Taklutning 6 gr. Full takhöjd 240-310. Cellulosa el stenull, ska sputas in.

• Under konstruktion av rum med synliga trästommar, isolering och betonggolv. Taket lutar 6 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Agu1234 skrev:
Vad är det för byggnad? Uppvärmt året runt?

I
A Agu1234 skrev:
I mitt fall så kommer jag att välja glasull.

• Gilla
Containergbg och 1 till
  • Laddar…
J
A Agu1234 skrev:
Du har ju stenull i väggarna så länge du har luftspalt mot råsponten/underlagstaket så hade jag sprutat med stenull..

H Håbbe01 skrev:
Vad är det för byggnad? Uppvärmt året runt?
Ja året runt byggnad. Kommer vara uppvärmt året runt. ska bo där.

A Agu1234 skrev:
Ja året runt byggnad. Kommer vara uppvärmt året runt. ska bo där.
Ok, stenull skulle nog vara bästa eftersom du kommer ha nån tät byggfolie efter glespanelen misstänker jag. Den är är mer formstabil över tid vilket är bra då du ej kan justera efterhand som ex.vis kallvind

Ångbroms innan glespanelen

The project seems to me a bit like asking for trouble.

Mikael_L
Du bygger nytt, dvs inga problem med att ordna allt bra direkt (dvs ordentlig ångspärr, korrekt ventilation osv), så välj det som är billigast.

Cellulosaisolering har absolut ingen magisk egenskap på något vis, ja förutom att den har en aning bättre fuktbuffrande förmåga, dvs klarar en liten aning uppfuktning under de sämsta veckorna av året ifall den sen torkar ur ordentligt resten av årets veckor.
Så ett hus som är precis på gränsen att få mögelangrepp pga fukt, men i övrigt har dessa egenskaper, dvs kan torka upp under de andra månaderna, kan klara sig bättre med cellulosaisolering, ecofiber och allt vad det heter.
Då är det i grunden ett hus som inte är korrekt byggt (eller för det mesta tilläggsisolerat så husets egenskaper vid byggåret inte längre stämmer).

Nu bygger du nytt, så därför anordnar du ordentligt med ångspärrar, ser till att ventilationen från första dagen fungerar som det ska, och sen har du inga problem oavsett vad du isolerar med.

Varför planerar du att använda ångbroms?
Varför inte ÅB-plast direkt? Vilket jag utan tvekan skulle köra på för ett hus för permanentboende som alltså kommer vara uppvärmt jämt.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Ok, kan man använda ångspärr (plast) om man sprutar cellolusa?

J
A Agu1234 skrev:
Ok, kan man använda ångspärr (plast) om man sprutar cellolusa?
Varför cellolusa?
Plast och samma isolering som du har i väggarna borde bli billigast och lika bra..

• Gilla
Agu1234
  • Laddar…
För att det ska kunna andas inåt ? Är det inte nödvändigt när man använder cellulosa?

Ok det var den som skulle spruta isolering som bara använder cellulosa, har taklutning 6 gr någon betydelse?

J Jansson69 skrev:
Varför cellolusa?
Plast och samma isolering som du har i väggarna borde bli billigast och lika bra..

Agu1234

Medlem
· 6 inlägg
2 m sedan
För att det ska kunna andas inåt ? Är det inte nödvändigt när man använder cellulosa?

J Jansson69 skrev:
Varför cellolusa?
Ok det var den som skulle spruta isolering som bara använder cellulosa, vi har taklutning 6 gr har det någon betydelse?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.