177 784 läst ·
576 svar
178k läst
576 svar
Vilken grill har ni?
Jag kan mitt gjutjärnF fsn skrev:Problemen med gjutjärn börjar om grillen inte används regelbundet. Underhåll är inget märkvärdigt tycker jag, man får borsta och se till att man håller det oljat men grillar man regelbundet så sköter det inprincip sig själv. Sen kan jag erkänna att jag tar in gjutjärnsgallren på vintern och på våren så ger jag dom en resa i ultraljudstvätten.
Men det är som med stekpannor, det skall ta mig fan vara gjutjärn. Finns inga alternativ. Gjutjärnsgaller är grövre och kyls inte lika snabbt när man lägger på kött heller och det är en trevligare upplevelse. Sen ger det ett visst järntillskott (och lite hemtrevlig rost)i maten med![]()
Har haft en Weber Q3000 i ca sex år, som jag var mycket nöjd med, och framför allt gallret som var rent gjutjärn. Numera kör de ju Q modellerna med emaljerat gjutjärn.
Men det rena gjutjärnet kräver fortfarande en hel del mer underhåll än just ett rejält rostfritt galler, men det har väl sin tjusning det med kanske. I förhållande till rent och skärt rostfritt är underhållet extremt, då ett bra rostfritt galler kräver minimalt, om ens något alls, med underhåll. Men allt är ju relativt. Man kan underhålla ett rent gjutjärn med att bränna rent det riktigt rejält. Låta det glöda nästan. Har själv satt fyr på grillen på så sätt när det varit lite mycket fett i den
Krompläterat är i vart fall något helt annat och det bör undvikas.
Redigerat:
Ja vill du handla flera ggr eller reparera håller jag med dig.T TheGame skrev:Alltså är det vanlig grill så spelar inte märket nån roll.
Det är bara löjligt att simpla grillar gått och blivit nån statussymbol. Det gäller både kol och gasol.
Jag förstår om det ska vara special eller äkta barbecue det kosta mer men vanliga raka simpla ska du köpa rätt storlek till billigaste pris
I samma veva som jag köpte vår Weber skaffade polaren en Landmann, som först lagades en gång och sedan tröttnade han och köpte en Genesis.
Maten blev säkert lika bra på Landmannen men den rostade sönder.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Nja inte på en vanlig kolgrill.F fsn skrev:
Vi har en weber 57cm klotgrill som köptes till nedsatt pris. Vad jag inte visste var att de levereras med pläterat snikgaller. Skillnaden i pris mellan rostfritt och snikgaller motsvarar ungefär "rabatten" på hela grillen.
Hade jag varit lite mer observant hade jag visserligen fått ett nytt snikgaller på garantin men då den hann gå ut under vintern pyntade jag för ett galler i rostfritt som tål att stå oborstat över vintern.
Snikgaller hör hemma på Rustagrillar.
En vanlig grill är ett galler med kol eller gasolbrännare under.J jaronsso skrev:Vad är en "vanlig grill" ?
Att köpa den "billigaste" grill begränsar dig en hel del i matlagningen i allt möjligt. Flexibiliteten i att justera värme, att få tillräckligt hög värme, att laga tillräckligt med mat, att laga en massa olika mat samtidigt, (få plats med olika), etc, etc.
Kvalitetsskillnaderna är dessutom mycket stora. Att köpa en vettig kolgrill för 2-3-4000:- som håller i 10 år blir i förlängningen en billig historia. En sämre grill håller max någon eller ett par säsonger, beroende på antalet grillningar. Tenderar att brännas sönder alt. rosta sönder. Hur billigt blir det efter 10 år?
Gasol är inte annorlunda det. Där har du dessutom det fenomenala i att ha reservdelar tillgängligt hos märkesgrillarna. En bättre gasolgrill kan du ha vid liv i 10-15 år utan större problem. Under samma period får du lätt avverka 2-3 billigare varianter.
Kvalitet kostar, som i så mycket annat. Varför skulle en grill vara mer annorlunda än exempelvis verktyg, båtmotorer eller gräsklippare?
För att svara TS.
Jag har en Napoleon Rogue 525. Riktigt trevlig grill och upplevelsen är att kvaliteten är mycket bra.
Garantier 5-15 år beroende på del, och för de detaljer som har garanti i 5 år har man 50% rabatt på reservdelar i 15 år. Känns mycket tryggt och kvalitetsingivande med sådana "avtal" måste jag säga.
Har kört Weber gasol förut som jag var nöjd med, men ville prova annat. Finns annat än Weber som jag tror har bättre kvalitet. Är dock mycket nöjd med min Weber 57a som nu körs in på femte säsongen. Ser som ny ut fortfarande och fungerar prickfritt. Blir snarare bättre med åren nästan.
Man lägger maten på och grillar.
Sen vissa grillar ser ut att höra hemma i storkök eller rymdskepp som vissa betalar multum för, det är bara "skrytprylar" imo ingen skillnad att köra Weber eller ÖoB, hållbarheten är same shit imo.
Jag har erfarenheter av att ha både och behandlat det på innomhusförvarinh under vintern eller utomhus under snön.
Min slutsats, onödigt att betala tusentals kronor för grillar helt enkelt
Vad kul. Betalar du med gamla cd-skivor och hembiosystem då?T TheGame skrev:
Du ljuger som en häst travar lille vän.T TheGame skrev:En vanlig grill är ett galler med kol eller gasolbrännare under.
Man lägger maten på och grillar.
Sen vissa grillar ser ut att höra hemma i storkök eller rymdskepp som vissa betalar multum för, det är bara "skrytprylar" imo ingen skillnad att köra Weber eller ÖoB, hållbarheten är same shit imo.
Jag har erfarenheter av att ha både och behandlat det på innomhusförvarinh under vintern eller utomhus under snön.
Min slutsats, onödigt att betala tusentals kronor för grillar helt enkelt
Du har inte ägt en kvalitetsgrill, om du rent och ärligt säger att det är samma typ av prylar som finns på ÖB.
Sanningen är väl att du försöker intala dig själv i att dina egna köp minsann är bra, utan att öht ha testat något som är bättre. Men så står du där nästa säsong och får kila till ÖB, Rusta eller vad det nu kan tänkas vara för att handla ny grill då förra årets inköp inte fungerar längre, och några reservdelar eller garanti finns naturligtvis inte. Oj - vad billigt det blev!
Vad har du för garantier på dina grillar? Min har som sagt 5-15 år. En normal person förstår att en produkt som tillverkas med sådana garantier är tillverkad bättre i alla avseenden än något som inte lämnas med någon särskild garanti alls.
.. och eftersom du inte svarade på frågan som först ställdes ställer jag den igen ->
Varför skulle en grill vara mer annorlunda än exempelvis verktyg, båtmotorer eller gräsklippare? Kvalitet kostar. Alltid.
Att du tycker vissa grillar ser ut som rymdskepp är ju en subjektiv bedömning. Men det är en smula märkligt det med. En klassisk klotgrill modell större från ÖB ser inte så värst mycket annorlunda ut än en klassisk 57a från Weber. Kvaliteten är dock i två olika galaxer.
Ja jag har kanske inte erfarenhet av dom absolut dyraste men det känns vansinnigt att spendera detdpå grill. vi får helt enkelt vara överens om att inte vara överens utan att bli irriterad.J jaronsso skrev:Du ljuger som en häst travar lille vän.
Du har inte ägt en kvalitetsgrill, om du rent och ärligt säger att det är samma typ av prylar som finns på ÖB.
Sanningen är väl att du försöker intala dig själv i att dina egna köp minsann är bra, utan att öht ha testat något som är bättre. Men så står du där nästa säsong och får kila till ÖB, Rusta eller vad det nu kan tänkas vara för att handla ny grill då förra årets inköp inte fungerar längre, och några reservdelar eller garanti finns naturligtvis inte. Oj - vad billigt det blev!
Vad har du för garantier på dina grillar? Min har som sagt 5-15 år. En normal person förstår att en produkt som tillverkas med sådana garantier är tillverkad bättre i alla avseenden än något som inte lämnas med någon särskild garanti alls.
.. och eftersom du inte svarade på frågan som först ställdes ställer jag den igen ->
Varför skulle en grill vara mer annorlunda än exempelvis verktyg, båtmotorer eller gräsklippare? Kvalitet kostar. Alltid.
Att du tycker vissa grillar ser ut som rymdskepp är ju en subjektiv bedömning. Men det är en smula märkligt det med. En klassisk klotgrill modell större från ÖB ser inte så värst mycket annorlunda ut än en klassisk 57a från Weber. Kvaliteten är dock i två olika galaxer.
Om du blev upprörd ber jag om ursäkt
Just nu lutar det åt Weber Genesis 410.
Egentligen är det inte så mycket pengar om det används.
Om du använder grillen 36 dagar om året så är det 10% av köket.
Jag tror jag använder grillen 72 dagar om året och kan således spendera 20%.
Lägger jag därtill att jag får funktionen att kunna laga mat ute så är jag uppe i 30%.
Sen är det bara att bygga på som det passar och behövs till 40, 50, o.s.v.

Om du använder grillen 36 dagar om året så är det 10% av köket.
Jag tror jag använder grillen 72 dagar om året och kan således spendera 20%.
Lägger jag därtill att jag får funktionen att kunna laga mat ute så är jag uppe i 30%.
Sen är det bara att bygga på som det passar och behövs till 40, 50, o.s.v.
Nej - såklart jag inte blir upprörd.T TheGame skrev:
Däremot en smula trött.
Vet man vad man talar om gällande garantier, kvalitet mellan olika tillverkare, etc. kan man helt enkelt inte jämföra ÖB med en kvalitetsgrill. Att det sedan finns de grillar som man betalar onödigt mycket för finns det säkert.
Vi lämnar det där.
Weber gör bra grillar fortfarande även om kvaliteten blivit sämre.J jaronsso skrev:Nej - såklart jag inte blir upprörd.
Däremot en smula trött.
Vet man vad man talar om gällande garantier, kvalitet mellan olika tillverkare, etc. kan man helt enkelt inte jämföra ÖB med en kvalitetsgrill. Att det sedan finns de grillar som man betalar onödigt mycket för finns det säkert.
Vi lämnar det där.
Deras garanti ger jag inte mycket för. Det har jag egen erfarenhet av.
Garanti och kvalitet är två skilda saker och går alltid inte hand i hand.
Jag litar mer på ÖB:s garanti än Webers.
Det bör förvisso noteras att det finns fynd med klart godkänd kvalitet även bland kinesgrillarna. Köpte t.ex. en klotgrill på Plantagen för 250 spänn som är i OK skick 15 år senare. Har haft andra kinagrillar som rostat sönder redan första säsongen, så spridningen i kvalitet är stor och inte nödvändigtvis kopplad till priset. Problemet är just att det är no-name-prylar så det finns inget varumärke att rekommendera, kvaliteten måste bedömas vid köptillfället och då måste veta vad man skall kolla efter.J jaronsso skrev:
För övrigt är det väl en del välkända varumärken som har åtminstone vissa grillar i sitt sortiment med väldigt tveksam kvalitet. Vill inte nämna några namn då jag inte själv ägt en sådan, men andra kanske vill dela med sig av sina erfarenheter?
Personligen har jag mycket bra erfarenhet av Webers garanti, men har också hört annat från andra.S sblixten skrev:
Men det är alltid svårt att veta vad som är riktigt och inte riktigt när man "hör från andra".
Vad har du drabbats av?
Jag har fått bytt en balja jag tyckte var klent lackad, som upptäcktes efter tre år. Gick fina fisken att byta.
Hjul som glappade onormalt mycket mot benen byttes efter två år.
Garanti och kvalitet är inte två skilda saker. Tvärt om. Som företag eller produktutvecklare lämnar man inte längre garantier om man inte står för det. Det är en legal fråga och kan stå företaget dyrt om det vill sig illa. Varför tror du inte alla tillverkare av precis allt lämnar t ex 50 års garanti på allt du köper om man ändå enkelt kan skita i det, eller inte har något med kvaliteten att göra? Lämnar ÖB 50 års garanti på sina grillar?
Att det sedan finns olika garantivillkor hos olika tillverkare hos olika produkter är dock en annan sak. Det får man ju som konsument hålla koll på. Naivt annars, om man lägger mycket pengar på något.
Men allra helst vill man ju inte använda garantin alls till något man köper. Får vänta och se om Napoleon sköter sitt nu när jag har en sådan, om behovet uppstår.