177 720 läst ·
576 svar
178k läst
576 svar
Vilken grill har ni?
Weber Genesis E-330 GBS, med en PK10 (Primagaz gasol flaska) ståendes bredvid grillen . Ha ALDRIG flaskan med gasol (propan) ståendes direkt i förvarings skåpet, kan bli väldigt varmt och kan bli MYCKET farligt.
Grillen levererades på pall, 97kg tungt paket. Weber har i denna serie (Genesis bl.a) 25års garanti program, 5 år för brännare m.m.
Weber har verkligen ingenjörskvalitét och grillar man ofta/mycket, lagar mat m.m. så är den bland det bästa man kan införskaffa.
Valde min med gjutjärnsgaller av en anledning, se till att rengöra grillen ordentligt efter varje användning.
Glöm för bövelen inte att öppna locket på grillen först, se till att brännarna är stängd, vrid på gasen.. vänta 5-10 sek innan du öppnar någon av de yttre huvudbrännarna, gnista så gasen antänds sen brassa på max på alla huvudbrännare i 5-10 min med locket på.
Se till att fetta in gallren varje gång efter användning.
Så sjukt smidigt med Gasolgrill då man har en helt annan kontroll på värmen och kan göra så mycket mer än vanlig klotgrill (kolgrill) grilla, steka, koka, fungerar som ugn ..... köp till "rotis" å wokpanna i gjutjärn och då gallret är 3 delat och mitten delen är runt, ca 12 tim diam så kan pannan placeras i mitten , du kan givetvis även röka födan i grillen
Glöm inte att köpa till original överdrag, premium modellen är att föredra. Grillen SKA med fördel användas även vintertid = 365 dagar/år
Grillen levererades på pall, 97kg tungt paket. Weber har i denna serie (Genesis bl.a) 25års garanti program, 5 år för brännare m.m.
Weber har verkligen ingenjörskvalitét och grillar man ofta/mycket, lagar mat m.m. så är den bland det bästa man kan införskaffa.
Valde min med gjutjärnsgaller av en anledning, se till att rengöra grillen ordentligt efter varje användning.
Glöm för bövelen inte att öppna locket på grillen först, se till att brännarna är stängd, vrid på gasen.. vänta 5-10 sek innan du öppnar någon av de yttre huvudbrännarna, gnista så gasen antänds sen brassa på max på alla huvudbrännare i 5-10 min med locket på.
Se till att fetta in gallren varje gång efter användning.
Så sjukt smidigt med Gasolgrill då man har en helt annan kontroll på värmen och kan göra så mycket mer än vanlig klotgrill (kolgrill) grilla, steka, koka, fungerar som ugn ..... köp till "rotis" å wokpanna i gjutjärn och då gallret är 3 delat och mitten delen är runt, ca 12 tim diam så kan pannan placeras i mitten , du kan givetvis även röka födan i grillen
Glöm inte att köpa till original överdrag, premium modellen är att föredra. Grillen SKA med fördel användas även vintertid = 365 dagar/år
Är det någon som har eller har erfarenhet av de keramiska grillarna som är äggformade?
Vi behöver köpa ny grill, och min sambo skulle vilja ha en sådan. Vet inte varför, men jag tror hon tycker den ser fin ut.
Nu har vi en vanlig rund Weber 57cm. Jag tycker den fungerar bra, o skulle kunnna köpa en likadan. Alternativt en Weber Performance Delux. (Tror jag den heter. En vanlig rund kolWeber med gaständning o avlastningsyta.)
Vår gamla har benen rostat av på. Har tröttnat på att laga den.
Så är det någon som har en åsikt om de keramiska grillarna?
Det känns som att det blir mer kokt än grillat i dem jämfört med en vanlig grill.
Vi behöver köpa ny grill, och min sambo skulle vilja ha en sådan. Vet inte varför, men jag tror hon tycker den ser fin ut.
Nu har vi en vanlig rund Weber 57cm. Jag tycker den fungerar bra, o skulle kunnna köpa en likadan. Alternativt en Weber Performance Delux. (Tror jag den heter. En vanlig rund kolWeber med gaständning o avlastningsyta.)
Vår gamla har benen rostat av på. Har tröttnat på att laga den.
Så är det någon som har en åsikt om de keramiska grillarna?
Det känns som att det blir mer kokt än grillat i dem jämfört med en vanlig grill.
Alltså är det vanlig grill så spelar inte märket nån roll.
Det är bara löjligt att simpla grillar gått och blivit nån statussymbol. Det gäller både kol och gasol.
Jag förstår om det ska vara special eller äkta barbecue det kosta mer men vanliga raka simpla ska du köpa rätt storlek till billigaste pris
Det är bara löjligt att simpla grillar gått och blivit nån statussymbol. Det gäller både kol och gasol.
Jag förstår om det ska vara special eller äkta barbecue det kosta mer men vanliga raka simpla ska du köpa rätt storlek till billigaste pris
Jag fick ärva en Landmann Avalon i somras och den fungerar. Jag har inga större krav på en grill men jag tycker att den är lite långsam på att komma upp i temperatur om jag inte tänder "allt". Men den har kokplatta i ena sidobordet och gjutjärnsgaller och överhylla med egen brännare och istället för tre galler så är den tredje platsen en vändbar häll med plan yta på ena sidan och ribbad på andra. Så jag är rätt nöjd ändå får jag väl tillstå. Både korv och halloumi blir uppätna.
Men jag har inte provat rökspånstillsatsen ännu. Blir nog om någon vecka först...
Jag håller inte med dig där.T TheGame skrev:Alltså är det vanlig grill så spelar inte märket nån roll.
Om man köper en grill på ÖoB, OK eller annat noname-märke så är min erfarenhet att den inte bara är klenare, rangligare o allmänt sämre helhetsintryck, den håller inte alls lika länge som tex en Weber. Botten rostar sönder, gallren rostar efter första grillningen, allt är klenare.
Vår Weber har till slut givit upp.
Jo, benen har släppt från botten.
Men då köpte jag den begagnad av en som haft den i många år. Själv har jag använt den i säkert fyra år, kanske mer.
Jag har misskött den genom att låta den stå ute, inte tömt askan när jag borde osv. Ändå har den hållt så pass länge.
En noname-grill hade klarat max en grillsäsong, sedan hade den varit slut.
Nöjd med mina Broil King Barn 340. Gasol.
Tillverkad i Canada och är 3 år gammalt nu, sitter utomhus året runt under fördral. Ingen rost!
Värmer snabbt, och funkar bra för 2 barnfamilj. Lite underdimensionerad när vi har fler än 4 gäst på plats.
Tillverkad i Canada och är 3 år gammalt nu, sitter utomhus året runt under fördral. Ingen rost!
Värmer snabbt, och funkar bra för 2 barnfamilj. Lite underdimensionerad när vi har fler än 4 gäst på plats.
Snackar vi ok klotgrill så får du många grillar till priset av en Weber.K knipo skrev:Jag håller inte med dig där.
Om man köper en grill på ÖoB, OK eller annat noname-märke så är min erfarenhet att den inte bara är klenare, rangligare o allmänt sämre helhetsintryck, den håller inte alls lika länge som tex en Weber. Botten rostar sönder, gallren rostar efter första grillningen, allt är klenare.
Vår Weber har till slut givit upp.
Jo, benen har släppt från botten.
Men då köpte jag den begagnad av en som haft den i många år. Själv har jag använt den i säkert fyra år, kanske mer.
Jag har misskött den genom att låta den stå ute, inte tömt askan när jag borde osv. Ändå har den hållt så pass länge.
En noname-grill hade klarat max en grillsäsong, sedan hade den varit slut.
Visst misskötsel kanske Weber tål mer men målet är väll inte att man ska missköta sina saker.
Har en billig gasol från ÖoB och en klot från Ica, inga problem med dessa och priset en spottstyver mot weber
Vad är en "vanlig grill" ?T TheGame skrev:Alltså är det vanlig grill så spelar inte märket nån roll.
Att köpa den "billigaste" grill begränsar dig en hel del i matlagningen i allt möjligt. Flexibiliteten i att justera värme, att få tillräckligt hög värme, att laga tillräckligt med mat, att laga en massa olika mat samtidigt, (få plats med olika), etc, etc.
Kvalitetsskillnaderna är dessutom mycket stora. Att köpa en vettig kolgrill för 2-3-4000:- som håller i 10 år blir i förlängningen en billig historia. En sämre grill håller max någon eller ett par säsonger, beroende på antalet grillningar. Tenderar att brännas sönder alt. rosta sönder. Hur billigt blir det efter 10 år?
Gasol är inte annorlunda det. Där har du dessutom det fenomenala i att ha reservdelar tillgängligt hos märkesgrillarna. En bättre gasolgrill kan du ha vid liv i 10-15 år utan större problem. Under samma period får du lätt avverka 2-3 billigare varianter.
Kvalitet kostar, som i så mycket annat. Varför skulle en grill vara mer annorlunda än exempelvis verktyg, båtmotorer eller gräsklippare?
För att svara TS.
Jag har en Napoleon Rogue 525. Riktigt trevlig grill och upplevelsen är att kvaliteten är mycket bra.
Garantier 5-15 år beroende på del, och för de detaljer som har garanti i 5 år har man 50% rabatt på reservdelar i 15 år. Känns mycket tryggt och kvalitetsingivande med sådana "avtal" måste jag säga.
Har kört Weber gasol förut som jag var nöjd med, men ville prova annat. Finns annat än Weber som jag tror har bättre kvalitet. Är dock mycket nöjd med min Weber 57a som nu körs in på femte säsongen. Ser som ny ut fortfarande och fungerar prickfritt. Blir snarare bättre med åren nästan.
Redigerat:
Broil King och Weber går tyvärr inte att jämföra kvalitetsmässigt även om vissa återförsäljare påstår det.
Hade en BK 590 som fick bo inomhus under vintern och sedan ute under originalöverdrag under grillsäsong. Efter dryga 2 år hade många delar korroderat och brännarna fungerade "så där" bra (diplomatiskt uttryckt). Den blev utbytt mot en Weber Summit som nu bott ute året runt i 3 år, fungerar klockrent och inga som helst spår av rost eller slitage.
Hade en BK 590 som fick bo inomhus under vintern och sedan ute under originalöverdrag under grillsäsong. Efter dryga 2 år hade många delar korroderat och brännarna fungerade "så där" bra (diplomatiskt uttryckt). Den blev utbytt mot en Weber Summit som nu bott ute året runt i 3 år, fungerar klockrent och inga som helst spår av rost eller slitage.
Tja, jag är nöjd med min BK 430. Köpte den i våras och den har stått ute hela sommaren och vintern utan överdrag nu (orkade inte köpa ett innan vintern..). Har just lyft på locket i helgen och den ser fin ut och verkar redo för aktion, jag hade tänkt premiärgrilla i helgen. Den var billigare än motsvarande weber och då fick man ändå gjutjärnsgaller med exempelvis, något som man får betala extra för på webern..J JonasSun skrev:Broil King och Weber går tyvärr inte att jämföra kvalitetsmässigt även om vissa återförsäljare påstår det.
Mina Två Weber, en limegrön kol 57 går in på sin 9:e eller 10:e säsong. Fortfarande som ny och vinterförvaras inomhus.
Gasolen är en Genesis 330 och om jag inte räknar fel så är den 6 år gammal. Står ute året runt och används sporadiskt på vintern. Fullt fungerande men visst märks det att den står ute. Kromade aludetaljer tappat krom mm. Däremot baljan och locket som båda två är i påkostad gjuten aluminium står sig otroligt bra. Det är sådana detaljer som tex Landmann och annat skit gör i bockad 1mm svartplåt med kass lack. Det kan aldrig bli bra.
Nå skall tydligen Webers gasolare ha blivit sämre så vad jag köper om 6-8år när Genesisen börjat kännas färdig vet jag inte. Några förslag? Tills dess så plockar jag nog der den i småbitar och lämnar in en del ansatta detaljer på pulverlack.
Gasolen är en Genesis 330 och om jag inte räknar fel så är den 6 år gammal. Står ute året runt och används sporadiskt på vintern. Fullt fungerande men visst märks det att den står ute. Kromade aludetaljer tappat krom mm. Däremot baljan och locket som båda två är i påkostad gjuten aluminium står sig otroligt bra. Det är sådana detaljer som tex Landmann och annat skit gör i bockad 1mm svartplåt med kass lack. Det kan aldrig bli bra.
Nå skall tydligen Webers gasolare ha blivit sämre så vad jag köper om 6-8år när Genesisen börjat kännas färdig vet jag inte. Några förslag? Tills dess så plockar jag nog der den i småbitar och lämnar in en del ansatta detaljer på pulverlack.
Problemen med gjutjärn börjar om grillen inte används regelbundet. Underhåll är inget märkvärdigt tycker jag, man får borsta och se till att man håller det oljat men grillar man regelbundet så sköter det inprincip sig själv. Sen kan jag erkänna att jag tar in gjutjärnsgallren på vintern och på våren så ger jag dom en resa i ultraljudstvätten.J jaronsso skrev:
Men det är som med stekpannor, det skall ta mig fan vara gjutjärn. Finns inga alternativ. Gjutjärnsgaller är grövre och kyls inte lika snabbt när man lägger på kött heller och det är en trevligare upplevelse. Sen ger det ett visst järntillskott (och lite hemtrevlig rost)i maten med