132 846 läst ·
334 svar
133k läst
334 svar
Vilken grill är egentligen bäst?
Renoverare
· Stockholm
· 20 236 inlägg
Weber 57a kolgrill, finns inget alternativ. Gasol då kan man lika gärna steks maten på spisen
i blindtest så känner man ingen skillnad på gasol eller kol
grillsmaken kommer av fett som droppar ner på kol / brännare och förångas och smaksätter
med skorstenständare så tar det ca 20min till full glöd, har man mer bråttom så kan man ju lika gärna steka köttet i stekpanna inne...
grillsmaken kommer av fett som droppar ner på kol / brännare och förångas och smaksätter
med skorstenständare så tar det ca 20min till full glöd, har man mer bråttom så kan man ju lika gärna steka köttet i stekpanna inne...
Renoverare
· Stockholm
· 20 236 inlägg
Eltändare sjukt praktiskt
Äntligen kom det (felaktiga) påståendet om att det inte är någon skillnad i smaknino skrev:
Blindtestet du hänvisar till handlar förmodligen om direkt grillning under ganska kort tid.
Jag har en själv en av varje och går helt enkelt på hur länge jag ska grilla när jag väljer grill. Ska jag grilla entrecote i skiva i 3 minuter så blir det oftast gasolgrillen, eftersom det då blir direkt grillning under kort tid. Köttet hinner inte ta smak av röken.
Ska jag grilla längre och indirekt, som t.ex karré i bit för att göra pulled pork, så blir det tveklöst kolgrillen med mycket rökved (oftast äpple för mig). Den som tror att det blir samma smak i en gasolgrill är sannolikt inte så rutinerad.
Det handlar alltså om grillning och barbeque, olika tillagningssätt.
"Särpräglande är även att man använder olika slags träslag (till exempel hickory, al, äpple etc[1]) för att med hjälp av rök smaksätta det man tillagar."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Barbecue
Renoverare
· Stockholm
· 20 236 inlägg
Helsteka entrecote på låg värme blir sjukt gott, men det kräver lite övning man vill inte ha mer än 60-70 grader i klotet. 56 grader innertemp och sedan vila 30 min.
Just så jag också tänker @HenrikP, jag vill börja med att ha en vettig gasolgrill, där är planen att när tiden finns sedan skaffa en enkel röklåda för att börja utforska detta spännande område och på sikt skaffa en kolgrill (och där är Weber 57:an en stark kandidat) eller smoker som komplement för riktiga BBQ-bjudningar. Men detta är först om några år som det känns nu.
Toolman77 kom också med en hel del bra synpunkter. Vad gäller sidobrännare så är det onödigt, jag tänker införskaffa en lös induktionsplatta och ställa på uteköket i stället. Funkar antagligen betydligt bättre.
Toolman77 kom också med en hel del bra synpunkter. Vad gäller sidobrännare så är det onödigt, jag tänker införskaffa en lös induktionsplatta och ställa på uteköket i stället. Funkar antagligen betydligt bättre.
ja det är direkt grillning som jag tror att 80% av svenska grillare använder.HenrikP skrev:Äntligen kom det (felaktiga) påståendet om att det inte är någon skillnad i smak
Blindtestet du hänvisar till handlar förmodligen om direkt grillning under ganska kort tid.
Jag har en själv en av varje och går helt enkelt på hur länge jag ska grilla när jag väljer grill. Ska jag grilla entrecote i skiva i 3 minuter så blir det oftast gasolgrillen, eftersom det då blir direkt grillning under kort tid. Köttet hinner inte ta smak av röken.
Ska jag grilla längre och indirekt, som t.ex karré i bit för att göra pulled pork, så blir det tveklöst kolgrillen med mycket rökved (oftast äpple för mig). Den som tror att det blir samma smak i en gasolgrill är sannolikt inte så rutinerad.
Det handlar alltså om grillning och barbeque, olika tillagningssätt.
"Särpräglande är även att man använder olika slags träslag (till exempel hickory, al, äpple etc[1]) för att med hjälp av rök smaksätta det man tillagar."
[länk]
kör själv mycket bbq med rökved på 57a, men en gasolare med röklåda bör väl bli samma?
har aldrig grillat på gasol...
Någon som har erfarenhet av Barbecook ? De har inbyggt "aromsystem" dvs en låda som man lägga rökspån eller andra aromer i.
Brahma 4,2 Inox verkar vettig (även om den har en sidobrännare som egentligen inte behövs...). http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/grillar/gasolgrillar/barbecook-brahma-42-inox
Ska visst finnas med keramiska brännare också om jag fattat det rätt, har dock inte hittat någon svensk ÅF som har den; http://www.barbecook.com/en/products/gas-barbecues/brahma
Brahma 4,2 Inox verkar vettig (även om den har en sidobrännare som egentligen inte behövs...). http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/grillar/gasolgrillar/barbecook-brahma-42-inox
Ska visst finnas med keramiska brännare också om jag fattat det rätt, har dock inte hittat någon svensk ÅF som har den; http://www.barbecook.com/en/products/gas-barbecues/brahma
Renoverare
· Stockholm
· 20 236 inlägg
Tycker det låter som fusk 
Renoverare
· Stockholm
· 20 236 inlägg
Tips, jag kör med denna, den har två probes. En du stoppar löst i grillen och en i köttstycken, då kan du anpassa värmen i klotet via spjällen. Sedan tar du med mobilen in och väntar tills den är klar. Tempen ska vara max 10-15 grader över den temp du vill ha som innertemp i köttet
http://store.idevicesinc.com/igrill2/
http://store.idevicesinc.com/igrill2/
Är på gång att köpa grill för första gången, har sen tidigare tittat runt lite.
Vi kan konstatera att enligt blindtester är det ingen skillnad på smaken mellan kol och gas men det finns uppenbarligen vissa som menar på att det beror på hur länge man grillar. Självklart uppstår det en del frågor då, kan det vara tändvätska som sätter smaken? Eller kan det vara så att kolet som trotts allt luktar ganska starkt faktiskt bildar en rök i en stängd grill som därmed sätter viss smak under längre tid? Isåfall funderar man på om inte rökning i en gasolgrill kan uppnå liknande effekt? Det blir såklart lite mer jobb men samtidigt verkar det som att gasolgrill är mycket enklare att underhålla och hålla ren?
De gånger vi grillat med kolgrill så har man fått följa dessa stegen :
1. Ut med gammal kol och i med nytt(eller så fyller man bara på)
2. I med tändvätska och få igång elden vilket oftast tar par minuter minst sagt
3. Rengör galler vilket ofta inte är kul alls
4. Vänta minst 20 min innan man får en rimlig värme
5. Var redo när rätt värme slår in och på med grejerna
6. Flytta runt maten för att finna rätt värme, oftast är värmen högst ojämn om man kör utan lock. Detta betyder att man måste vakta maten på ett helt annat vis.
7. Behöver man värma mer mat så måste man oftast värma upp på nytt, d.v.s i med nytt kol.
8. Färdiggrillat? Låt svalna innan man sätter in.
9. In i duschen efter som man vid detta laget luktar bål långa vägar.
Jag är definitivt ingen grillmästare uppenbarligen men såhär har det varit hos så gott som de flesta jag grillat hos och det är inte ovanligt att gallret är riktigt äckligt. Som jag ser det är det fruktansvärt mycket jobb runt vanlig kol grillning och frågan är då hur det är med gasolgrill? Jag förstår att värmen blir mycket jämnare även med öppet lock men så har de en större risk att släckas av vind? Hur är det med rengöringen? Måste man bära av de tunga gjutjärnen för att tvätta runt brännare och liknande varje gång?
Just nu funderar jag på en Weber Q3000/Q3200, d.v.s en grill runt 4000-5000 kr. Men jag hade merän gärna valt en kolgrill för halva priset om skillnaden i jobb är mindre än vad den för mig verkar vara?
Vi kan konstatera att enligt blindtester är det ingen skillnad på smaken mellan kol och gas men det finns uppenbarligen vissa som menar på att det beror på hur länge man grillar. Självklart uppstår det en del frågor då, kan det vara tändvätska som sätter smaken? Eller kan det vara så att kolet som trotts allt luktar ganska starkt faktiskt bildar en rök i en stängd grill som därmed sätter viss smak under längre tid? Isåfall funderar man på om inte rökning i en gasolgrill kan uppnå liknande effekt? Det blir såklart lite mer jobb men samtidigt verkar det som att gasolgrill är mycket enklare att underhålla och hålla ren?
De gånger vi grillat med kolgrill så har man fått följa dessa stegen :
1. Ut med gammal kol och i med nytt(eller så fyller man bara på)
2. I med tändvätska och få igång elden vilket oftast tar par minuter minst sagt
3. Rengör galler vilket ofta inte är kul alls
4. Vänta minst 20 min innan man får en rimlig värme
5. Var redo när rätt värme slår in och på med grejerna
6. Flytta runt maten för att finna rätt värme, oftast är värmen högst ojämn om man kör utan lock. Detta betyder att man måste vakta maten på ett helt annat vis.
7. Behöver man värma mer mat så måste man oftast värma upp på nytt, d.v.s i med nytt kol.
8. Färdiggrillat? Låt svalna innan man sätter in.
9. In i duschen efter som man vid detta laget luktar bål långa vägar.
Jag är definitivt ingen grillmästare uppenbarligen men såhär har det varit hos så gott som de flesta jag grillat hos och det är inte ovanligt att gallret är riktigt äckligt. Som jag ser det är det fruktansvärt mycket jobb runt vanlig kol grillning och frågan är då hur det är med gasolgrill? Jag förstår att värmen blir mycket jämnare även med öppet lock men så har de en större risk att släckas av vind? Hur är det med rengöringen? Måste man bära av de tunga gjutjärnen för att tvätta runt brännare och liknande varje gång?
Just nu funderar jag på en Weber Q3000/Q3200, d.v.s en grill runt 4000-5000 kr. Men jag hade merän gärna valt en kolgrill för halva priset om skillnaden i jobb är mindre än vad den för mig verkar vara?
Gallret görs förslagsvis rent med en gallerborste efter att man värmt upp grillen (oavsett gasol eller kol).
Går fort och blir bra.
Grillar nästan alltid med locket stängt, har svårt att tro att vinden skulle blåsa ut brännarna dock, de sitter ju en bra bit ner baljan.
Normalt sett behöver du inte göra rent nåt mer än gallret, men nån gång per år kan man väl kosta på att skrapa av flammskydd mm.
Går fort och blir bra.
Grillar nästan alltid med locket stängt, har svårt att tro att vinden skulle blåsa ut brännarna dock, de sitter ju en bra bit ner baljan.
Normalt sett behöver du inte göra rent nåt mer än gallret, men nån gång per år kan man väl kosta på att skrapa av flammskydd mm.
