Klotgrill är egentligen mindre lyckat för den typ av grillning som vi har i Sverige, dvs direkt. Ju större klotgrill desto svårare att få bra resultat, då maten hamnar längre ifrån glöden. Jag har två Weber, 47 och 57 cm, den mindre är enklare att få ett bra resultat på. Klotgrillen är tänkt att grilla större (tjockare) stycken på med locket på. För att det ska bli bra krävs en matlagningstermometer. En tunn fläskkarre grillar man bättre på en engångsgrill.

Ja, ska man bara elda flintastekar på klassiskt svenne-manér så är det ingen vits att lägga pengar på avancerade saker (-;. Jag älskar dock att göra stora köttstycken på indirekt värme, det är ju en helt annan grej. Då givetvis med stektermometer och termometer i grillen så att man har koll.

• Gilla
Stringfellow Hawke
  • Laddar…
nikasp
Vi har en Weber Q220 hemma och en Q3000 i torpet där vi lagar i det mesta ute, även på vintern. Väldigt nöjd med båda. Jag kör med Webers svarta överdrag och är också besviken på att det tog två säsonger för det till Q220:an att spricka. Köpt nytt och får se. Jag kör Webers grillborste, stora tången och burgarflipparen och är svinnöjd. Tycker att de funkar kalas till allt. Grillverktyg, gasol och överdrag är måsten. Ska nog köpa till slät grillyta så man kan steka ägg och plättar (pannkakor) också. Pizzasten eventuellt.

• Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
Varför inte köra en vanlig presenning? Dessutom mer diskret om man har den ut, d.v.s mindre risk att den blir stulen. Känns inte riktigt nödvändigt att skylta med att man har en fin Weber där.

snowjim skrev:
Varför inte köra en vanlig presenning? Dessutom mer diskret om man har den ut, d.v.s mindre risk att den blir stulen. Känns inte riktigt nödvändigt att skylta med att man har en fin Weber där.
Skaplig idé, om man inte är lite fåfäng. Själv njuter jag en smula av att titta på mina svarta överdrag :) Presenning är fult, men jag förstår din tanke.

• Gilla
Kalendern
  • Laddar…
Haha det får såklart inte se ut hur som helst men för mig kan en presenning i rätt färg och storlek bli tillräckligt diskret. Dessutom kan jag vara säker på att den håller tätt och inte blir konstig efter ett kort tag. Det är såklart en bonus att de knappt kostar något heller.

Självklart förstår jag de som måste visa upp vad de har eller rent av bli påmind av vad de äger.

nikasp
Fast en formsydd variant med kardborrelås är ju mer funkis. Jag använder grillen nästan varje dag så att den ska snabbt på och av är värt något.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Vet att Weber är de flestas favoriter men har varit och jämfört lite i butiken och det finns ett annat märke som verkar stå ut, iallfall när man känner på produkterna och det är Broil King. Den jag tittade på hette Broil King Crown 440, för de 6000 kr fick man väldigt stadig grej får man ju säga. Det finns dock ett par saker man funderar på:

1. Det verkar sitta en massa detaljer runt brännarna för att undvika skit i hålen, måste inte det rengöras? Isåfall ser det ut att kräva ett helt företag att få rent!?
2. Hur håller de verkligen i längden? Man vill ju inte att en grill som kostar 6000 kr rostar upp inom 3-4 år.

De få omdömen jag hittat så här långt pratar bara väl för iallafall Broil King Crown 440 men igen aning hur länge de haft dem. De flesta grillarna kan säkert vara riktigt trevliga i början.

Jag har weber q300 och på den finns ingen skydd på brenarna.Dem rengörs när du värmer upp grillen sen om dem blir teppta kan du rengöra med en nål. Att dem rostar beror på lite var i Sverige du bor och hur du tar hand om den. Jag älskar att grilla jag tar hand om Mona grillar(har flera) men för mig är det endå bara grillar. Dem ska kanske rosta och bli slitna och blir dem repade då får det bli så. Köp inte en grill för 6000 om du inte klarar av att se att den åldras och rasar efter några år(beroende på användning).

celox skrev:
Jag har weber q300 och på den finns ingen skydd på brenarna.Dem rengörs när du värmer upp grillen sen om dem blir teppta kan du rengöra med en nål. Att dem rostar beror på lite var i Sverige du bor och hur du tar hand om den. Jag älskar att grilla jag tar hand om Mona grillar(har flera) men för mig är det endå bara grillar. Dem ska kanske rosta och bli slitna och blir dem repade då får det bli så. Köp inte en grill för 6000 om du inte klarar av att se att den åldras och rasar efter några år(beroende på användning).
Hur ofta får man rengöra hålen på gasledningen? Går man upp en 1000 lapp så verkar det som de flesta har satt skydd över så att de aldrig ska bli täppta.

Jag tycker ändå att man läser att folk har olika grillar i 10-15 år utan några större problem? Det anser jag låter som en rimlig ålder för något som kostar 5000-6000 kr.

Jag har aldrig gjort rent nåt (mer än gallret och utvändigt) på vår Weber S-330 :o
Bara bytt gasol.

nikasp
Det räcker bra att ta grillborsten och dra en sväng över brännarna på både Weber Q220 och Q3000, inte för att jag lyckats få dem att bli tilltäppta nämnvärt.

Var på ICA Maxi idag och tittade lite närmare på grillarna. Broil King går att ricka en del på och då ser man på dörrarna att det är hela ramen som rör sig. Tittar man närmare ser det ut som att någon försökt spänna de förvånansvärt små skruvarna så hårt att de nästan blivit runda. Vet inte om det beror på att de satt ihop dem felaktigt eller om Broil King faktiskt är lite rangligare. Känner man på weber grillarna så känns de väldigt stabila, ramen rör sig inte så att man ser det iallafall. MEN de billigare Weber Spirit grillarna känns allmänt bräckliga, vet inte om de kanske använt för tunn plåt eller vad det är. Weber Genesis är något helt annat, den känns väldigt robust men så kostar den också 12 000 kr.

Vad jag förstår så tillverkas Spirit i China medan de övriga tillverkas i USA så det kanske förklarar skillnaden.

Q serien känns förvisso inte jätte stabila ihäller, efter som de har plast chassi så svajar de ganska bra i jämförelse.

Det finns inget solklart val runt 4500-6000 kr, går man upp i 10 000 klassen så får man rejälare grejer men så intresserad är jag inte av grillning att det ska bli värt pengarna. Egentligen är 4500 redan lite på gränsen.

Säkraste kortat e att gå ner till 2000 kr och köpa en vanlig kol grill från Weber, då spelar det inte jätte stor roll om den får bytas ut om 5-8 år.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
har du facebook så gå med i gruppen bbqlovers och ställ frågan där så får du 100 svar till.

Du har en poäng där snowjim! Tack för rapporten om Broil Kingen :)

Jag har fortfarande inte kommit till skott :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.