Har nu fått svar från ICA MAXI som säger att grillarna kommer färdigmonterade till dem. Men Webers grillar är allmänt lite stabilare i stummen och detta beror på att de böjer sig plåt något. De ansåg dock att Broiler King Crown är en bättre grill än vad Weber Spirit är men det är troligen bara en smaksak. Men andra ord blev man tyvärr inte mycket klokare på detta. Skulle behöva hitta en annan återförsäljare i närheten för Broiler King men det verkar tyvärr inte så lätt, Weber har helt klart många fler återförsäljare!
 
Vad sägs om Napoleon grillarna? De påstår att de har Sveriges bästa garantier när det gäller grillar.
 
Har hört att de ska vara väldigt begränsade i utrymmet, någon sa att det blev problem att steka en hel kyckling. Ingen aning om hur det ligger till. Har dessutom inte läst något om dem, känns som att märket är än mindre känt än Broiler King.
 
Napoleon ska vara bra grillar, prismässigt ligger de väl nästan snäppet över Weber?
För egen del hade jag tänkt mig aningens mindre pengar.
 
Napoleon Triumph 410 finns ju för liknande summa och liknande storlek. Men som sagt, jag har hört att locket ska vara på tok för lågt.
 
Är det någon som har erfarenhet av Landmann avalon 4.1 eller 5.1? Är lite sugen på någon av dessa men osäker på kvalitén..
 
Har ingen erfarenhet av någon grill men Landmann ratas ganska friskt på de flesta forum. De anses ha botten kvalité, iallafall nu för tiden, förr höll de något bättre.
 
snowjim skrev:
Hur ofta får man rengöra hålen på gasledningen? Går man upp en 1000 lapp så verkar det som de flesta har satt skydd över så att de aldrig ska bli täppta.

Jag tycker ändå att man läser att folk har olika grillar i 10-15 år utan några större problem? Det anser jag låter som en rimlig ålder för något som kostar 5000-6000 kr.
Enligt min erfarenhet så är det just skydden över brännarna som ger upp först, sen är det krångligt eller dyrt att byta och så får det bli en ny grill istället.

Weber Q har en mycket smartare lösning där gallret är utformat så att det inte droppar på brännarna.
Vi har haft vår q300 i 6-7 år och är fortfarande nöjda.
 
Peter2400 skrev:
Enligt min erfarenhet så är det just skydden över brännarna som ger upp först, sen är det krångligt eller dyrt att byta och så får det bli en ny grill istället.

Weber Q har en mycket smartare lösning där gallret är utformat så att det inte droppar på brännarna.
Vi har haft vår q300 i 6-7 år och är fortfarande nöjda.
Tack för inputten. Ja har nog inte sett ett ända dåligt omdöme på Weber Q hitintills vilket är imponerande med tanke på hur stora de är(det bör iallafall vara någon som klagar tycker man av alla de som använder just denna serie).

Broil King har jag inte häller hittat någon som klagar på men å andra sidan är skaran användare väldigt begränsad. Här i Sverige är till och med återförsäljarna väldigt begränsade.

I detta fallet ligger droppskydden lösa ovanpå så de bör vara enkla att byta men visst, de kanske är riktigt dyra. Man undrar dock om man inte hade kunnat köra utan efter som gashålen sitter på sidan lite mer skyddade.
 
Har haft en Q3200 i ett år nu och den är grym.
Lite extra lullull på den mot 3000 som tex belysning och elektronisk tändning. Otroligt lätt att hålla rent och underhålla grillen
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Fan, det får nog bli en weber ändå. Måste bara acceptera kostnaden på en Q3000 :D

Jag har föregångaren till avalonen, den var 6 eller 7 år förra året och brännare och flametamers är bytta en gång till ca halva grillens nypris. Den är sp slutkörd att den inte kommer ut denna säsongen tyvärr. Den är rostig, en del av fettet hamnar inte i tråget utan på trallen, värmen är ojämn, emaljerat grillgaller är ingen höjdare. Brännarna skulle nog hålla en säsong till men flametamersen är helt upprostade och nya är dyra om de ens går att få tag i längre.

Jag är dock inte så missnöjd som det kan låta. Det har varit en OK instegsgrill med gasol :).
 
mexitegel skrev:
Fan, det får nog bli en weber ändå. Måste bara acceptera kostnaden på en Q3000 :D

Jag har föregångaren till avalonen, den var 6 eller 7 år förra året och brännare och flametamers är bytta en gång till ca halva grillens nypris. Den är sp slutkörd att den inte kommer ut denna säsongen tyvärr. Den är rostig, en del av fettet hamnar inte i tråget utan på trallen, värmen är ojämn, emaljerat grillgaller är ingen höjdare. Brännarna skulle nog hålla en säsong till men flametamersen är helt upprostade och nya är dyra om de ens går att få tag i längre.

Jag är dock inte så missnöjd som det kan låta. Det har varit en OK instegsgrill med gasol :).
Buy once, cry once.. :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Landmann ska vara någon av de sämre köpen, har inte läst mycket positivt om dem tyvärr.

Jag har skickat Broil King ett mail ang problemet jag funnit men har svårt att se vad de ska komma upp med. Det är såfall en alternativ återförsäljaren här i närheten.

Weber Q är absolut ett säkrare köp, det finns bara positivt om den och det finns många betyg runtom på forumen. Det finns bra tillgång på tillbehör och skulle något strula så finns det gott om återförsäljare.

Broil King känns dock som att det hade givet bra mycket mer för pengarna som grunden i den verkligen är stabil och grejerna håller så bra som de få omdömena försäkrar.
 
FredrikR skrev:
Buy once, cry once.. :)
Ja, det är så sant :).
 
Tack för denna tråd så att man äntligen fortfarande inte vet om det ska köpas en kol eller gasol... :confused:
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.