Så är det säkert, hustrun tittade bara på mig och skakade långsamt på huvudet när jag satt och spekulerade i om man kunde woka till pastasalladens grönsaker på grillen när det var sådär 30 grader varmt och jag hade beklagat mig över att jag inte orkade laga mat.

Ja, det är nåt fel på mig. Ja, jag är medveten om det. Nej, jag har ingen lösning. Däremot funderade jag just på om man inte borde kunna modda sin befintliga grill med avlastningsbord etc istället för att göda weber ytterligare med 5-6000 kr..
 
  • Gilla
Storstadsbo
  • Laddar…
Om man slår till på en Weber Q3000 för 4500 kr, vad mer behöver man kalkylera in? Överdrag? Gasol i ej komposite tub, vad kostar det? Tänger?
 
Jag slänger in ett par plus och minus till.
Gasolgrillen går fort att komma igång med och är enklare att hålla jämn temperatur.
Kolgrillen är enklare att rengöra och det går att få högre effekt.
 
sblixten skrev:
Jag slänger in ett par plus och minus till.
Gasolgrillen går fort att komma igång med och är enklare att hålla jämn temperatur.
Kolgrillen är enklare att rengöra och det går att få högre effekt.
Verkar inte vara så svår att rengöra enligt denna videon? https://www.youtube.com/watch?v=a-4lg3pvYEA&feature=youtu.be
 
Jag har nyligen haft äran att provsmaka kött grillat på min pappas nya keramiska grill. Utsökt! Tekniskt sett är det väl en kolgrill, men de ska bland annat hålla värmen bättre. Jag tror de heter Kamado?

EDIT: En sån var det! https://en.wikipedia.org/wiki/Kamado
 
Redigerat:
snowjim skrev:
Om man slår till på en Weber Q3000 för 4500 kr, vad mer behöver man kalkylera in? Överdrag? Gasol i ej komposite tub, vad kostar det? Tänger?
Absolut ett överdrag, men välj Webers svarta, det är lite dyrare men deras billigare (grått) är rena katastrofen. Gasolpris kan skilja sig en del från ort till ort, men kolla Bauhaus, Rusta och liknande, gärna ett ställe där du sedan kan tanka i lösvikt, då brukar priset vara 25kr/kilot. Macken är dyrast. Tänger? Viktigast tycker jag att ha en bra borste, där har jag Webers och upplever att den håller borsten år från år. Värdelöst med en skitborste som fäller metallstrån. När det kommer till tänger är det lite en smaksak. Jag har köpt Webers även där, men tycker de är aningens för stora så det blir mest en mindre stekpincett som får jobba. I övrigt är det en trevlig materialsport, du kommer upptäcka att du behöver mängder av saker :)

whork skrev:
Däremot funderade jag just på om man inte borde kunna modda sin befintliga grill med avlastningsbord etc istället för att göda weber ytterligare med 5-6000 kr..
Avlastningsbord??? Bygg ett riktigt utekök istället.

sblixten skrev:
Kolgrillen är enklare att rengöra
Gasolgrillen är svinenkel att rengöra, inte alls svårare än en kolgrill.
 
Redigerat:
Jag är inte imponerad av Webers svarta överdrag. Efter tre säsonger är det stenhårt och spricker. Då har grillen, och överdraget, ändå stått inomhus vintertid.
 
-RB- skrev:
Jag är inte imponerad av Webers svarta överdrag. Efter tre säsonger är det stenhårt och spricker. Då har grillen, och överdraget, ändå stått inomhus vintertid.
Ett av mina överdrag är nio år och fortfarande helfräscht, men av vad jag läser mig till, uppfattar jag det som att Weber haft en svacka, bl.a. rost på detaljer och riktigt dåliga briketter. Har dock inte läst något om just överdragen. Mitt senaste överdrag är två år och fräscht det med. Kolla med Weber om de tar det som goodwill?! Konkurrensen hårdnar grymt mycket, Weber har kunnat segla relativt ensam i "premiumrännan", men nu får de se upp.
 
-RB- skrev:
Jag är inte imponerad av Webers svarta överdrag. Efter tre säsonger är det stenhårt och spricker. Då har grillen, och överdraget, ändå stått inomhus vintertid.
Samma sak har hänt mitt. Det står upp av sig själv när jag tar av det från grillen...
Det känns bättre när det är varmt ute.
 
Robert63 skrev:
Avlastningsbord??? Bygg ett riktigt utekök istället.
Haha, pröjsar du?
 
Om ni skaffar/skaffat Webers kolgrill, se till att får ett galler i rostfritt istället för lågprisgallret de annars lurar på oss som är pläterat (eller förkromat) med underliggande mellanlager av koppar, som kommer fram när kromet nötts bort. Liknande typ av galler som på de billigaste Jysk-grillarna och som inte borde höra hemma på en "premiumgrill".
Vårt galler (57 cm) rostade och mindre nyttig grön ärg kröp fram under kromlagret. Garantin hade precis gått ut men vi hade förmodligen fått ett likadant galler som ersättning om den varit giltig. Burken i övrigt är bra så jag fick beställa ett rostfritt galler för en femhundring. Nu är allt som det ska igen, förutom att grillen blev dyrare.
 
whork skrev:
Haha, pröjsar du?
Behöver inte kosta skjortan och klart värt om det är en hobby man lägger mycket tid på. En bra start kan vara att gjuta en betongskiva som man fäller ned några av grillarna i, kanske ett pulpettak och sedan är det bara fantasin som begränsar. Kanske läge för en tråd som heter "Min grillplats". :)
 
Robert63 skrev:
Behöver inte kosta skjortan och klart värt om det är en hobby man lägger mycket tid på. En bra start kan vara att gjuta en betongskiva som man fäller ned några av grillarna i, kanske ett pulpettak och sedan är det bara fantasin som begränsar. Kanske läge för en tråd som heter "Min grillplats". :)
Nä jag vet. Jag har planer för nersidan av trädgården, med ett trädäck på 30-50 m2, där det ska finnas sommarvatten framdraget, komplett med stor muurikka, pizzaugn, el, avlopp och hela konkarongen. Det ligger i nästa femårsplan tror jag ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.