade in är ju jättebra för den som vill bygga diffusionsöppet - det är svårt att själv hitta produkter som passar bra ihop för detta då de ofta inte finns hemma på de stora byggvaruhusen.J Jansson69 skrev:
Du bygger en konstruktion helt enligt de senaste rönen, inget konstigt alls.A Agu1234 skrev:
Det kommer bli kalasbra resultat, lätt att få det bra från början till slut.
Huset ska vara uppvärmt permanentboende, jag skulle inte tveka en sekund på att välja ångspärr mot insidan av vägg och tak.
Jag skulle antagligen valt vindduk mot utsidan, bakom spikläkten för panelen, men utegips, asfaboard är t.ex. två st andra möjliga val. Själv satt jag asfaboard när jag byggde garaget och vindduk på huset, jag kan inte riktigt motivera dessa val, båda var bra, men jag ville kanske bara prova något annat på garaget.
Men jag skulle nog inte köra på asfaboard igen, svårare att få vindtätt.
Du har råspont på taket, så jag antar att du har underlagspapp och sen bandtäckt plåt på den.
Det är ju bra och robust.
Men vilken isolering du ska spruta i taket har jag inte så stora åsikter om, jag tror att samtliga val funkar rätt bra.
Jag skulle ta ett snack med entreprenören om att man vill ha ett formstabilt resultat, dvs som inte sjunker med åren.
Det jag har sett av sprutad ekofiber har väl inte riktigt impat på mig, om jag så bara tappar ett litet kabelavskal på en sådan vind så sjunker det djupt ner.
Men då har de kanske sprutat otroligt fluffigt (kanske för att få ett beställt djup med minsta materialåtgång, vad vet jag).
Du får bättre lambdavärde om de sprutar in mer isolering och packar det mer, så det kanske kan vara värt att ta ett snack om vad de kan åstadkomma och hur mycket mer det i så fall kostar
Här i inlägg #27 beskriver han ångbroms på utsidan vilket är helt fel, det sitter på insidan alltså den varma sidan i våra bostäder..
Och det blir tydligt att han inte har kunskap utan bara googlar fram då detta sker upprepat i inläggen
Men detta sker systematiskt att Mikael_L skriver i ämnen där han inte är verksam utan vad jag förstår är han elektriker, han har googlat och använt AI för mycket och saknar kunskapen och förståelse för dom olika begreppen i detta ämne detta syns tydligt om man läser det han skriver och man har kunskapen..
Men han får som vanligt med sig många då han är duktig på skriva och argumentera, anledningen att jag valde att att poängtera felen är att ingen ska lyssna på hans berättelser för att sedan göra fel i sina projekt..
Ta tex. inlägg# 29Mikael_L skrev:
Helt fel som Mikael skriver både åldersbeständig plast och ångbroms är tätningar som SKA sitta på den varma sidan av ett hus (insidan) och ingett annat!Mikael_L skrev:
Och det blir tydligt att han inte har kunskap utan bara googlar fram då detta sker upprepat i inläggen
Men detta sker systematiskt att Mikael_L skriver i ämnen där han inte är verksam utan vad jag förstår är han elektriker, han har googlat och använt AI för mycket och saknar kunskapen och förståelse för dom olika begreppen i detta ämne detta syns tydligt om man läser det han skriver och man har kunskapen..
Men han får som vanligt med sig många då han är duktig på skriva och argumentera, anledningen att jag valde att att poängtera felen är att ingen ska lyssna på hans berättelser för att sedan göra fel i sina projekt..
Redigerat:
Inlägg #51 var menat som svar på ditt men nu hann någon i mellan..J JohanLun skrev:
För de hus där man vet åt vilket håll fukttransporten via diffusion går (för uppvärmda hus i Sverige är det alltid från insidan mot utsidan), så brukar man köra med en tumregel att varje skikt som bromsar diffusion ska vara 5 ggr mer diffusionöppet än det förra.J JohanLun skrev:
Så har man på insidan en ångbroms med sd = 5 meter, så ska nästa skikt mot utsidan ha sd = max 1 meter, och ju fler skikt desto svårare blir det att få till det hela bra.
I princip kan ju även ytterväggens panel liksom skivmaterial inne (med kanske tapeter eller färg på) ses som ett av de skikt som fukten ska ta sig genom.
Men ofta ventilerar man bakom panelen på utsidan, och på insidan är vi ofta ute efter ganska högt ånggenomgångsmotstånd, så det löser sig väl typ lite av sig självt.
Men 5ggr, det är ju en tumregel, som har en del marginal, men det är bra att sträva att uppnå minst det i vilket fall.
ångtätheten kan också anges med en enhet som är ånggenomsläpplighet/meter
20×10³ s/m är 10 gånger mer diffusionsöppet än 200×10³ s/m
sd är en enhet som betyder att det angivna värdet (i meter) betyder att materialet släpper genom vattenånga lika snabb som den tjockleken på stillastående luft.
dvs sd = 5 betyder att 5 meter stillastående luft transporterar lika mycket vattenånga genom diffusion, som det material (en duk, en spånksiva etc) som har sd=5m.
En lekmans åsikt: Du kan köra vilken isolering du vill, ta den som ger mest fördelar och fungerar bäst över tid! Mineralull brukar vara billigast och är lättinstallerat till rätt densitet. Du kan be dem installera med samma densitet som i väggar så får du lite bättre isolervärde och garanterat ingen sättning!A Agu1234 skrev:
Både ångspärr eller ångbroms fungerar.
jag har själv satt isover vario xtra, det är en variabel ångbroms. Jag har läst och fallit för marknadsföringen för variabla ångbromsar, de ger en lägre risk för fuktproblem i isoleringen än både ångspärr och ångbroms då de stänger ångtransporten då det behövs och tillåter torkning inåt.
I slutändan är installationen viktigare än vilken produkt du använder, att det är tätt är viktigast!
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 329 inlägg
Tycker @Mikael_L gör en ganska gedigen beskrivning här.
Det är bara ångbromsen utanpå som inte riktigt är vanlig men man använder ofta vindduk, spånskiva, madonit eller utegips innan panelens luftspalt.
Något som jag gillar med luftspalt bakom panelen är just det att man kan måla panelen med valfri färg, eller sätta plåt etc. Utan att det påverkar väggens fuktegenskaper.
Man kan även bygga en vägg diffusionstät, t.ex. med PIR skivor mellan två murar eller regelverk. Då har man blockerat fukttransport åt båda hållen, men det ställer då krav på att det innanför och ytanför kan torka åt sitt håll.
Gipsskivor är oftast tillräckligt diffusionstäta för att duga som ångbroms men skarvar och i hörnen kan rörelser spricka så det är mycket enklare att förlita sig på en duk som tejpas i skarvarna.
Enda fördelen med material som kan "buffra" fukt är att det blir mindre koncentration på ytan om det skulle bli någon tillfälligt ökad fuktbelastning.
Vill man bygga ekologiskt med naturliga material är Hampa en favorit hos mig då den har ett naturligt rötskydd, brinner dåligt och i lösull inte är populärt hos gnagare.
Skivor är alltid trevligt då dom inte sjunker ihop.
I gamla hus får man ha koll på konvektion, fukttransport, belastning och köldbryggor som kan skapa lokal kondens lite här och var. Om man har kondens någonstans måste det kunna torka ut.
Det är bara ångbromsen utanpå som inte riktigt är vanlig men man använder ofta vindduk, spånskiva, madonit eller utegips innan panelens luftspalt.
Något som jag gillar med luftspalt bakom panelen är just det att man kan måla panelen med valfri färg, eller sätta plåt etc. Utan att det påverkar väggens fuktegenskaper.
Man kan även bygga en vägg diffusionstät, t.ex. med PIR skivor mellan två murar eller regelverk. Då har man blockerat fukttransport åt båda hållen, men det ställer då krav på att det innanför och ytanför kan torka åt sitt håll.
Gipsskivor är oftast tillräckligt diffusionstäta för att duga som ångbroms men skarvar och i hörnen kan rörelser spricka så det är mycket enklare att förlita sig på en duk som tejpas i skarvarna.
Enda fördelen med material som kan "buffra" fukt är att det blir mindre koncentration på ytan om det skulle bli någon tillfälligt ökad fuktbelastning.
Vill man bygga ekologiskt med naturliga material är Hampa en favorit hos mig då den har ett naturligt rötskydd, brinner dåligt och i lösull inte är populärt hos gnagare.
Skivor är alltid trevligt då dom inte sjunker ihop.
I gamla hus får man ha koll på konvektion, fukttransport, belastning och köldbryggor som kan skapa lokal kondens lite här och var. Om man har kondens någonstans måste det kunna torka ut.
Nej man använder inte spånskiva innanför panel på utsidan!
Du kanske menade Asfaltsboard.
I dagens villor kan man absolut inte förlita sig på att gipsen skulle duga som ångbroms då den är oftast full av genomföringar, skarvar och anslutningar både mot hörn, tak, och golv det är helt enkelt omöjligt att få tätt på ett vettigt sätt..
Och även på detta med gips vill jag minnas även att Mikael beskrev även OSB i sin beskrivning är inte att räkna som ångbroms, utan det får man göra med plast/duk beroende på om det ska vara spärr eller broms man är ute efter..
I dagens villor kan man absolut inte förlita sig på att gipsen skulle duga som ångbroms då den är oftast full av genomföringar, skarvar och anslutningar både mot hörn, tak, och golv det är helt enkelt omöjligt att få tätt på ett vettigt sätt..
Och även på detta med gips vill jag minnas även att Mikael beskrev även OSB i sin beskrivning är inte att räkna som ångbroms, utan det får man göra med plast/duk beroende på om det ska vara spärr eller broms man är ute efter..
Redigerat:
Mitt korta svar i den här, i mitt tycke onödigt röriga, tråden är: Eftersom det är ett nybygge för permanent uppvärmning finns ingen anledning att välja något annat än ångspärr på insidan. Sen väljer du det isoleringsmaterial som är billigast i förhållande till prestanda. Antagligen blir det mineralull.A Agu1234 skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 329 inlägg
Det finns lite olika skivor som används som alternativ till utegips, t.ex Pavatex och Hunton har spånskivor för ändamålet.J Jansson69 skrev:Nej man använder inte spånskiva innanför panel på utsidan!
Ärligt talat känns det bara som du raljerar utan ha ordentlig koll på vad som är vad och vad det innebär
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 329 inlägg
Jag har Pavatex Isolair i åtanke när jag pratar om spånskiva som alternativ till utegips. Det är inte en vanlig spånskiva i den bemärkelsen men min avsik är att man skall förstå de grundläggande fysikaliska principerna. Sen finns det en mängs olika kombinationer som fungerar bra, så länge man har ordning på fysikens lagar.J Jansson69 skrev:Hunton vindtät även kallad Asfalsboard är absolut ingen spånskiva..
Det är här man ser att ni är totalt novis då begreppen du och Mikael skriver blandas och utges för att vara något de inte är och ni beskriver dom på fel platser för användning..
Ser verkligen att du inte är i branschen utan ett så kallat internet troll som googlar fram sin kunskap och kallar dom med kunskap som raljerande!
[länk]