Oftast alldeles för kort mörat kött på gårdarna tycker jag
 
Beror på vart man köper som allt annat, det köttet vi köper från Karin på KAAX GÅRD är garanterat minst lika bra som det från saluhallen på Östermalm 😀

Vi brukar köpa en 10'a nötkött som vi gör hamburgare på ( grovmalt och cirka 20-25 % fetthalt) saftigt å lika bra som burgarna från Burgersson i GBG 😁
 
Tycker det är svårt att få bra temp i vår Landmann Triton när det blåser (sällan över 150 grader medan man får uppåt 300 när det är stilla). Upplever att Webers kolklot är betydligt mycket mer vindtåligt. Finns det gasolgrillar som är bättre för vindpinade terasser?
 
Marre666 skrev:
Beror på vart man köper som allt annat, det köttet vi köper från Karin på KAAX GÅRD är garanterat minst lika bra som det från saluhallen på Östermalm 😀

Vi brukar köpa en 10'a nötkött som vi gör hamburgare på ( grovmalt och cirka 20-25 % fetthalt) saftigt å lika bra som burgarna från Burgersson i GBG 😁
Absolut, det jag menar är bara det blir inte bra bara för att man köper av närmaste bondläpp när man bor på landet :D
Många har inte koll heller, lever kvar i tron att färskt kött är det bästa. Jag kollar aldrig ursprung när jag köper utan istället kollar jag färg (hur länge det har mörats) och marmorering. Mer ofta det är USA eller Argentina som ursprung än Sverige skulle jag säga
 
  • Gilla
Marre666
  • Laddar…
Haha...så är det bara för man bor på landet är det inte givet att köttet är topnotch, troligare tvärtom eftersom köpkraften oftast är större inne och runt om dom större städerna...och oftast mer måna om ursprung / krav.mm 😀
 
richardtenggren
Jag ska eventuellt till Sydafrika om några veckor i tjänsten, mina kollegor som är dit ofta eller runt om kring i Afrika, typ Zimbabwe köper alltid med sig kött hem. Tydligen vakuumförpackas köttet direkt hos slaktaren och priset ligger på 70-80 kr/kg för oxfilé. Låter lovande för sommarens grillning, då köttet ska hålla väldigt bra kvalité. Blir spännande att prova i alla fall.

Någon som testat liknande?
 
Redigerat:
Låter spännande med kött från Zimbabwe, oxfilé för 70:-/kg är inte fy skam. Har dock ätit en hel del gott kött i Argentina och i Skottland, Skottar är inte bara jäkligt trevliga, dom har jäkligt bra kött och framförallt mkt god whisky 😀
 
Marre666 skrev:
Angående kött...hittade faktiskt jättefin entrecote på Ica nyss ☺ men kan man handla direkt från en gård eller saluhall så tycker jag man skall göra det, ofta brukar tex en ryggbiff vara lika mör som en oxfilé från butiken 👌
[bild]

ICA...
Är det hästkött?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Haha, vem vet 😝 nä tror det var entrecote från USA faktiskt!
 
richardtenggren skrev:
Jag ska eventuellt till Sydafrika om några veckor i tjänsten, mina kollegor som är dit ofta eller runt om kring i Afrika, typ Zimbabwe köper alltid med sig kött hem.

Någon som testat liknande?
Du lär inte bli besviken. Afrikanskt kött håller hög klass och exporterar bla till mellanöstern.
 
arneri68 skrev:
Du lär inte bli besviken. Afrikanskt kött håller hög klass och exporterar bla till mellanöstern.


Hur ser ev. Tullen på något sådant? Är nyfiken!

Mvh fremax
 
V
OT...
 
Man köper en hel entrecote/ryggbiff/högrev hos slaktarn och hänger in i mörningskylen så har man kött när man behöver.

Weber håller oftast hög kvalité på grillarna och är oftast bra på reklamationer, reservdelar finns att få tag på, gäller nog de flesta större dyrare märken.
Billigare grillar rostar sönder relativt fort och det är svårt att hitta delar.

Kamado grillar är populära hos många, snåla på bränsle vid långgrillningar och lätta att reglera temp, går att få upp ordentlig värme för hot and fast eller pizza.
 
Jaha, nu har ni ju ställt till det för mig igen.

Jag har en weber 57-a idag. Grillar 3-4 gånger/vecka, i princip året runt. Gjorde burgare till grabbpolarna 27 december i 19 m/s och snöyra, likaväl som jag gärna (hellre) grillar på korvarna till pastan till kidsen, känner mig lite som Fredde i solsidan när han glazeat korvarna till lunchen...

Hade i princip bestämt mig för att utöka grillbeståndet med en gasolgrill; sneglat en del på landmanns triton 3.0, men nu vet jag inte. Nu vill jag ju ha en ny kolgrill med gasoltändning ju, och den där smidiga avställningsytor vid sidan. Jag tänder med elgaffel idag, men hade tänkt modda gaffeln så den går ner i en skorstenständare. Tänker att det borde gå ruskigt mycket snabbare att få till fin glöd då?
 
Man skulle kunna forska på dig whork och en gång för alla få svaret om konsumtion av för mycket grillad mat är farligt :D

För övrigt, om ni gillar mat över eld kan jag rekommendera Eksteds på Humlegårdsgatan i Stockholm. Grymt kul koncept, det har tagit lite tid att få ordning på stället, när de öppnade var de grymt bra för att i min bok dippa lite. Nu är de tillbaka på samma eller bättre nivå, deras 6 rätters avsmakning med tillhörande dryckespaket rekommenderas varmt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.