9 309 läst ·
77 svar
9k läst
77 svar
Vilken isolering är att föredra mellan takstolarna.
Nu har detta spårat ur ordentligt ångbroms används inte på utsidan alls punkt..
Däremot vindskydd i form av utegips, asfaboard, vindpapp (även kallad örnpapp) eller modern vindduk..
Här finns en sida som inte blandar och ger som beskriver ångbromsen på insidan och vindduk på utsidan, så kan ni själva se att det pratas goja ifrån en medlem härinne..
https://sundabyggvaror.se/guider/diffusionsoppen-yttervagg/
Däremot vindskydd i form av utegips, asfaboard, vindpapp (även kallad örnpapp) eller modern vindduk..
Här finns en sida som inte blandar och ger som beskriver ångbromsen på insidan och vindduk på utsidan, så kan ni själva se att det pratas goja ifrån en medlem härinne..
https://sundabyggvaror.se/guider/diffusionsoppen-yttervagg/
Redigerat:
@Håbbe01 skrev ju iofs en bra sak.
Du kommer ju inte att ha kallvind, utan isolera ett slutet utrymme, så det är en bra grej att välja något som är så formstabilt som möjligt.
Själv vet jag inte hur det är med cellulosa jämfört med annat.
Men det jag hittills stött på tycker jag inte har imponerat i detta avseende i alla fall.
Men det kanske går att trixa en del med hur mycket de sprutar på, dvs de kanske kan höja densiteten på skiktet de sprutar in så det blir mer stabilt.
Du får försöka ta reda på lite mer här.
Du kommer ju inte att ha kallvind, utan isolera ett slutet utrymme, så det är en bra grej att välja något som är så formstabilt som möjligt.
Men det jag hittills stött på tycker jag inte har imponerat i detta avseende i alla fall.
Men det kanske går att trixa en del med hur mycket de sprutar på, dvs de kanske kan höja densiteten på skiktet de sprutar in så det blir mer stabilt.
Menar du att mitt resonemang om gamla hus är helt felaktigt?J Jansson69 skrev:
Förstår. Jag ville bara lyfta fram vad jag tror många menar med att gamla hus andas.Mikael_L skrev:
Är inte husen täta kan varm fuktig luft kondensera i väggar. Är den då instängd mellan två täta skivor så kommer det inte att torka ut.
Du hade ett bra tillägg ang sommarställen och givetvis gäller andra regler för hus som tex av skälet att de inte är uppvärmda och ventilerade jämnt. Även kallställda äldre hus kan vara problematiska.
Gällande nybyggnation håller jag helt med dig. Men man ska inte låta de med äldre hus luras in i att det går att använda nya tekniker på gamla hus om delar av den gamla tekniken är kvar.
Ja jag ska ringa och höra mig för. TackMikael_L skrev:
@Håbbe01 skrev ju iofs en bra sak.
Du verkar kunnig.Mikael_L skrev:
Sen fukt.
Ja fukt, ...vatten..., finns i många former, vatten, imma, vattenånga (= helt osynligt), is, snö.
Fukt vill vi inte ha någonstans i vår huskonstruktion, framförallt inte att den ökar allteftersom på något ställe.
Så först och främst måste vi ha koll på flytande vatten, snö, is, osv.
Dvs ett riktigt tätt klimatskal, dvs tak, olika bleck, osv, allt ska vara så tätt så att inte vatten i form av vattendroppar, snödrev, kondens, imma osv tar sig in på ställen där det gör skada.
Samma omtanke vad gäller vatten från grunden, från marken.
Samt förstås de tekniska systemen inomhus som har vatten, alla rör, maskiner med vatten osv.
Ja det där är grunden, och detta har ju ingen några problem att förstå tankar och principer om.
Men sen har vi det som brukar vara lite klurigare, vattenånga.
Genom vattenånga tar sig vatten fram snabbt i rätt stora mängder med hjälp av konvektion, dvs följer med luftströmmar.
Och detta stoppar vi med lufttäta skikt, dvs byggskivor (gips, osb etc), med åldersbeständig plast, med ångspärr eller ångbroms, ja i princip även med bara trä, så länge det går att få så tätt att luft inte strömmar genom.
Generellt finns det aldrig något bra med fukttransport genom konvektion, så vi ska egentligen i princip alltid sträva efter att det ska bli relativt lufttätt precis "överallt".
Men nu kommer jag till nästa sätt för fukttransport - diffusion.
Här går vattnet (fukten) genom ett material.
Vissa material, t.ex. åldersbeständig plast (ångspärr) i en enormt låg hastighet och fuktmängd, i ångbroms, gipsskiva etc i en medelhög hastighet och mängd, och i t.ex. mineralull i en väldigt hög hastighet.
Och det som driver denna fukttransport är ångtrycket (heter egentligen vattenångans partialtryck, på korrekt fysikaliskt språk).
Och detta tryck ökar vid ökande temperatur och det ökar vid högre (absolut) fukthalt i luften.
Och det är precis här som vi hamnar när vi ska välja mellan ångspärr, ångbroms, eller ännu "öppnare" material.
Jag har en fundering angående ångspärr. Jag har en hyresfastighet där vi renoverar en vindslägenhet. Vi rev köket och en vägg för att göra köket lite större. Nu fick vi ett snedtak där 60% av den är reglad och något svart papp och isolerad(med sågspån?) och på resterande 40% kunde man se takpanelen där har vi nu lagt glas isolering och stängt med gipsskiva. Visste inte om vi kanske skulle göra mer skada än nytta med ångspärr. Hur hade du gjort i den situationen?
Ja i gamla hus blir det direkt mycket knepigare, av en del olika anledningar.
Man kan vara restriktiv med ångspärr, dels är det ju alltid frågan om vad den tillför när den endast kommer finnas i en del av klimatskalet.
Men man kan ju också ställa sig frågan om den gör någon skada heller...
Jag tycker dock att man alltid ska överväga någon diffussionsöppen duk annars, dvs ångbroms.
Gipsskivan utgör ju också en ångbroms, men blir det tätt på rätt ställen då?
En av anledningarna är ju att få bort luftrörelser som både kan föra större mängder fukt som försämra isoleringen.
Men duken kommer alltid göra nytta som vindskydd, dvs att det inte drar genom isoleringen, vilket skadar isoleringseffekten enormt.
Den svarta pappen låter som att det kan vara det som hette förhydringspapp, den var bestruken med något tjärliknande, och kan väl sägas vara den tidens ångspärr, men inte lika diffusionstät som den plast som används idag, men troligen lite mer diffusionstät än t.ex. Bison ångbroms och liknande produkter av andra märken.
Den svarta pappen kan också vara vindskyddspapp, då är den tunnare och mer diffusionsöppen.
Det har funnits många olika slags papp i husen under historiens gång, och namnen har ändrats ibland osv.
Man kan vara restriktiv med ångspärr, dels är det ju alltid frågan om vad den tillför när den endast kommer finnas i en del av klimatskalet.
Men man kan ju också ställa sig frågan om den gör någon skada heller...
Jag tycker dock att man alltid ska överväga någon diffussionsöppen duk annars, dvs ångbroms.
Gipsskivan utgör ju också en ångbroms, men blir det tätt på rätt ställen då?
En av anledningarna är ju att få bort luftrörelser som både kan föra större mängder fukt som försämra isoleringen.
Men duken kommer alltid göra nytta som vindskydd, dvs att det inte drar genom isoleringen, vilket skadar isoleringseffekten enormt.
Den svarta pappen låter som att det kan vara det som hette förhydringspapp, den var bestruken med något tjärliknande, och kan väl sägas vara den tidens ångspärr, men inte lika diffusionstät som den plast som används idag, men troligen lite mer diffusionstät än t.ex. Bison ångbroms och liknande produkter av andra märken.
Den svarta pappen kan också vara vindskyddspapp, då är den tunnare och mer diffusionsöppen.
Det har funnits många olika slags papp i husen under historiens gång, och namnen har ändrats ibland osv.
Du bör läsa igenom en gång till vad han skriver för det finns allvarliga fel i hans rekomendationer/berättelse!X Xxim skrev:Du verkar kunnig.
Jag har en fundering angående ångspärr. Jag har en hyresfastighet där vi renoverar en vindslägenhet. Vi rev köket och en vägg för att göra köket lite större. Nu fick vi ett snedtak där 60% av den är reglad och något svart papp och isolerad(med sågspån?) och på resterande 40% kunde man se takpanelen där har vi nu lagt glas isolering och stängt med gipsskiva. Visste inte om vi kanske skulle göra mer skada än nytta med ångspärr. Hur hade du gjort i den situationen?