Har haft gasol innan, tycker dock att en riktig kolgrill är svår att slå gällande smak och rengöring, vi har en Weber Performer 57 och det blir både hett och godare smak vid indirekt grillning gärna med rökspån, Weber Performern har gasoltändning så då får man lite av båda världar 😎 framför allt är det roligare med att grilla rejäla bitar med en riktig kolgrill, vi använder kokosbriketter och kol samt grillar bara fina köttbitar med bra fettkappa köpta från gård/styckare i närheten, ryggbiffarna är lika möra som oxfilé...tycker rubbing är bättre än marinad med olja då detta bara brinner och bränner 😛

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
sergeant och 3 till
  • Laddar…
Jag har både och. Weber gasol Q 300 och weber 57. Gasol grillen snabbt och enkelt och verkligen bra resultat. Används mest till snabba grillningar, kolgrillen används till längre grillningar.

I
Har läst igenom tråden. Delade meningar om smaken, rengöring och hanterbarhet. Ingen åsikt om själva gasen?
Jag har funderat på att införskaffa en gasolgrill för att det verkar enklare samt för att en nära bekant bjöd på gasolgrillat, mycket gott. Problemet är att när han var här fick han uppdraget att sköta grilltunnan, resultatet blev mycket gott. Som jag ser det är det mest grillmäster det handlar om beträffande resultatet.
Så nu har jag låst på frågan om säkerhet. Jag har haft husvagn och där sattes säker gas som prior 1.
Måste man anmäla gastubsinnehav till räddningstjänst alt. skyltar?
http://salaallehanda.com/nyheter/1.2101919-lackande-gasol-vallade-utryckning
http://www.sydsvenskan.se/skane/branden-har-utraderat-allt/

Redigerat av moderator:
I
cpalm skrev:
Kolla här ang. regler och tips runt gasol: [länk]
Tack det var mycket upplysande. Tror det lutar åt att jag behåller grilltunnan.

• Gilla
Marre666
  • Laddar…
Lyfter denna tråden i år också :)

Vår första gasolgrill har mer eller mindre gett upp, en Landmann. Den kommer inte sörjas särskilt mycket :)

Men jag är som en åsna mellan alldeles för många hötappar, å ena sidan vill jag börja "grilla på riktigt", å andra sidan vet jag att jag inte har (eller tar mig) tiden. Att kunna laborera lite med rökspån lockar dock.

Så jag funderar på en ny gasolgrill som jag kanske senare kompletterar med en kolgrill.
Runt 6k är nog maxbudgeten men helst skulle jag vilja komma under 5, sen tycker jag det börjar bli löjligt mycket pengar för en grill. Vi grillar oftast till oss själva med 4 i familjen och några gäster och jag vill ha en grill som håller i många år.

Hade nästan bestämt mig för en Jamie Oliver som har 10 års garanti på brännarna. Men läste nu att många är missnöjda med kvaliteten.

Weber verkar vara det som då gäller, även om de är överprissatta. Frågan är om grillytan räcker på en Q3000 eller om E-310 är bättre? Eller finns det andra märken som inte rostar upp på några år (Brännarna i Landmannen höll i 2 år...)

Jag har en E-310 och min far har en Q3000. Det är inte särskilt stor skillnad i yta och skulle jag köpa ny idag så skulle jag nog köpt en Q3000. Den har mindre volym under locket och jag upplever att den blir både varmare fortare och varmare temperaturmässigt också. Jag grillade på min grill igår. Utetemperaturen låg på ca 8-10 grader och rätt så kraftig blåst. Temperaturen blev aldrig högre än ca 200 grader. Den har även blåst ut vid något tillfälle. I övrigt är jag nöjd med den.

• Gilla
snowjim och 2 till
  • Laddar…
Tack! Bättre svar får man leta efter, jämförelse av samma person på just de två grillarna man funderar på! :)

Men finns det inga andra märken än Weber som håller schysst kvalitet?

Broil king?

Ja, såg dem på Bauhaus tror jag. Är det någon som har lite erfarenhet av dem?

Har haft en Weber 57 cm kolgrill de senaste året. Mycket nöjd.
Köpte i mitten på förra sommaren en Weber E310 gasolgrill.

Sen dess har jag inte använt kolgrillen. Tyvärr.
Det blir lite godare med kolgrillen men gasolgrillen är så mycket smidigare. Varm på 10 min. Inget slabbande med kol och väntande.

Har haft en Weber 57 i 7 år nu. Toknöjd! Sista åren har jag inte ens brytt mig om att ta in den under vintern, den ser fortfarande som ny ut. Har inte ens ett överdrag. Det enda jag skulle vilja byta mot är en Weber 67:a då det kunde vart bra med den extra ytan. Grillar man 2 fläskfileer, majskolvar, lök, haloumi, svamp och paprika så blir det fullt där på slutet. Det jag ångrar att jag inte direkt byggde till är rediga sidobord

Jag har en Weber performer deluxe, en kolgrill med gasoltändning. Köpte den på rea i höstas och bara använts tre gånger änsålänge i år, men jag är nöjd! Stor grill, skönt med stabilt bord och skönt att slippa dra fram förlängningsladd eller tändvätska varje gång man ska grilla. Fördelarna från både kol och gasol alltså :-)

hantverkare1 skrev:
Har haft en Weber 57 cm kolgrill de senaste året. Mycket nöjd.
Köpte i mitten på förra sommaren en Weber E310 gasolgrill.

Sen dess har jag inte använt kolgrillen. Tyvärr.
Det blir lite godare med kolgrillen men gasolgrillen är så mycket smidigare. Varm på 10 min. Inget slabbande med kol och väntande.
Samma scenario här, Weber kol först och sen 5-6år en Weber S-330.
Grillande har ökat skaplig sedan gasolgrillen inhandlades, sjukt kort startsträcka, det är ju inte alla dagar man har tid att mysa runt med nåt gott att dricka i näven och invänta glöden. :)

• Gilla
plaggis
  • Laddar…
Jag har en Ducane (Webers budgetmärke) och en Kingstone båda gasol och är mycket nöjd med båda.

Lite allämnna plus och minus

Gjutjärnsgaller är det som ger finast grillyta, det håller mest värme. Näst bäst är rostfritt. Emaljerat är för skört och går bort, kromat rostar sönder

Känn på locket och kolla att det inte är för klent och vinglar för mycket. Landmann är ofta veka i just locket.

Bonus om det går att ha gasoltuben i skåpet under vid grillning.

Sidobrännaren är vansinnigt långsam på alla grillar jag sett. Tar evigheter att koka potatis speciellt om det blåser det minsta. Bättre att ha en lös induktionsplatta isåfall.

Köp en beggad P-10 kompositflaska. Det kostar mycket mindre per kilo gas att fylla än 5/6kg flaskor. Hittar du till bra pris så köp en extra flaska. Gasen tar oftast slut mitt i grillningen när du har gäster.

Brännarna bör inte gå längst med längden på grillgallret som weber har haft på sin instegsmodell. Med en temp son bak och en fram blir det knöligare att laga mat än med en till vänster och en till höger.

Kingstone grillen har rotisseri och en rotisseri brännare på bakväggen som jag använt exakt en gång. Det tar 45 min att gör en kyckling och är inte värt besväret.

Flamskyddsplattor över brännarna är vida överlägset lavastenar om det ens finns längre.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.